قدس آنلاین- اراک-احمد مختاری : معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: به منظور مهار ریزگردها با منشأ داخلی در تالاب اختصاص 50 درصد پساب تصفیه‌خانه اراک به تالاب کویری میقان ضروری است.

اختصاص 50 درصد پساب تصفیه‌خانه اراک به تالاب میقان ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، عزیز فیلی در نشست رسیدگی به مشکلات تالاب کویری میقان با اشاره به سهم 20 درصدی سهمیه حقابه تالاب کویری میقان اراک از پساب تصفیه خانه فاضلاب اظهار کرد: این در حالی است که این مقدار پساب فقط می‌تواند بخشی از این تالاب را پوشش دهد و نیم دیگر از تالاب کویری میقان همچنان با مشکل روبرو خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی تالاب کویری میقان و تاثیرات آب و هوایی این منطقه بر روی کلانشهر اراک، افزود: در این بخش به منظور مهار ریزگردهایی که منشأ داخلی دارند باید حدود 50 درصد از پساب تصفیه خانه اراک به تالاب کویری اختصاص پیدا کند، در این صورت سالانه بیش از 16 میلیون لیتر پساب تصفیه‌خانه اراک باید به این تالاب واریز شود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاصی که در تالاب کویری میقان وجود دارد و همچنین تبخیر بالای آب در تابستان باید 200 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه اراک در فصل تابستان به تالاب کویری میقان ریخته شود.

فیلی با اشاره به مشهود بودن آسیب‌ها و مخاطرات تالاب کویری میقان ادامه داد: اگر در این زمینه توسط دستگاه‌های متولی تدابیری اندیشیده نشود وضعیت بسیار بد و بحرانی در زمینه آلودگی هوا که منشا آن ریزگردها و گرد و غبارهای داخلی است، خواهیم داشت. معاون عمرانی استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه برداشت سولفات سدیم از تالاب میقان به عنوان یک تهدید گفت: این روند برداشت سولفات سدیم اعتراض‌های سمن‌ها و مردم را به دنبال داشته که باید در این زمینه و با ارزیابی این مسئله مطالعات علمی و کارشناسانه انجام شود.

وی با بیان اینکه این شرکت تا پایان امسال حق برداشت سولفات سدیم از تالاب را ندارد، بیان داشت: این در حالی است که شرکت معدنی املاح ایران با راه‌اندازی مرحله دوم تولید، باید سالانه بیش از 160 هزار تن سولفات سدیم از تالاب کویری میقان استخراج کند.

فیلی اظهار کرد: آب منطقه‌ای باید با اقدامات کارشناسانه در زمینه رفع مشکل در این بخش به دلیل آن که بیش از 270 سد و بند خاکی در مسیر رودخانه‌های منتهی به تالاب کویری میقان ایجاد شده و مانع ورود آب باران به این تالاب می‌شود، گام بردارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در ادامه با اشاره به اینکه اقداماتی که باید در حوزه تالاب کویری میقان انجام شود در هفت بند به تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوا رسیده، گفت: متأسفانه سازمان صنعت، معدن و تجارت تاکنون در زمینه ارائه گزارش که بر اساس این هفت بند بوده همکاری لازم را انجام نداده است.

حسینعلی ابراهیمی‌ کارنامی تصریح کرد: در مورد اصلاح سدها و بندها در حوزه آبریز میقان مطالعات جامعی توسط خانه سازمان‌های مردم نهاد انجام شده، زیرا با وجود سدها و بندهایی که در بالادست حوزه آبریز تالاب میقان احداث شده حقابه تالاب میقان گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.