۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 418502

سید یاسر جبرائیلی در یادداشتی نوشت:اصلی ترین بحث میان منتقدان ومقامات دولت یازدهم درباره توافق FATF ،مساله تسری تحریم های بین المللی وحتی یک جانبه آمریکا علیه افراد ونهاد های ایرانی به داخل مرزهای کشور است.

باتلاق FATF خطرناک تراز دام برجام

به گزارش قدس آنلاین،وقتی لیستی از افراد حقیقی و حقوقی ایرانی در لیست تحریم آمریکا قرار دارند و شرایط آمریکا ومشکل بانک های خارجی و خریداران نفت این است که نباید این نهاد ها،ذی نفع ارزهای منتقل شده در تهران باشند،آیا توافق FATF قرار است در نهایت منجر به خروج این افراد از لیست تحریم آمریکا شود؟
پاسخ منفی است چرا که اساسا نه FATF چنین وظیفه ای دارد،نه چنین قراری با FATF گذاشته شده است.پس با این وجوداین همه اصرار برای توافق با FATF برای چیست؟
همانگونه که برجام با ساده انگاری و خوشبینی واعتماد به طرف مقابل ،توسط تیمی مشتاق والبته با اعضایی در مظان جاسوسی ،نگاشته شد وپس از اتمام تعهدات ایران،دولت تازه متوجه شد به پول نفت و پول های بلوکه دسترسی نخواهد داشت،در ماجرای FATF نیز خیال خام آقایان این است که ما بانک ها را2دسته می کنیم،یک دسته به تحریمی ها خدمات بدهند و دسته دیگر ،آنها را تحریم کنند تا بتوانند با بانک های خارجی همکاری کنند وپول های نفت وپول بلوکه را به کشور بیاورند.این ساده انگاران اما دقت ندارند که در پس این  خود تحریمی چه فرجامی قرار دارد.اگر این برنامه پیاده شود،بانک هایی نیز که به تحریم های خدمات می دهند ،نخواهند توانست با بانک هایی که این نهادها را تحریم کرده اند ،ارتباطی برقرار کنند.
یکی از خوش خیالی های تیم اقتصادی دولت تدبیر وامید این است که این ماجرا را تا نیمه راه بروند واگر دیدند امنیت کشور به خطر می افتد ،متوقفش کنند .چنین رویکردی دقیقا مثا این است که انسان باتلاق وسیعی را نیمه بپیماید واگردید دارد فرو می رود تلاش کند بیرون بیاید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.