قدس آنلاین/ مهناز خجسته‌نیا: شهریورماه موعد مقرری بود که وعده اختصاص 200 دستگاه اتوبوس جدید همزمان با دور هشتم سفرهای استانی هیأت دولت توسط رئیس دولت یازدهم به مردم مشهد داده شد.

خلف وعده ورود 100 دستگاه اتوبوس جدید؛ این بار فرایند پلاک‌گذاری بهانه شد

این وعده در قبال شهری که از یک سو پایتخت معنوی ایران اسلامی به شمار می‌آید و از سوی دیگر سهم آن در پذیرایی سالانه میلیون‌ها مسافر و زائر بر هیچ کس پوشیده نیست چنان به فراموشی سپرده شده که دو سال از آن می‌گذرد و هنوز محقق نشده است.

با اینکه تاکنون وعده‌های بسیاری برای زمان ورود اتوبوس‌های جدید می‌گذرد، اما هنوز اتوبوس‌های نو که حال و هوای تازه‌ای را به این ناوگان حمل و نقل عمومی ببخشند به این کلان‌شهر نرسیده‌اند.

این در حالی است که هم اکنون حدود دو هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر فعال هستند و جابه‌جایی شهروندان و مسافران را انجام می‌دهند، اما از این شمار 646 دستگاه باید نوسازی شود و عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده است.

در برنامه توسعه چهارم و پنجم نیز پیش بینی شده بود میزان جابه جایی مسافر به 75 درصد برسد، اما متأسفانه 10 سال از این قانون می‌گذرد و نه تنها به این میزان نرسیده‌ایم، بلکه فاصله ما روز به روز بیشتر هم شده است.

در زمان حاضر در شهر مشهد سهم اتوبوسرانی از جابه جایی مسافر 21 درصد، تاکسیرانی 20 درصد و قطار شهری 2 درصد است و روزانه 6 میلیون مسافر جابه جا می‌شود، بنابراین باید سهم حمل و نقل عمومی را افزایش و خودروهای شخصی را کاهش دهیم.

برای پیگیری موضوع آخرین وعده برای ورود اتوبوس‌های جدید به مشهد سراغ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی می‌رویم و موضوع را از وی جویا می‌شویم.

*وعده‌ها این بار اول سال تحصیلی

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد از ورود 100 دستگاه اتوبوس جدید تا پایان شهریور ماه جاری و آغاز سال تحصیلی جدید خبر می‌دهد.

نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: اتوبوس‌های جدید معطل پلاک‌گذاری است.

وی با بیان اینکه این اتوبوس‌ها توسط شرکت ایران خودرو دیزل ساخته شده‌اند، اظهار می‌دارد: به دلیل افزایش آلودگی هوای کلان‌شهرها و شرایط نامناسب زیست محیطی، شماره‌گذاری اتوبوس‌های جدید مشروط به اخذ استانداردهایی شده است.

به گفته وی، پس از تأیید و اخذ استانداردهای تعیین شده از مراجع مربوط عملیات شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به خلف وعده‌هایی که تاکنون برای ورود این اتوبوس‌ها داده شده می‌افزاید: طبق آخرین وعده شرکت سازنده، طی 4 تا 5 روز آینده فرایند پلاک‌گذاری این اتوبوس‌ها انجام می‌شود و وارد ناوگان خواهند شد.

این مقام مسؤول در ادامه از انعقاد قراردادهای جدید خرید اتوبوس خبر می‌دهد و می‌گوید: در قالب قرارداد دیگری 100 دستگاه اتوبوس توسط شهرداری مشهد خریداری خواهد شد.

نیشابوری با بیان اینکه 25 درصد قرارداد پس از 5 ماه تحویل خواهد شد، اظهار امیدواری می‌کند تا پایان سال بخش قابل ملاحظه‌ای از اتوبوس‌های قرارداد جدید نیز وارد مشهد شوند.

وی همچنین به انجام مذاکرات برای خرید 100 دستگاه مینی بوس اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون 202 دستگاه مینی‌بوس در 14 خط اتوبوسرانی با سامانه «من کارت» مشغول فعالیت هستند.

* انتقاد از خلف وعده دولت در کمک به اتوبوسرانی

نیشابوری در ادامه از خلف وعده‌های دولت در کمک به شهرداری‌ها برای خرید اتوبوس‌های شهری گلایه می‌کند و می‌گوید: تا سال 90 دولت 5/82 درصد و شهرداری‌ها 5/17 درصد اعتبار مورد نیاز خرید اتوبوس را پرداخت می‌کردند که متأسفانه اکنون این سهم به فراموشی سپرده شده است.

وی از اختصاص تنها 20 میلیارد تومان اعتبار در سال 94 برای خرید اتوبوس از سوی دولت خبر می‌دهد و می‌افزاید: این اعتبار نیز از محل وعده ریاست جمهوری در سفر به مشهد و قول خرید 200 دستگاه اتوبوس اختصاص یافته است.

به گفته وی، این در حالی است که کمک دولت در خرید اتوبوس به توسعه حمل و نقل عمومی و تسریع در توسعه ناوگان اتوبوسرانی منجر خواهد شد.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.