قدس ‌آنلاین- طیبه مروت: همه چیز از یک توییت آغاز شد؛ توییتی که در آن از دنیای گفتمان سخن گفته شد و اینکه دنیای امروز دنیای موشک نیست. طرح این سخنان از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های نظام، با واکنش رهبر معظم انقلاب و چهره‌های سیاسی و نظامی مواجه شد. هرچند در کمترین زمان ممکن محتوای توییت مذکور تکذیب شد اما ۶ ماه بعد همان مفهوم بار دیگر توسط رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پوشش دیگری مطرح شد.

توان دفاعی نباشد اقتصاد نابود می شود

وی با بیان اینکه «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند. لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند. این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند. مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند»، بار دیگر موضوع توان دفاعی و موشکی کشور را مورد توجه قرار داد و خواستار توجه بیشتر به اقتصاد و صنعت شد.

با این همه، گرچه بخش نخست این سخنان یعنی توجه به اقتصاد و صنعت برای توسعه بسیار مهم است اما رویگردانی از توسعه نظامی برای کشوری مانند ایران که دارای شرایط خاص ژیوپلتیکی است، ابعاد دیگری از دیدگاه آقای هاشمی را پیش روی ملت می‌گشاید.

*ایران را با ژاپن مقایسه نکنید

در شرایطی که پس از امضای توافق هسته‌ای و اجرایی‌شدن برجام، فضای جامعه رو به آرامشی نسبی می‎نهاد، تنها چند روز پس از توییت منتسب به آیت‌الله هاشمی، خبری مبنی بر ارسال نامه آمریکا و متحدانش به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد علیه برنامه موشکی ایران فاش شد. خبرگزاری «رویترز» نوشت که آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کردند که آزمایش‌های موشکی ایران در تقابل با قطعنامه ۲۲۳۱ (قطعنامه تصویب توافق برجام) شورای امنیت است. این در حالی بود که به نوشته «رویترز»، دیپلمات‌های شورای امنیت اعتراف کردند که توجیهات مطرح‌شده برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه رزمایش موشکی ضعیف است زیرا با متن قطعنامه همخوانی ندارد اما به نظر می‌رسد صداهایی در ایران در این راستا به ادعاهای طرف‌های غربی وجاهت می‌بخشند. سخنان هاشمی رفسنجانی در اینکه هم‌راستا با غرب اعلام می‌کند که دنیای امروز دنیای موشک نیست، یکی از این موارد است.

سردار یدالله جوانی با اشاره به سخنان اخیر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از مدیران ارشد نظامی در دوران دفاع مقدس، به خبرنگار «قدس» می‌گوید: در رابطه با سخنان اخیر آقای هاشمی 2 مسأله باید بررسی شود. اول اینکه این نگاه چرا شکل گرفته است؟ و دیگر اینکه آیا این دیدگاه صحیح است و چه عواقب و پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در تحلیل این سخنان اظهار می‌دارد: وضعیت کنونی کشور ما به‌گونه‌ای است که هر نوع نگاهِ مبتنی بر تضعیف بنیه دفاعی کشور می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای ایران داشته باشد و امنیت ملی را مخدوش کند.

وی با اشاره به پشتوانه‌های دینی و ملی و تجربه تاریخی ایران، بر ضرورت تقویت بنیه دفاعی تأکید کرده و تصریح می‌کند: ما باید قدرت دفاعی و تهاجمی خود را روزافزون کنیم زیرا در معرض تهدید هستیم. در 10 سال گذشته آمریکایی­ها و صهیونیست‌ها برای تحمیل خواست خود به ملت ایران و بازداشتن ما از مسیر پیشرفت، برنامه‌های بسیاری را برای اجرا مد نظر قرار دادند و اگر نتوانستند تهدیدهای خود را اجرایی کنند به دلیل قدرت دفاعی جمهوری اسلامی است. ما فراموش نمی‌کنیم زمانی که اوباما مورد انتقادهای شدید داخلی برای امضای برجام قرار گرفت، گفت که بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران موجب جنگی می‌شد که به نفع ما نبود و حتی امنیت تل‌آویو هم به خطر می‌افتاد. اما با توافق هسته‌ای می‌توانیم مسیری را طی کنیم که در 15سال آینده رئیس‌جمهور آمریکا بتواند جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار دهد.

