۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 419809

پیشتازی تاریخی حزب ضد یوروی آلمان از حزب مرکل در انتخابات محلی روز گذشته ایالت مکلنبورگ- فورپومرن آلمان شوک بزرگی برای مرکل و حزب وی بوده به گونه‌ای که می‌توان از آن به عنوان عاملی برای تزلزل تاج و تخت صدر اعظم یاد کرد.

زلزله‌ای بر ارکان تاج و تخت مرکل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در انتخابات محلی ایالت مکلنبورگ-فورپومرن آلمان که روز گذشته برگزار شد حزب راست افراطی "جایگزینی برای آلمان" موفقیتی بزرگ را تجربه کرده و از نامزد حزب دموکرات مسیحی مرکل پیشی گرفت.

بر اساس نتایج اعلام شده تقریبا همه احزاب سنتی آلمان در این انتخابات ایالتی کم یا زیاد رای خود را از دست داده اند و می توان گفت حزب راست گرای افراطی آلمان برنده بزرگی در این انتخابات بوده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، حزب سوسیال دموکرات آلمان در این انتخابات با کسب  30.6  درصد آراء در جایگاه نخست قرار گرفته و حزب ضد یورو نیز با کسب 21 درصد آراء در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب دموکرات مسیحی مرکل نیز با کسب  حدود 19 درصد آراء در جایگاه سوم بعد از حزب افراطی این کشور قرار گرفت. این یکی از بدترین نتایج انتخاباتی برای این حزب در این ایالت بوده است.

حزب چپ آلمان نیز با از دست دادن حدود یک سوم انتخاب کنندگانش  با کسب 13.2  درصد آراء در جایگاه چهارم قرار گرفته و یکی از بدترین نتایج برای انتخابت محلی در این ایالت را کسب کرد.

حزب سبز آلمان نیز با کسب 4.8 درصد آراء از ورود به پارلمان جا ماند. حزب لیبرال دموکرات نیز با کسب سه درصد آراء همچنان خارج از پارلمان باقی می ماند.

دبیر کل حزب دموکرات مسیحی از حزب سوسیال دموکرات درخواست کرده است که به ائتلاف بزرگ با حزبش ادامه دهد.

حزب ضد یوروی آلمان در واکنش به نتایج این انتخابات پارلمانی از شروع پایان دوران صدر اعظمی مرکل سخن به میان آورده است.

نتایج انتخابت پارلمانی ایالت مکلنبورگ- فورپومرن آلمان با واکنش های رسانه ای و بین المللی زیادی روبرو بوده است.

رئیس حزب افراطی اتریش نتیجه این انتخابات را به حزب ضد یوروی  آلمان تبریک گفت.

رئیس حزب افراطی جبهه ملی فرانسه نیز در یک پیام توئیتری در واکنش به نتیجه این انتخابات تصریح کرد که آنچه که تا دیروز غیرممکن به نظر می رسید ممکن شد.

حزب افراطی هلند نیز در پیام جداگانه ای موفقیت چشمگیر در این انتخابات پارلمانی را به حزب ضد یوروی آلمان تبریک گفت.

حزب دموکرات مسیحی آلمان درست در وطن سیاسی صدر اعظم آلمان این شکست تلخ را تجربه کرده است.
به نوشته نشریه فوکوس این شکست انتخاباتی برای حزب دموکرات مسیحی می تواند مناقشات درون حزبی احزاب متحد مسیحی را تشدید کرده و بحث های فشرده تری را درباره سیاست های صدر اعظم آلمان ایجاد کند. در این میان بخصوص حزب سوسیال مسیحی می تواند در چنین شرایطی پاییزی ناآرام را برای مرکل رقم بزند.

روزنامه " تاگس آنسایگر"  سوئیس نیز در مطلبی نتایج انتخابات ایالتی در "مکلنبورگ فورپومرن" را شکستی برای مرکل دانسته و نوشت: برای اولین بار در تاریخچه جمهوری فدرال آلمان یک حزب از راست افراطی نسبت به حزب دموکرات مسیحی انتخاب کنندگان بیشتری را به سمت خود جذب کرد.

