سهیلا انصاری: با تغییرات بسیاری که نتیجه مدرنیته است هم به لحاظ رفاهی تحولات بسیاری را در زندگی انسان‌ها به وجود آمده و هم آسیب‌هایی را به بنیان خانواده وارد ساخته است.

عبودیت سنگ محک سبک زندگی مسلمین

به گزارش قدس انلاین، به نقل از ماهنامه بین المللی  زائر، راه برون‌رفت از برخی مشکلات دنیای مدرن در شیوه زندگی نهفته است. در نتیجه تغییر در شیوه زیستن می‌تواند کمک بسیاری به خانواده نماید. مصطفي فروتن در كتاب عيون اخبار الرضا عليه‌السلام اشاره كرده است: «پي‌جويي سبك زندگي امامان معصوم شيعه عليهم‌السلام يكي از الزام‌هاي كنوني براي شيعيان است؛ چرا كه در دنياي امروزي و با توجه به ارتباطات گسترده جهاني و نفوذ و هجوم فرهنگ‌ها و سبك‌هاي بيگانه به زندگي شيعيان، بيش از هر زماني به شناخت سبك زندگي اصيل امامان، احساس نياز مي‌شود. از اين‌رو با شناخت سبك زندگي معصومان، اين فرصت براي ما فراهم مي‌شود؛ تا متناسب با اقتضائات ديني معاصر، براساس سبك زندگي اسلامي عمل نماييم و هويت خود را نيز حفظ كنيم». محصول اين نوشتار نتیجه گفت وگو با «عبدالحسین خسروپناه» رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با موضوع «بایسته‌های سبک زندگی دینی از منظر معصومین با تاکید بر آموزه‌های امام رضا علیه‌السلام» است.

بایسته‌های سبک زندگی دینی از منظر معصومین از نگاه شما کدامند؟

اصولا اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به ویژه امام رضا علیه السلام در فرمایشات خود به دو ساحت بینش و باور از یک طرف و ساحت کنش و عمل از طرف دیگر پرداخته‌اند و توضیح داده‌اند که با چه سبک و کنشی، انسان باید زیست فردی و اجتماعی داشته باشد.

اما این زیست اجتماعی و فردی مبتنی بر یک سلسله باورهای دینی است که اگر آن باورهای دینی در زندگی شکل نگیرد و انسان به آن باورها توجهی نداشته باشد سبک زندگی وی نیز مسیر درستی را طی نخواهد کرد.

بینشی که اهل بیت عصمت و طهارت بر آن تاکید دارند «بینش توحیدی» و «خدا محوری» است و در ذیل خدا محوری، مسئله کرامت انسانی و خلیفه الهی نیز معنا پیدا می‌کند که مهم‌ترین مصداق خلیفه الله هم انسان کامل است که همان مقام امامت است.

اگر از نگاه امام هشتم علیه‌السلام بخواهیم به موضوع نگاه کنیم، این امر چگونه خواهد بود؟

امام رضا علیه‌السلام در روایت معروف خود، امام و امامت را اساس نظام اجتماعی معرفی می‌کنند و بعد از این باورهای اعتقادی است که سبک زندگی معنا پیدا می‌کند و ضروری است انسان سبک زندگی خود را در عرصه‌های فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر محور عبودیت قرار دهد. این نکته نیز از فرمایشات امام رضا علیه‌السلام است که می‌فرمایند: رفتار انسان‌ها باید بر اساس بندگی خداوند شکل گیرد.

 بندگی نیز تنها در نماز خواندن و روزه گرفتن نیست. به طور قطع این دو از مصادیق بندگی‌اند اما سایر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز باید مبتنی بر بندگی باشد. اگر این فعالیت‌ها مبتنی بر بندگی شد نوع رفتار انسان به گونه‌ای خواهد بود که مراقب مستمندان است، در رفتار خود با دیگران از انصاف برخوردار خواهد بود و خلق خدا را امانت الهی و اهل بیت خدا می‌داند و نسبت به آنها رفتاری همراه با کرامت خواهد داشت.

در شرایط امروز وظیفه صاحب منصبان چیست؟

افرادی که در عرصه‌های سیاسی فعالیت دارند باید تقوای الهی را پیشه سازند و قدرت سیاسی خود را برای ترویج اسلام به کار گیرند نه برای انتظارات شخصی و حزبی خود. چرا که وقتی تمام ابزار قدرت در خدمت توسعه اسلام به کار گرفته شود انسان رقیب‌شکنی نخواهد کرد و به دنبال اصلاح جامعه حرکت خواهد نمود.

مسئله اصلاح در امت پیغمبر از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های اجتماعی است، و رفتار و سبک زندگی او سبک زندگی مصلحانه باید باشد.

درباره افراد عادی جامعه چطور؟

درباره افراد جامعه به طور نمونه هر فرد باید نسبت به محیط‌زیست خود احترام قائل باشد و در حفظ و سلامت محیط‌زیست تلاش داشته باشد چرا که حفظ محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در فرمایشات ائمه علیه‌السلام مسئله حقوق طبیعت هم مطرح است و در آموزه‌های دینی علاوه بر حقوق انسان و حیوانات به حقوق طبیعت نیز اشاره شده است. در واقع سبک زندگی اسلامی عبارت است از؛ نوع کنش‌های فردی و اجتماعی مسلمانان که مبتنی بر عبودیت و توحید الهی است.

 محققین در زمینه سبک زندگی اسلامی تحقیقات زیادی کرده‌اند و مقالات زیادی در این زمینه نوشته شده است بنابراین در بحث سبک زندگی ما به لحاظ مفهومی مشکلی نداریم، مهم این است که مفاهیم مطرح در سبک زندگی، به صورت قانون در بیاید و جنبه حقوق اجتماعی پیدا کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.