بیرجند/قدس آنلاین: مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۵۰ روستای خراسان جنوبی با تنش آبی و ۱۹۰ روستا نیز با بحران آب رو به رو است گفت: : فرسودگی شدید شبکه آب نیز از دیگر عوامل بروز کم آبی در روستاها است.

۱۹۰ روستا خراسان جنوبی با بحران آب رو به رو است/۳۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای احداث 25 مجتمع آبرسانی

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند؛ علی‌اکبر بسکابادی ظهر امروز در بازدید از مراحل ساخت مجتمع های  آبرسانی  خراسان جنوبی اظهارداشت: با راه‌اندازی این تعداد مجتمع، ۶۸ روستای خراسان جنوبی از گردونه آب‌رسانی سیار حذف می‌شوند.

وی بابیان اینکه ۹۰۷ آبادی بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۳۴۷ روستا با مشکل آب مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۵۰ روستای خراسان جنوبی با تنش آبی و ۱۹۰ روستا نیز با بحران آب رو به رو است افزود: تا پایان امسال مشکل آب در ۶۸ روستای خراسان جنوبی رفع و از لیست آب‌رسانی سیار حذف می‌شوند.

بسکابادی خشکسالی های پیاپی را از جمله عوامل بروز تنش آبی در روستاها دانست و افزود: فرسودگی شدید شبکه آب نیز از دیگر عوامل بروز کم آبی در روستاها است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای رفع مشکل کم آبی روستاها اقدامات آنی، کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدتی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌های آنی، بیان کرد: این اقدامات شامل آب‌رسانی به روستاها بوده که در حال حاضر ۴۲۲ روستای استان آب‌رسانی سیار می‌شوند.

وی لای روبی قنوات و چاه‌ها و کف شکنی را از جمله اقدامات کوتاه مدت دانست و افزود: در حال حاضر عملیات لای روبی در سطح چاه‌های استان انجام می‌شود.

بسکابادی با بیان اینکه هم اکنون آب ۲۵ حلقه چاه استان  کاهش یافته است، گفت: آب یک حلقه چاه آب در حومه قاین از ۲۲ لیتر به ۹ لیتر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات کف شکن و لای روبی در این چاه‌ها نیز در حال انجام است.

وی اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب را از اقدامات میان‌مدت برای تأمین آب در روستاهای استان دانست و افزود: اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده از جمله این اقدامات است.

بسکابادی با بیان اینکه هفت هزار کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی در استان وجود دارد، گفت: ۳۰ درصد از این شبکه‌ها فرسوده بوده و باعث هدر رفت شدید آب می‌شوند.

وی با اشاره به بودجه آب و فاضلاب روستایی استان بیان کرد: در سال جاری ۱۰ درصد از اعتبارات استانداری و فرمانداری‌های خراسان جنوبی به این بخش اختصاص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی افزود: این اعتبار در راستای کاهش هدر رفت آب هزینه  می شود

وی ادامه داد: با تخصیص کامل این اعتبار و اصلاح شبکه‌های فرسوده آب روستایی، میزان هدر رفت آب از ۲۹ درصد به ۲۷ درصد کاهش می‌یابد.

بسکابادی با اشاره به برنامه‌های بلندمدت برای رفع مشکل آبی روستاهای خراسان جنوبی، گفت: راه‌اندازی ۶۴ مجتمع آب‌رسانی در این برنامه تعریف شده است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۲۵ مجتمع در استان راه‌اندازی می‌شود، گفت: در این راستا ۳۸ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

بسکابادی اظهارداشت: با راه‌اندازی این تعداد مجتمع، ۶۸ روستای خراسان جنوبی از گردونه آب‌رسانی سیار حذف می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر ضریب برخورداری روستاها از آب شرب ۹۱ درصد و ضریب بهره‌وری نیز ۷۰ درصد است.

وی  گفت: با راه‌اندازی این مجتمع‌ها ضریب برخورداری روستاهای خراسان جنوبی از آب به ۹۷ درصد افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.