یک اقتصاددادن برجسته آمریکایی با انتقاد شدید از سیاست های ریاضتی سختگیرانه آلمان در اتحادیه اروپا خواستار خروج این کشور از منطقه یورو شد.

 آلمان باید منطقه یورو را ترک کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "جوزف استیگلیتز"، اقتصاد دادن معروف آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001 از دولت آلمان به دلیل سیاست های ریاضتی سختگیرانه اش شدیدا انتقاد کرده و گفت: این تصور که از طریق یک سیاست ریاضتی سختگیرانه ما می توانیم به اشتغال کامل و رفاه برگردیم از طرف اکثر اقتصاد دانان رد می شود. اما به نظر می رسد که در دولت آلمان و بخصوص وزارت دارایی این یک دیدگاه غالب است.

وی در بخش دیگری از سخنانش سیاست های ریاضتی را در تناقض با اصلاحاتی دانست که منطقه یورو به آن نیاز دارد و گفت: ساده ترین راه این است که آلمان منطقه یورو را ترک کند.

استیگلیتز که مشاور اقتصادی بیل کلینتون بود نیز بارها موضع آلمان در بحران یورو را در گذشته مورد انتقاد قرار داده و از یک طراحی بد برای منطقه یورو سخن به میان آورده است.

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه یورو را مسئول رکود اقتصادی، بیکاری و صعود احزاب افراطی در اروپا دانست.

وی همچنین گفت: یورو برای برخی افراد و بانک ها که پول را راحت تر به جریان در می آورند خوب است اما کم تر برای انسان های معمولی در منطقه یورو که تحت یک شرایط اقتصادی بد و بیکاری بالا رنج می برند خوب است. بحران اقتصادی دوباره به نفع احزاب راست گرای افراطی جدید است.

"استیگلیتز" اجرای پروژه یورو را غلط ارزیابی کرده و گفت: شما سعی کرده اید یورو را خلق کنید قبل از اینکه نهادهای مورد نیاز آن ایجاد شود.

این اقتصاد دان برجسته آمریکایی همچنین به اقدامات سختگیرانه ای مانند بسته رشد و ثبات اروپایی انتقاد وارد کرده و گفت: وقتی قواعد غلط هستند ما باید آن را تغییر دهیم. وقتی ما قواعد و مقررات غلطی داریم این به یک فاجعه هدایت می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.