برخی منابع آگاه می‌گویند، بریتانیا به صورت مستقیم در هفته‌های پیش از توافق آتش بس در سوریه با دولت این کشور در ارتباط بوده است.

استفاده از پایگاه نیروی هوایی سلطنتی انگلیس برای تماس با اسد پیش از توافق آتش بس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اکسپرس، این افشاگری پس از آن صورت گرفت که بسیاری از نظامیان و دیپلمات‌های انگلیس نسبت به "کنار گذاشته شدن" انگلیس در جریان دستیابی به توافق آتش بس در سوریه انتقاداتی را مطرح کردند.

در حقیقت اما تلاش‌های مشترک آمریکا ـ انگلیس در جمع آوری اطلاعات حیاتی از پایگاه نیروهای هوایی سلطنتی بریتانیا در قبرس  اهمیت جدی داشته است.

در اقدامی که گفته می‌شود به رهبری آمریکا و با کمک وزارت خارجه انگلیس صورت می‌گرفته، این پایگاه انگلیسی برای انتقال پیام‌های مهم به دمشق و مسکو استفاده می‌شده است.

این در حالی بوده که در اوج مذاکرات یکی از مسائل مورد مناقشه، استفاده آمریکا از هواپیماهای جاسوسی U2 بوده است، هواپیماهایی که روسیه به شدت با استفاده آنها مخالف است و قابل درک است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان مذاکرات با استقرار هواپیماها مخالفت کرده باشد.

پایگاه نیروی هوایی انگلیس در قبرس، قدیمی‌ترین پایگاه نظامی بریتانیا در این جزیره است که 27 پرسنل دارد و وظیفه آن برقراری ارتباط از انگلیس به سایر نقاط جهان است.

با این حال تعدادی از نیروهای آژانس امنیت آمریکا نیز در این پایگاه حضور دارند و به عنوان "گوش‌های خاورمیانه" عمل می‌کنند.

در همین حال کاریگ موری، دیپلمات سابق انگلیس و کارشناس مسائل اوکراین توضیح داده است: در جریان روند مذاکرات تعدادی از دیپلمات‌ها به پایگاه نیروهای هوایی سلطنتی "آکروتیری" در قبرس رفته‌اند و حدود 24 ساعت در این پایگاه مانده‌اند. گفته می‌شود در این 24 ساعت این دیپلمات‌ها با تعداد زیادی از افراد درگیر در جنگ سوریه از جمله بشار اسد، رئیس جمهور این کشور ارتباط داشته‌اند.

اکثر این دیپلمات‌ها به انگلیس بازگشته و در مسیر خود توقفی در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در آلمان داشته‌اند.

با این حال گفته می‌شود تعدادی از نیروهای آمریکایی طی چند روز پس از آن در این پایگاه مانده‌اند.

با این حال مقامات وزارت دفاع آمریکا احتمال این اتفاق را بالا نمی‌دانند و می‌گویند، چنین مذاکراتی معمولا از سوی یک کشور و از پایگاه‌های خود آن کشور برقرار می‌شود.

موضع رسمی انگلیسی این است که در این جریان با دولت اسد هیچ تماسی برقرار نشود حتی اگر گفته شود این اقدام با رهبری آمریکا است.

با این حال یک منبع نظامی در این باره توضیح داده است: اکنون در وضعیت عادی نیستیم بنابراین این خبر ممکن است درست باشد.

موری با اشاره به همکاری‌های همیشگی آمریکا و انگلیس در این پایگاه ادامه می‌دهد: در حالی که نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم می‌توانم بگویم که این اتفاق به ویژه در مذاکرات این چنینی که می‌خواهند از روابط سایر گروه‌ها سر در بیاورند امری معمولی است.

وی خاطرنشان می‌کند: ممکن است در صورت انجام چنین کاری آنها به دنبال این بوده باشند که سوری‌ها و روس‌ها با هم و بین خود چه می‌گویند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.