قدس آنلاین- بیرجند: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از ۵ هزار تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

بیش از ۵ هزارتن خرما از نخلستانهای طبس برداشت می شود/۱۵۰۰نفر بهره بردار خرما درطبس وجود دارد

داود بخشایی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین دربیرجند، با اشاره به آغاز برداشت خرما در این شهرستان اظهار داشت: این شهرستان مقام نخست سطح زیرکشت و تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس سطح زیرکشت نخلستانهای این شهرستان را 1615 هکتار اعلام کرد گفت: 1145 هکتار از این نخلستانها بارور است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از 5 هزار تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

بخشی تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان را 1500  نفر و ارقام عمده خرمای اصلاح شده را کبکاب، زاهدی، مضافتی، برشمرد و افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی طبس خرمای تولیدی این شهرستان نسبت به خرمای تولیدی در استانهای مبدا خرید پاجوش‌های اصلاح شده، از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار است.

وی مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال  زراعی جاری را توزیع 3 هزار اصله نهال کشت بافت یارانه‌دار ارقام زاهدی، پیارم، خنیزی، شی شی، برحی، ربی،  رنگ نو و 2500  اصله پاجوش خرما یارانه‌دار رقم مضافتی اعلام کرد و گفت: امسال با استفاده از اعتبارات استانی مبارزه تلفیقی علیه آفات سوسک شاخدار خرما در دو روستا صورت گرفته و در همین راستا تعداد 250 اصله نخل هرس و تکریب و 12 تله نوری جهت شکار نصب شده است.

مدیر جهاد کشاورزی طبس بیان کرد: برای ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما 25 تله فرمونی نصب و برای مبارزه با آفت موش 110 کیلوگرم طعمه مسموم تهیه و توزیع شده است.

بخشی افزود: جهت آشنایی نخلداران با تغذیه و گرده افشانی خرما یک کارگاه آموزشی برگزار شده است و از محل طرح خرید خدمات گیاه‌پزشکی در بخش زراعی و باغی 5 نفر ناظر به‌کارگیری شده‌اند که 250 هکتار از نخلستانهای شهرستان را تحت پوشش قرار داده‌اند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی طبس یاد آور شد: در حال حاضر 8000  اصله نهال کشت بافت خرما برای توسعه نخلستانها در گلخانه سازگاری شهرستان نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.