۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷
کد خبر: 455963

سالانه میلیون‌ها مسلمان برای برگزاری مراسم حج تمتع و عمره راهی عربستان می‌شوند؛ گردشگری دینی برای حاکمان کشوری که خود را «خادمان حرمین شریفین» می‌خوانند سود کلانی را دست و پا می‌کند.

سودی  عربستان از مراسم حج

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سالانه میلیون‌ها مسلمان برای انجام حج و زیارت خانه خدا در قالب حج عمره و تمتع راهی عربستان می‌شوند.

این مراسم دینی برای عربستان با سودهای مالی کلانی همراه است و بخش‌های اقتصادی مختلف از جمله بخش مسکن، حمل و نقل و ارز را دچار تحول می‌کند.

شبکه خبری «فرانس24»، در گزارشی اعلام کرد که به صورت میانگین هر 1 میلیون زائر در عربستان 17 میلیارد دلار برای اسکان، 200 میلیون دلار برای حمل و نقل و یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای خورد و خوراک هزینه می‌کند که برای عربستان سود هنگفتی به همراه دارد.

بر خلاف آنچه عربستان مدعی است هر زائر خارجی در عربستان بیش از 4 هزار یورو در این کشور هزینه می‌کند که گردشگری مذهبی را به دومین منبع درآمد اصلی عربستان بعد از نفت تبدیل کرده است. 16 میلیارد یور از این درآمد فقط در موسم حج واجب به جیب عربستان سرازیر می‌شود.

در حالی که عربستان با حمله به خاک یمن و ادامه این جنگ خسارت‌های مالی زیادی متحمل شده و با کسری بودجه روبه رو شده است، شبکه خبری «سی ان ان»، در گزارشی اعلام کرده که عربستان از موسم حج برای جبران کسری بودجه خود استفاده خواهد کرد.

از سوی دیگر کاهش قیمت نفت و ضربه‌ای که به اقتصاد این کشور وارد کرد ریاض را بر آن داشت تا به دنبال درآمدهای جایگزینی برای نفت باشد.

در همین راستا طرحی که «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع این کشور تحت عنوان چشم انداز 2030 ارائه کرده است نیز به لزوم تقویت گردشگری دینی به عنوان گزینه‌های جایگزین نفت اشاره کرده است.

اقدامات متعدد عربستان در توسعه و تغییر شکل تاریخی آثار اسلامی در این کشور و اعمال قوانین و مقررات بر کشورهایی که قصد زیارت خانه خدا را دارد سوالی را پیش می‌کشد که عربستان چقدر در این زمینه حق دارد و تا چه میزان می‌تواند برای مسلمانان تعیین تکلیف کند.

یکی از کارشکنی‌های اخیر عربستان و عدم مسئولیت پذیری این کشور منجر به محروم شدن شهروندان ایرانی از حضور در مراسم حج امسال شد.

با وجود اینکه این کشور ادعا می‌کند ایرانی‌ها فقط 6درصد از کل شرکت کنندگان در مراسم حج را شامل می‌شوند عدم حضور ایران در سال جاری منجر به ضرر یک میلیارد دلاری برای ریاض شد.

«علی الصبان» استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر درباره میزان حق عربستان در اعمال قوانین در مراسم حج اعلام کرده بود که مقدسات اسلامی ملک شخصی کسی نیست بلکه به همه مسلمانان در سراسر جهان تعلق دارد و هیچ فردی حق دارد جلوی آنها را بگیرد و از برگزاری حج واجب محروم کند.

بعد از حادثه سقوط جرثقیل در مکه و فاجعه منا در روز عید قربان سال گذشته که 464 ایرانی نیز در این حادثه به شهادت رسیدند ایران از عربستان ضمانت‌هایی برای حفظ امنیت شهروندان خود مطالبه کرد که ریاض با کارشکنی از انجام تعهدات خود سر باز زد.

این کشور مدعی شد که تمام امکانات برای حفظ امنیت حجاج فراهم بوده و بدون مشخص شدن علت اصلی دو حادثه از خانواده‌های قربانیان عذرخواهی نکرد و پیکر شماری از آنها را بدون کسب اجازه از کشور و خانواده‌هایشان در عربستان به خاک سپرد.

در حالی که هنوز پرده از دلایل اصلی فجایع حج سال گذشته برداشته نشده است، عربستان مدعی است که شرایط امنیتی و رفاهی حجاج را به بهترین شکل ممکن تدارک دیده است؛ با وجود این ادعا خبرگزاری رسمی این کشور اعتراف کرد که از آغاز مراسم حج سال جاری تا کنون 239 زائر خانه خدا جان خدا را از دست داده‌اند.

بر اساس این خبر یک میلیون و 325 هزار و 137 نفر از خارج از عربستان برای مراسم وارد این کشور شده‌اند که 239 تن از آنها تا کنون جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر ریاض با سفر شهروندان سوری و یمنی به حج مخالفت کرده و طی چند سال گذشته شهروندان سوری اجازه سفر به عربستان را نداشته‌اند؛ با توجه به اینکه ریاض مالک خانه خدا و مسجد النبی نیست شایسته است جهان اسلام در برگزاری و نظارت بر این مراسم بازنگری کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.