معاون سابق سیاسی سپاه پاسداران در ادامه می‌افزاید: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که تشبیه صورت‌گرفته بین ایران  و 2 کشور آلمان و ژاپن که بعد از جنگ جهانی دوم به توسعه صنعتی و اقتصادی روی آورده‌اند، نادرست است.

وی با بیان این مطلب که آلمان و ژاپن هر 2 آغازگر جنگ بوده و در نهایت مغلوب شدند، می‌گوید: این 2 کشور توسط کشورهای دیگر محدود شدند و بر همین اساس نتوانستند در حوزه توسعه دفاعی برنامه جامعی داشته باشند. از طرف دیگر، این 2 کشور مانند جمهوری اسلامی ایران هویت مستقل دینی و ارزشی نداشتند که برای پیشبرد آن ارزش‌ها به دنبال تقویت بنیه دفاعی خود باشند. وقتی آلمان نازی سقوط کرد، این کشور به 2 بخش شرقی و غربیِ تحت سلطه امنیتی بلوک شرق و غرب تبدیل شد. در حالی که مردم در جمهوری اسلامی دارای هویت مستقل دینی هستند. ملت ایران که پرچم حق را برافراشته و بر اساس آموزه‌های خود به دنبال تمدن‌سازی، مقابله با ظلم و کرامت انسانی است، با مقابله مستکبرین مواجه خواهد شد زیرا استکبار جهانی و هم‌پیمانان آن غلبة جبهه حق را برنمی‌تابند. لذا ملت ایران باید برای رسیدن به آرمان‌های خود قدرت دفاعی داشته باشد.

*خطر نفوذی ها در لباس مشاور

سردار جوانی در ادامه به حادثه‌خیز بودن منطقه خاورمیانه اشاره کرده و اظهار می‌دارد: منطقه جنوب غرب آسیا از مناطق مهمی است که غرب همواره نقشه سلطه بر آن را دارد و سلطه برآن را سلطه بر دنیا می‌بینند. لشکرکشی آمریکا به عراق و افغانستان نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها چشم طمع به این منطقه دارند و ملت ما اگر می‌خواهد ملتی مستقل و پیشرو باشد باید قدرت دفاعی خود را افزایش دهد.

وی می‌افزاید: سخنانی که خواستار فاصله‌گرفتن جمهوری اسلامی از سرمایه‌گذاری در حوزه دفاعی است، کاملاً اشتباه است زیرا برای تضمین توسعه اقتصادی و توسعه پایدار باید توان دفاعی داشته باشیم وگرنه همه دستاوردهای ما می‌تواند از سوی دشمن از بین برود؛ چنانکه این اتفاقات در برخی از کشورهای دنیا افتاده است.

جوانی در پاسخ به این پرسش که آبشخور این دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی از کجاست، می‌گوید: طرح این سخنان از مصادیق نفوذ است. کسانی که این سخنان را مطرح می‌کنند، باید ببینند که تحت تأثیر چه افراد و کارشناسانی قرار گرفته‌اند. وی می‌افزاید: پدیده نفوذ که رهبر معظم انقلاب در یک سال گذشته بسیار بر آن تأکید کرده‌اند، به همین دلیل است که خطراتی از این دست را در پی دارد که مورد خواست آمریکاست. خواست آمریکا این است که ما در مسایل هسته‌ای محدود شویم یا قدرت دفاعی نداشته باشیم. به همین علت در بحث موشکی تحریم­هایی را وضع کردند.

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در ادامه می‌افزاید: آمریکایی­ها می­گویند که برنامه موشکی ایران از برنامه هسته­ای آنها به‌مراتب برای ما خطرناک‌تر است.

