قدس آنلاین- اراک- احمد مختاری: نماینده مردم شازند در مجلس گفت:اثرات آلایندگی صنایع زندگی را در منطقه شازند مشکل کرده است؛ آسیبی که این صنایع به جمعیت انسانی و محیط زیست وارد می‌کند جبران ناپذیر است.

در صحت گواهی عدم آلایندگی پتروشیمی شازند و روند صدور آن تردید دارم

به گزارش قدس آنلاین؛ ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت از محیط زیست و بهبود محیط زیست استان مرکزی با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به خسارات ایجاد شده به محیط زیست توسط صنایع مستقر در این شهرستان گفت: شازند به ویژه دشت کزاز تا پیش از این جزو خوش آب و هواترین مناطق استان بوده است ولی متاسفانه با استقرار نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه امراض و بیماری‌های صعب‌العلاج در بین جمعیت به وفور دیده می‌شود.

آسیب صنایع شازند به جمعیت انسانی و محیط زیست جبران ناپذیراست

وی افزود: اثرات آلایندگی این صنایع زندگی را در منطقه شازند مشکل کرده است؛ آسیبی که این صنایع به جمعیت انسانی و محیط زیست وارد می‌کند جبران ناپذیر است. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصرف منابع آبی توسط این صنایع گفت:اگر مصرف بی‌رویه آب توسط این صنایع به این منوال پیش رود شاهد فاجعه زیست محیطی بزرگی خواهیم بود؛ در جلساتی که با وزیر نیرو داشتم نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نمی‌خواهیم بُعد منفی این صنایع را به رخ بکشیم و نقاط قوت این صنایع نیز قابل تحسین است؛ ادامه داد: این صنایع برای مردم شهرستان شازند تاکنون جز آسیب چیزی به همراه نداشته است.

خروج پتروشیمی از لیست صنایع آلاینده جای اعتراض دارد وی با اعتراض نسبت به خروج پتروشیمی از لیست صنایع آلاینده گفت: گواهی عدم آلایندگی که پتروشیمی از سوی محیط زیست استان اخذ کرده و براساس آن از پرداخت عوارض آلایندگی در سه ماهه چهارم سال ۹۴ معاف شده جای تعجب و اعتراض دارد چراکه هیچ اتفاق جدیدی در منطقه ایجاد نشده است.

در صحت گواهی عدم آلایندگی پتروشیمی شازند و روند صدور آن تردید دارم نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این صنعت آلاینده نیست چرا هیچ تغییری را در منطقه شاهد نیستیم و هنوز آلودگی در منطقه مشهود است؛ نتوانستیم باور کنیم که چه ساز و کاری برای عدم آلایندگی این صنعت مطرح شده است.

ابراهیمی ادامه داد: یک خودرو، کارگاه تولیدی،کشتارگاه و حتی یک واحد کوچک صنعتی به سهم خود آلاینده است اما چگونه می‌شود که پتروشیمی با این عظمت از لیست آلایندگی خارج شود چراکه براساس تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده پالایشگاه های نفت و پتروشیمی مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند و با توجه به این مسئله تشخیص محیط زیست برای خروج پتروشمی از لیست آلایندگی ضرورت ندارد این مسئله باید به صلاحدید قانونگذار باشد. وی افزود: به عنوان

نماینده مردم شازند هم بر گواهی صادر شده و هم بر روند صحیح صدور گواهی تردید دارم؛ درخواست دارم گزارش کاملی از چگونگی این اتفاق به ما بدهید. نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این دریافت عوارض آلایندگی را به عنوان منبع درآمدی برای مردم درنظر نداریم چراکه این پرداخت خسارتی است که این صنعت به منطقه و شهرستان وارد کرده است.

ابراهیمی ادامه داد: اینکه مشخص شود صنایع دقیقا به چه میزان خسارت به منطقه وارد می کنند نکته مثبتی است چراکه بستری می شود که صنایع در محدوده ای مستقر شوند که آسیب آن برای مردم و محیط زیست کمتر باشد.

معادن شازند؛ ارث پدری مسئولان نیست وی وظیفه محیط زیست را وظیفه فرابخشی دانست و گفت: این سازمان باید ضمن حفظ کیفیت بر حفظ ظاهر نیز نظارت داشته باشد؛ متاسفانه در شازند براساس صدور مجوز صنعت و معدن برای برداشت از معادن که بدون شک با همکاری محیط زیست بوده است چهره شهرستان را تغییر داده اند و تنها ذخیرگاه استان را از بین برده اند؛ برای برداشت ذخایر معدنی نباید نزدیکترین مکان را انتخاب کرد. نسبت به صادرکنندگان مجوز این معادن در شهرستان معترض هستم؛ ارث پدری که نیست؛ گرد و غباری که به واسطه این برداشت‌های بی‌رویه صورت می‌گیرد غیرقابل انکار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.