۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 418470

لیلا کردبچه: «عاشیل» نخستین مجموعه ‌شعر هدی کجوری است که توسط نشر داستان منتشر شده است؛ مجموعه‌ای که به‌عنوان اولین تجربه در کارنامۀ ادبی شاعر، جایگاه قابل‌ قبول و قابل ‌توجهی دارد.

 دنیا دارد از جیب می‌خورد

اغلب شعرهای مجموعه «عاشیل» که نام آن به‌نقل از شاعر از ترکیب «عاشق» و «آشیل» ساخته شده، از چنان پختگی و نظامی برخوردارند که نشان می‌دهند شاعر، علی‌رغم اینکه به تازگی اولین مجموعه‌اش را منتشر کرده، تجربه‌ای چندساله در سرایش شعر آزاد دارد؛ چراکه در هیچ‌کدام از شعرهایش، نشانی از تازه‌کاری دیده نمی‌شود.

علاوه بر این، اشاراتی که در برخی شعرها هست و پی‌نوشت‌هایی که برخی از شعرها دارند، خبر از مطالعات ادبی وسیع این شاعر در حوزه ادبیات معاصر و همچنین ادبیات جهان دارد و نشان می‌دهد که تعمق در آثار مهم ادبی، تا چه حد می‌تواند در سلامت و فخامت شعر شاعر تأثیرگذار باشد.

شعرهای هدی کجوری در اولین مجموعه منتشر شده او ثابت می‌کند که کجوری نگاهی بسیار دقیق و ریزنگر و مضمون‌یاب دارد و همین مسأله باعث شده که اغلب شعرهای این شاعر در مجموعه عاشیل، شعرهایی مضمون‌محور باشند. توضیح اینکه در شاخه شعر آزاد، محوریت شعر بسته به نوع نگاه و توانمندی‌های شاعر شکل می‌گیرد. گروهی‌ که علاقه و توجه خاصی به زیبایی‌شناسی دارند، گونه‌های مختلف صورخیال را زیربنای ساختاریِ شعرشان قرار می‌دهند و مثلاً می‌بینیم که کلیت شعرشان را بر مبنای تشبیه، جاندارانگاری، مراعات‌النظیر، تضاد و دیگر گونه‌های هنجارگریزی معنایی بنا می‌کنند. گروهی‌ که به عاطفه شعر اهمیت بیشتری می‌دهند، محوریت شعرشان را ثبت لحظات عاطفی و احساسات خاص تشکیل می‌دهد و شاعرانی‌ که به تصویرگرایی یا ساختن گزین‌گویه‌های کلمات‌قصاروار علاقۀ بیشتری دارند، اغلب محوریّت شعرشان را برمبنای یک تصویر زیبا یا یک جمله حکیمانه قرار می‌دهند. اما در این بین، شاعرانی هم هستند مثل هدی کجوری که مثل یک دوربین عکاسی حرفه‌ای، دنبال ثبت و ضبط لحظات شاعرانه خاصند. برای این گروه از شاعران، پیداکردن یک کشف خاص، یک لحظه خاص، و یک زاویه خاص برای نگاه کردن، نقطه شروع سرایش یک کار تازه است.

مسأله زبان در شعرهای هدی کجوری مسأله قابل‌ توجهی است. کجوری می‌داند که سالم و بی‌عیب و نقص بودن زبان کافی نیست، بلکه باید با زبانی خاص و ممتاز بنویسد و این همان مسأله‌ای است که زبان شعرهای هدی کجوری را از سطح زبان سالم و بی‌عیب و نقص معیار به سطح زبانی فاخر و ادبی ارتقا داده است. توجه به تناسبات آوایی و معنایی در سطح واژگان، و برقراری روابطی چندگانه میان کلمات یک شعر در مجموعه عاشیل، نشان از اتکای این شاعر به دو تکیه‌گاه مهمِ اطلاعات ادبی و ذوق شاعرانه دارد.

سال‌هاست

انسانی به دنیا نیامده

دنیا

دارد از جیب می‌خورد

و لاغر می‌شود

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.