جامعه ورزش در حال فاصله گرفتن از مدیریت سرپرستی در فدراسیون ها بود که با انتصاب های اخیر در برخی فدراسیون ها، دوباره دور جدید این شیوه مدیریتی در ورزش آغاز شد.

بازگشت به عقب جنجالی وزارت ورزش/ بازهم موضوع تکراری «سرپرست‌ها»

به گزارش قدس آنلاین،‌ «سرپرست» در ورزش ایران به افرادی اطلاق می شود که با حکم وزیر ورزش و تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ها یا تصمیم اعضای هیات مدیره باشگاه به، مدیریت امور را در آن فدراسیون یا باشگاه عهده دار باشند.

حضور سرپرستان درفدراسیون های مختلف طی یکی دو سال گذشته به واسطه پایان دوره چهارساله ریاست برخی از آنها یا اختلافاتی که منجر به استعفا یا کنار گذاشته شدن برخی روسا شده بود، بسیار پررنگ به نظر می رسید طوریکه در آستانه برگزاری بازی های المپیک دلنگرانی هایی موجب شده بود.

به هر حال سرپرست هر چقدر هم که مدیریتی بابرنامه و هدفمند داشته باشد نمی تواند جایگزین مناسبی برای مدیریت با ثبات مثل یک رئیس چهار ساله باشد؛ همین موضوع و نگرانی هایی را طی ماه های اخیر ودر رابطه با برخی فدراسیون ها که مدت زمان زیادی از مدیریت سرپرستی آنها می گذشت،‌ایجاد کرده بود. به هر حال المپیک در پیش بود که این نگرانی ها طبیعی به نظر می رسید که اینگونه مدیریت ها بر چگونگی عملکرد ورزشکاران و تیم ها در میادین کسب سهمیه و بعد از آن المپیک تاثیر گذار باشد. 

البته در فاصله چند ماه مانده به بازی های المپیک با برگزاری چند مجمع انتخابی، دوره بلاتکلیفی مدیریتی چند فدراسیون به پایان رسید. اسکی آخرین فدراسیونی بود که پیش از المپیک انتخاباتش برگزار شد؛ در انتخابات برگزار شده افتخاری به عنوان رئیس چهار سال آینده فدراسیون اسکی انتخاب شد و اینگونه دوره سرپرستی سعادتمند در این فدراسیون به پایان رسید.

البته قرار بود کاراته آخرین فدراسیونی باشد که مجمع انتخاباتی آن پیش از المپیک برگزار می شود اما انتخابات این فدراسیون که قرار بود یازدهم مردادماه برگزار شود، به یکباره و به خاطر ابهام در صلاحیت برخی کاندیداها لغو و به زمانی بعد از المپیک موکول شد. اینگونه شد که کاراته همچنان با سرپرستی حسن طباطبایی مدیریت می شود. به جز وی سید امیر حسینی هم دیگر سرپرست فعلی در ورزش است که مدیریت فدراسیون ورزش های کارگری را عهده دار است.

با این حال و با توجه به روندی که معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش در برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ها در پیش گرفته بود، این امید می رفت که دوره سرپرستی فدراسیون ها به همین زودی تمام شود و همزمان در تمام فدراسیون ها شاهد مدیریت باثبات با حضور رئیس باشیم. این در حالی است که انتصاب های اخیر حاکی از آن است که دور جدیدی مدیریت سرپرستی برای ورزش و فدراسیون ها آغاز شده است. 

بنا به حکم وزیر ورزش و جوانان که با استعفای ابوالحسن مهدوی از ریاست فدراسیون هندبال موافقت کرده است،‌ عباسعلی اکبری سرپرست این فدراسیون شده است،‌همچنین با توجه به پایان دوره چهار ساله ریاست خسرو قمری در فدراسیون دوچرخه سواری، مدیریت این فدراسیون تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی و تعیین رئیس چهار سال آینده، از سوی وزیر ورزش به نصرالله پریچهره سپرده شد. 

این در حالی است که علاوه بر کاراته که هنوز مشخص نیست تا چند ماه دیگر با سرپرست اداره خواهد شد،‌ هستند فدراسیون هایی که مدیریت آنها در اختیار سرپرست است. فدراسیون جودو که با سرپرستی احمدگواری اداره می شود و فدراسیون ژیمناستیک که احمد درویش زاده سرپرستی آنها را بر عهده دارد.

البته طبق اعلام اخیر معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان، انتخابات این دو فدراسیون به ترتیب دوم و دوازدهم مهرماه برگزار می شود اما با این حال و با توجه به انتصاب های جدید برای معرفی سرپرستان هندبال و دوچرخه سواری، به نظر می رسد دور جدید مدیریت «سرپرستان» در فدراسیون ها آغاز شده باشد که با توجه به تاکید وزارت ورزش بر ارزیابی عملکرد فدراسیون ها در المپیک و احتمال تغییر مدیریتی در برخی فدراسیون ها به خاطر چگونگی عملکردشان در ریو، بعید نیست این دور تازه آغاز شده از مدیریت سرپرستان ادامه دار هم باشد.

فقط اینکه امید می رود با توجه به فاصله دو ساله باقی مانده تا بازی های آسیایی، وزارت ورزش برای  هرچه کوتاه تر بودن عمر سرپرستان فدراسیون ها در این مدت چاره اندیشی داشته باشد و با برگزاری زودهنگام مجامع انتخاباتی، فرصت را برای حضور مدیریت چهار ساله در راس فدراسیون ها،‌ زودتر فراهم کند.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.