به نوشته این روزنامه سوئیسی نارضایتی از سیاست پناهندگان مرکل نقش تعیین کننده ای در نتایج این انتخابات محلی داشت. دو هفته مانده به انتخابات محلی بعدی در برلین، این نتیجه شکست بزرگی برای مرکل محسوب می شود.

روزنامه "هندلز بلات" آلمان نیز بعد از نتایج انتخابات مکلنبورگ شرایط را برای مرکل وخیم و جدی ارزیابی کرد. به نوشته این روزنامه آلمانی حالا ماندن در رویکردها و مواضع سابق برای مرکل بسیار دشوارتر می شود.

سیاستمداران حزب سوسیال مسیحی بعد از انتخابات در ایالت مکلنبورگ خواستار یک تغیر موضع آشکار در سیاست پناهندگی مرکل شدند. همچنین دوستان هم حزبی مرکل وی را مقصر به وجود آمدن چنین نتیجه ای دانستند.

وزیر دارایی ایالت بایرن از حزب سوسیال مسیحی نتیجه این انتخابات محلی را یک اعلام بیداری برای اتحادیه احزاب متحد مسیحی دانسته و گفت: وضعیت شهروندان نباید بیش از مورد انکار قرار گیرد. یک تغییر رویکرد در برلین لازم است.
سخنگوی سیاست داخلی  فراکسیون احزاب متحد مسیحی آلمان نیز نتیجه انتخابات محلی در ایالت مکلنبورگ- فورپومرن را برای حزب دموکرات مسیحی فاجعه بار ارزیابی کرد.

به گفته وی دلیل اصلی شکست حزب دموکرات مسیحی نارضایتی بسیاری از شهروندان از سیاست پناهندگی مرکل است.

دبیر کل حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز خواستار یک رویکرد سختگیرانه تر در سیاست پناهندگی مرکل شد.

حتی بعد از اعلام نتایج این انتخابات انتقادهایی از طرف حزب دموکرات مسیحی هم وجود داشته است.
"وولفگانگ بوزباخ" از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی از یک نقطه عطف برای حزب خود سخن گفت و کسب چنین نتیجه بدی را تاریخی خواند. وی در این باره هشدار داد که به دلیل این انتخابات نامزدی صدر اعظمی مرکل برای سال 2017 زیر سوال قرار گیرد.

رئیس فراکسیون حزب دموکرات مسیحی نیز از یک شکست تلخ برای حزب خود سخن گفت. دموکراتها حالا باید با استدلال های واقعی صعود حزب ضد یورو را متوقف کنند.

"ورنر پاتزلت"، از دانشمندان علوم سیاسی در آلمان نیز از یک رای عدم اعتماد علیه مرکل و حزب دموکرات مسیحی سخن به میان آورده است.

معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز نتیجه این انتخابت محلی را یک شکست سیاسی سخت برای مرکل ارزیابی کرد.

نتیجه انتخابات ایالتی در مکلنبورگ-فورپومرن همچنین با واکنش های بین المللی زیادی در رسانه ها همراه بود. روزنامه گاردین انگلیس موفقیت حزب ضد یورو  در این انتخابات را دارای ارزش سمبولیک دانست.

روزنامه لیبراسیون فرانسه تحلیل کرد که مرکل تاج و تخت خود را متزلزل می بیند.

یک روزنامه چاپ بلژیک نتیجه این انتخابات را هشدار جدی برای مرکل دانست.

هفته نامه اشپیگل نیز در مطلبی نوشت: حزب دموکرات مسیحی در ایالت مکلنبورگ- فورپومرن شبی سیاه را تجربه کرد.

حالا باید دید نتیجه این انتخابات چه تاثیراتی بر مواضع و سیاست های مرکل داشته و با توجه به شرایط حساسی که در آستانه انتخابات پارلمانی در آلمان ایجاد شده صدر اعظم آلمان چه چاره ای را برای بهبود اوضاع خود و حزبش و جلوگیری از موفقیت های بیشتر حزب افراطی انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.