*آمریکا مشکل گشای ما نیست

این کارشناس مسایل نظامی با بیان این مطلب که غرب برای حذف هویت اسلامی- ایرانی ملت ما باید توان دفاعی را از ما بگیرد، تأکید می‌کند: آمریکایی‏ها به دنبال محدود‌کردن توان دفاعی ما هستند و راه رسیدن به این هدف نیز استفاده از جریان‌های نفودی برای القای این نوع نگاه است که ایران برای پیشرفت نیازی به توان دفاعی و موشکی ندارد و باید سرمایه‌گذاری‏اش را در بخش اقتصاد و صنعت متمرکز کند.

وی ادامه می‌دهد: برخی افراد به این نتیجه رسیده‌اند که از طریق معامله و رابطه با آمریکا می‌توان مسایل و مشکلات کشور را حل کرد و آمریکایی‌ها برای نزدیک شدن به ایران این شرط‌ها را می‌گذارند. قطعاً آمریکا مشکل‌گشای ایران نخواهد بود.

سردار یدالله جوانی در پاسخ به پرسش دیگری که تبعات بیان این دیدگاه­ها در شرایط ناامن خاورمیانه برای جمهوری اسلامی چیست، اظهار می‌دارد: بیان این دیدگاه‌ها از سوی فردی که از ابتدای انقلاب به عنوان یکی از استوانه­های نظام شناخته می‌شود، باعث می‌گردد که غربی‌ها نسبت به نفوذ و سیطره بر ایران وسوسه شوند. وی تأکید می‌کند: چیزی که می‌تواند وسوسه دشمن را خاتمه دهد، هوشیاری و بصیرت مردم است.

این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به دستورات قرآن برای قدرتمندبودن در برابر دشمن، بیان می‌کند: تجربه به ما می‌گوید که خوش‌خیالی در برابر دشمن کینه‌توز نتیجه‏ای جز نابودی نخواهد داشت. عاقبت قذافی و محمد مرسی نمونه بارز این سخن است. وی تأکید می‌کند: تصور اینکه ما ارزش‌های انقلاب را حفظ کنیم و با آمریکا هم رابطه داشته باشیم، تصور نادرستی است.

*راهبردهای 4گانه آمریکا در برابر ایران

حسن کاظمی ‌قمی، سفیر سابق ایران در عراق، نیز با اشاره به برنامه‌های آمریکا برای کاهش قدرت نظامی ایران، از راهبردهای چهارگانه آمریکا بعد از برجام رونمایی کرده و معتقد است که راهبرد اول آمریکا تلاش برای جلوگیری از افزایش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران است. دومین راهبرد آنها حفظ ساختار کلی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. راهبرد سوم آمریکا به موضوع قدرت منطقه‌ای ایران بازمی‌گردد. آنها سعی دارند که نفوذ و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را در سطح منطقه محدود کنند و جنگ‌های نیابتی تکفیری‌ها و داعش نمونه این اقدامات است.

به عقیده این کارشناس مسایل سیاسی، مسأله نفوذ راهبرد چهارم آمریکا در قبال ایران است که مقام معظم رهبری نیز بارها به این موضوع اشاره داشته‌اند.

با این وجود، توسعه اقتصادی در حالی می‌تواند موفق باشد که کشور در حوزه دفاعی حرفی برای گفتن داشته باشد. لذا مسأله عدم توازن بین توسعه اقتصادیِ مبتنی بر توان داخلی و توسعه دفاعی در سخنان آیت‌الله هاشمی مشاهده می‌شود. اقتصاد مقاومتی نیازمند پشتیبانی توان نظامی است تا طمع دشمن را از بین ببرد. پارادوکسی که در سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده می‌شود، این نظر را به ذهن متبادر می‌کند که فقط اقتصاد وابسته به قدرت‌های جهانی است که کشور را از توان دفاعی بی‌نیاز می‌کند.

دیگر مسأله مهم در این میان، نسبت امنیت و توسعه اقتصادی است. پرسش این است که آیا بدون امنیت که با بالا‌بردن توان دفاعی میسر می‎شود، می‌توان از توسعه اقتصادی سخن گفت؟ اگر آمریکا پایگاه‌های نظامی خود در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی را تخلیه کند، باز هم اثری از اقتصاد توانمند و مثال‌زدنی غول‌های صنعتی دنیا باقی خواهد ماند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.