قدس آنلاین- بیرجند: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به ثبت سه اثر تاریخی استان در فهرست آثار جهانی گفت: در استان خراسان جنوبی ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 ۸۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی  خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی ثبت شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند، حسن رمضانی  در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی از گذشته‌های دور محل تبادل فرهنگ‌ها بوده است و نشانه‌هایی در استان وجود دارد که نشان می‌دهد اقوام شرقی به این منطقه رفت و آمد داشتند و امروز نیز آثار تاریخی و باستانی زیادی در منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به ثبت سه اثر تاریخی استان در فهرست آثار جهانی گفت: در استان خراسان جنوبی 800 اثر تاریخی و فرهنگی نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

رمضانی با اشاره به اینکه 80 رشته صنایع دستی در خراسان جنوبی وجود دارد که برخی از آنها فعال است و در این زمینه صادرات نیز داریم ادامه داد: متاسفانه امروز صنایع دستی در استان شرایط خوبی ندارد و در دو ساله اخیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی سعی کرده است برنامه‌ریزیها و اقدامات خوبی برای رونق این بخش انجام دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات این اداره کل در راستای توسعه و احیای صنایع دستی بیان کرد: پرداخت یک میلیارد و 100 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به هنرمندان صنایع دستی استان، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان، راه‌اندازی کارگاه‌های تولید زنده در سطح شهرستان‌ها و دادن تسهیلات ارزان قیمت از جمله برنامه‌های ارائه شده برای احیای صنایع دستیاستان بوده است.

رمضانی با بیان اینکه صنایع دستی از شغلهای زودبازده‌ای است که نیاز به سرمایه زیادی ندارد گفت: هیچ کاری مانند سرمایه‌گذاری در مشاغل صنایع دستی به این سرعت به مرحله تولید و سوددهی نمی‌رسد اما برای توسعه این مشاغل نیازمند همکاری بانک‌ها و صندوقهای مالی هستیم.

وی با اشاره به آثار تاریخی استان خراسان جنوبی با قدمت چند هزار ساله اظهار داشت: تعدادی از این آثار در فهرست آثار ملی و جهانی به ثبت رسیدند و برای محافظت و نگهداری از آنها به همراهی و کمک مردم و مسئولان  نیازمندیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در ادامه خواستار همکاری روحانیون استان برای حفظ و نگهداری از آثار تاریخی شد و گفت: روحانیون می‌توانند در سخنرانیهای خود به این موضوع تأکید داشته باشند و مردم را  آگاه سازند.

وی همچنین از مسئولان ادارات و سازمانها نیز خواست در این زمینه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری کنند و تلاش کنند تا به بهانه توسعه شهری آثار تاریخی تخریب نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.