۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 457662

قدس آنلاین: بودند منافقانی که می خواستند همهمه ایجاد کنند، برخی نیز زودتر راه افتاده بودند و به «جحفه» رفته بودند تا زمینه چینی کرده و نیروهایشان را آماده کنند و جلوی اعلان را بگیرند در نتیجه پیامبر(ص) فرمودند: «به کسانی که جلوتر رفته اند، بگویید برگردند.»

تدبیر پیامبر(ص) مقابل منافقان در غدیر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، حجت الاسلام جواد ابوالقاسمی، معاون آموزش و پژوهش شبکه جهانی ولایت در مورد جریان همهمه ای که حین سخنرانی پیامبر(ص) در منطقه غدیر از سوی عده ای صورت گرفت، اظهار کرد: زمانی که پیامبر(ص) در مکه می خواستند نام دوازده خلیفه را ببرند گروهی از قریشیان شروع به سر و صدا کردند. در کتب اهل سنت معمولا نام از افرادی که شروع به همهمه کرده اند برده نشده اما راوی می گوید به قدری سر و صدا بود که نفهمیدم پیامبر(ص) چه فرمودند و از کسانی که جلوتر بودند سوال کردم که حضرت(ص) چه گفتند.

وی ادامه داد: غدیر و جریانی که طی آن موضوع ولایت و امامت امیرالمومنین حضرت علی(ع) از سوی پیامبر(ص) مطرح شد در واقع دستور خداوند بود. این مساله دلالت بر خلافت امیرالمومنین(ع) می کند که دستور آمد در آن منطقه خشک و بیابانی توقف کنند و پیامبر (ص) منتظر بمانند تا کسانی که جلوتر رفته اند، بازگردند و کسانی که عقب تر هستند به این منطقه برسند چراکه اصلا منطقه غدیر منزگاه ثابت بین راه نبوده است چراکه آب دائمی ندارد و اکنون نیز منزگاه ثابت نیست و آب دائمی ندارد.

این پژوهشگر تصریح کرد: غدیر منطقه ای بود که گاهی اگر سیل می آمد آب در آن منطقه جمع و بعد از چند وقت خشک می شد و هرگز آب ثابت نداشت، منطقه به شدت خشک و بیابانی بود بنابراین حتما علت خاصی داشت که پیامبر(ص) در آن وضعیت دستور به توقف دادند. از سوی دیگر منطقه غدیر آب و هوایی به شدت عفونت زا دارد و بین اعراب هم معروف است و به همین دلیل در آن منطقه کسی زندگی نمی کند، در نتیجه مردم در حجة الوداع حتی تصور نمی کردند که پیامبر(ص) در آن منطقه بایستند و دستور توقف دهند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی افزود: از سوی دیگر بودند منافقانی که می خواستند همهمه ایجاد کنند، برخی نیز زودتر راه افتاده بودند و به «جحفه» رفته بودند تا زمینه چینی کرده و نیروهایشان را آماده کنند و جلوی اعلان را بگیرند در نتیجه پیامبر(ص) فرمودند: «به کسانی که جلوتر رفته اند، بگویید برگردند.»

وی ادامه داد: از سوی دیگر در روایات متعدد آمده است که راویان گفتند روز غدیر به اندازه ای گرم بود که روزی گرم تر از آن روز نبود. همچنین حضور کاروان صدهزار نفری و دستور به حضور همه کاروانیان نشان از این داشت که پیامبر(ص) دلیل مهمی دارد که مردم را ناگهان در این منطقه نگاه داشتند و فرمودند: «خارها را از روی زمین بکنید تا زمین آماده شود» فرمودند اول زمین را مرتب کنید. سپس محمل ها را از روی شترها باز کردند که خود باز کردن محمل چند ساعت وقت می برد، بعد از آن محمل ها روی همین چیدند تا منبر درست کنند؛ بنابراین اگر امر موقتی بود که پیامبر(ص) همان طور در حال برگشت و سوار بر شتر هم می توانستند به همه بگویند اما این رویکرد و رفتار نشان از این داشت که جریان مهمی پیش آمده است.

حجت الاسلام ابوالقاسمی با بیان اینکه پیامبر(ص) پس از این مقدمات بود که در مورد سرپرستی و ولایت امیرالمومنین(ع) سخن گفتند، افزود: با این حال بعد از دوران خلفا بود که این ادعا مطرح شد که منظور پیامبر(ص) از واژه مولا در جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِیٌّ مَوْلاهُ» دوستی بوده است. در حالی که پیامبر (ص) هم از واژه «ولی» و هم از «امام» در جریان غدیر صحبت کردند و در روایات اهل سنت هم آمده است که پیامبر(ص) خلیفه را معرفی کردند، اما اینکه برخی می گویند مولا به معنای دوستی است شبهاتی است که بعدها مطرح شد.

معاون آموزش و پژوهش شبکه جهانی ولایت با بیان اینکه منافقان برای دور کردن مردم از واقعیت و حقیقت مطرح شده در جریان غدیر نقشه های فراوانی داشتند، گفت: از جمله کارهای آنها جعل روایت بود از جمله اینکه گفتند پیامبر(ص) فرمودند: من از تصمیم خود در مورد غدیر خم برگشتم! آنها با همین جعل بسیاری از مردم ناآگاه را فریفتند یا با مال دنیا عده ای را از مسیر حق منحرف کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر صورت جریان غدیر موضوعی است که در احادیث و روایات متعددی در میان شیعه و اهل سنت بیان شده است و پیامبر(ص) در آن روز امیرالمومنین علی (ع) را به عنوان سرپرست و ولی جامعه مسلمین معرفی کردند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.