قدس آنلاین: حضرت رسول(ص) درباره ایشان می‌فرمایند که«اگر همه مردم در دوستی و ولایت حضرت علی بن ابیطالب با هم مجتمع می‌شدند، خداوند متعال هرگز جهنم را نمی آفرید».

فضایل امیرالمومنین(ع) در آینه قرآن و روایات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسا، خانم شیرازی، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به در پیش بودن عید غدیر خم، گفت: غدیر یکی از بزرگترین اعیاد مسلمین است که در آن خداوند نعمت ولایت و امامت را بر انسان تمام کرده و اسلام را کامل‌ترین دین الهی قرار داد.

وی افزود: عده‌ای نه تنها غدیر را انکار کرده بلکه این شبهه را نیز وارد می‌کنند که اگر خداوند می‌خواست برای حضرت رسول(ص) جانشینی انتخاب کند حتماً این مسأله را در قرآن مورد تأکید قرار می‌داد و از آن جایی که نام حضرت علی(ع) و فرزندانشان در قرآن نیست؛ بنابراین مستندی هم برای تأیید این موضوع وجود ندارد که باید تأکید کرد برخلاف گفته این افراد، آیات زیادی در قرآن کریم مؤید ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در آیه ۳۳ سوره احزاب بر موضوع ولایت اهل بیت(ع) و پاکی مقام آن ها تأکید شده است، افزود: تمام مفسران شیعی و اهل سنت بر این باورند که این آیه( آیه ۳۳ سوره احزاب) در شأن خمسه طیبه پیامبر(ص) یعنی حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، حضرت امام حسن(ع) و حضرت امام حسین(ع) نازل شده است.

خانم شیرازی با بیان اینکه حضرت علی(ع) همواره در طول تاریخ اسلام جان فدای پیامبر(ص) بودند و نقطه اوج این مطلب را می‌توان در شب لیلة المبیت جست‌وجو کرد، ادامه داد: آیه ۲۰۷ سوره بقره با همین مضمون نازل شده و در آن بیان شده که «بعضی از مردم با ایمان و و فداکار جان خود را در برابر خشنودی خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگانش مهربان است».

وی تصریح کرد: همچنین آیه ۵۵ سوره مائده به مساله ولایت حضرت علی(ع) بر مسلمانان و مؤمنان تأکید داشته و بیان می‌کند که «سرپرست و رهبر شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده، نماز را به پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند» و در تفاسیر روایات فراوانی ذیل این آیه نقل شده است مبنی بر اینکه مراد از شخصی که در حال رکوع انگشتر خویش را به سائل داد امام علی(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در احادیث نبوی نیز دارای جایگاه برجسته‌ای هستند، گفت: این موضوع به گونه‌ای است که حضرت رسول(ص) درباره ایشان می‌فرمایند که«اگر همه مردم در دوستی و ولایت حضرت علی بن ابیطالب با هم مجتمع می‌شدند، خداوند متعال هرگز جهنم را نمی آفرید».

خانم شیرازی اظهار کرد: اضافه بر این در روایت دیگری از حضرت رسول(ص) در خصوص حضرت علی(ع) نقل شده که ایشان می فرمایند«ای علی اگر افراد امت من آن‌قدر روزه بگیرند که همانند چله کمان منحنی شوند و آن‌قدر نماز بخوانند که چون میخ خشک و لاغر شوند ولی تو را دشمن بدارند خداوند آنان را به رو در آتش جهنم خواهد افکند».

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) آیینه تمام نمای انبیای گذشته است، افزود: حضرت علی(ع) تربیت یافته دامان پیامبر(ص) و مولود کعبه است و حضرت رسول(ص) در روایتی در خصوص مقام حضرت علی(ع) بیان می‌کنند که «هر کس می‌خواهد به علم حضرت آدم و درک حضرت نوح و زهد یحیی بن ذکریا و دلیری حضرت موسی(ع) بنگرد به حضرت علی(ع) نظر کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) تنها کسی بود که در آغاز بعثت نور وحی الهی و ناله شیطان را شنید، یادآور شد: حضرت علی(ع) در این خصوص در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که« من در آغاز بعثت همراه پیامبر(ص) بودم و نور وحی در رسالت را می‌دیدم و نسیم نبوت را استشمام می کردم، من هنگام نزول وحی، صدای ناله شیطان را شنیدم و از رسولخدا(ص) پرسیدن این ناله چیست؟ که حضرت فرمودند این ناله شیطان است که از پرستش خویش مأیوس شده، ای علی تو آنچه من می‌بینم و می‌شنوم، می‌بینی و می شنوی، ولی تو پیامبر(ص) نیستی بلکه در زیر من هستی( جایگاه پایین تر) و بر طریق خیر قرار داری».

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.