قدس آنلاین: بیان خاطرات و وقایع دوران 8 سال دفاع مقدس با زبان هنر برای عموم مردم، به‌ویژه دو نسل نوجوان و جوان باورپذیرتر است.

روایتگری فداکاری‌های شهدای غواص در قالب اجرای نمایش آئینی به رسم شهیدان
به گزارش قدس آنلاین، همزمان با ایام سی و ششمین سالگرد بزرگداشت هفته دفاع مقدس، به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد نمایشگاه دفاع مقدس با عنوان «دفاع همچنان باقی است» در بوستان کوهسنگی مشهد در سه بخش ایستگاه‌های فرهنگی پشتیبانی جنگ و پرداختن به موضوع مدافعان حرم، فعالیت‌های دلیرانه و وقایع مهم دفاع مقدس با رویکرد بومی و آشنایی با سیر زندگی و دلاوری‌های سرداران خراسانی در قالب یک نقاشی پانوراما و اجرای نمایشی آئینی «به رسم شهیدان» اجرا می‌شود.
یکی از این سه بخش اجرای تئاتر به رسم شهیدان است، اثر هنری‌ای با محوریت شهدای غواص توسط گروه هنری جلوه هشتم تولید شده است.
اثر هنری به رسم شهیدان در سه قسمت شروع جنگ و اعزام نیروها، پشتیبانی مردمی از جنگ و گمنامی مدافعان حرم دنبال می‌شود.
این اثر هنری 50 دقیقه‌ای حال و هوای خاصی را در میان مخاطبان خود به ویژه کسانی که دوران 8 سال دفاع مقدس را درک نکردند ایجاد کرد.
در پایان اجرای تئاتر به رسم شهیدان گفت‌وگویی را با تنی چند از مخاطبان و عوامل این اثر هنری صورت داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
حامد دولتمند که خود را دانشجوی کارشناسی ارشد معرفی کرد، گفت: من در دوران 8 سال دفاع مقدس نبودم، گرچه پدرم از رزمندگان جنگ تحمیلی بوده و از خاطرات بسیار زیادی که از آن دوران دارد برایم تعریف کرده، اما دیدن این صحنه‌ها در قالب یک اثر هنری درک بهتر و بیشتری برایم داشت.
وی بیان کرد: من و همه هم و سن و سالانم وظیفه داریم تا که به خوبی از خون پاک شهدای انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرمین شریفین پاسداری کنیم، زیرا این امنیتی که اکنون داریم ثمره مجاهدت‌ها و رشادت‌های این عزیزان بوده است.
معصومه کریمی که خود را پرستار معرفی کرد، افزود: من و همسرم افتخار داشتیم که در دوران دفاع مقدس در پشت خط مقدم و خط مقدم جبهه‌های حق علیه باطل حاضر باشیم و در جهت دفاع از این آب و خاک به فرمان حضرت امام خمینی(ره) لبیک گفتیم؛ همسرم در عملیات بیت‌المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد و خودم هم در امر درمان مجروحان جنگی فعال بودم.
وی عنوان کرد: به تصویر کشیدن صحنه‌های دفاع مقدس کار بسیار ارزشمندی است که توسط هنرمندان ارزشی کشورمان صورت می‌گیرد، اجرای این آثار هنری هم برای هم و سن و سالان من که جنگ را درک کرده‌اند خوب است، زیرا یک تجدید خاطره از آن دوران می‌کنند و هم برای فرزندانمان و کسانی که در آن زمان بودند تا ببینند این امنیتی که الآن دارند به چه واسطه‌ای بوده و بدانند که در جهت حفظ آن و خوشنودی شهدا و ایثارگران چه باید بکنند.
محمد جهان‌پا نویسنده و کارگردان تئاتر به رسم شهیدان گفت: اثر هنری به رسم شهیدان با محوریت شهدای غواص و همراهی و همکاری مسئولان فرهنگسرای پایداری مشهد که در حوزه دفاع مقدس فعالیت‌های بسیار خوبی داشته است در ایام هفته دفاع مقدس در بوستان کوهسنگی مشهد به نمایش درآمده است.
وی افزود: سال گذشته موضوع شهدای غواص در جامعه پررنگ بود و شاهد احساسات وصف ناشدنی مردم بودیم و به همین جهت در این فضا وارد شدیم تا گوشه‌ای از رشادت‌های این عزیزان را برای نسل کنونی که در آن دوران نبودند به تصویر بکشیم.
نویسنده و کارگردان تئاتر به رسم شهیدان با اشاره به میزان رضایت‌مندی بالای مخاطبان این اثر هنری، خاطرنشان کرد: تئاتر به رسم شهیدان بازخورد خوبی در نزد مردم داشته و گزارش‌های رسیده و نظرسنجی‌های صورت گرفته حاکی از رضایت‌مندی بالای مردمی بوده است.
جهان‌پا با اشاره به اینکه این اثر هنری پنجمین کار دفاع مقدسی‌ام است و دومین کاری است که به صورت میدانی اجرا می‌شود، تصریح کرد: اثر هنری به رسم شهیدان در مدت زمان 50 دقیقه و با حمایت لشکر 5 نصر و یگان ویژه و همراهی حدود 20 بازیگر گروه هنری جلوه هشتم برای عموم مردم به نمایش درآمده است.
وی درباره عوامل و هنرمندان تئاتر به رسم شهیدان، تأکید کرد: از عوامل و هنرمندان این اثر هنری می توان از محمد جهان‌پا و فرهاد شریفی (نویسنده و کارگردان)، حسام انوشیروانی (طراح صوت)، علی ذکریایی (ضبط کار در استودیوی رادیومون) و مهدی یاقوتی نیت، محمدعلی مرادپور، جلال کریم‌زاده، محمدرضا علوی، یوسف سلطانی و علی گنجی (بازیگران) نام برد.
نویسنده و کارگردان تئاتر به رسم شهیدان ادامه داد: رسیدن به نقطه نهایی رضایت بخش نیازمند حمایت، تدارکات و پشتیبانی قوی است و در این رابطه شهرداری مشهد و یگان ویژه کمک‌ها و حمایت‌های بسیار خوبی داشتند، اما جای سپاه خالی بود؛ بحث لوژستیکی و فضاسازی توپ، تانک، مسلسل و غیره در کارهای دفاع مقدس بسیار مهم است و با وجود محدودیت‌هایی که بود کار را به شکلی هنرمندانه پیش بردیم.
جهان‌پا گفت: همراهی و همکاری مسئولان فرهنگسرای پایداری مشهد قابل تقدیر است و امیدواریم با حمایت‌های بهتر و بیشتر سایر مسئولان در حوزه دفاع مقدس شاهد عملکرد بهتری در سال آینده باشیم.
وی با اشاره به اینکه باید همه نهادها در برگزاری برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس نقش آفرین باشند، اقزود: مدت 7 سال است که سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی سال مانند هفته دفاع مقدس فعالیت‌های بسیار خوبی دارد و در میان مردم بوده و هنرمندان زیادی نیز در این عرصه‌ها فعال هستند، البته معتقدیم که باید همه نهادها به سهم خود نقش آفرین باشند.
نویسنده و کارگردان تئاتر به رسم شهیدان با گلایه از غیبت سپاه و بسیج در این فضا، بیان کرد: در این ایام جای سپاه و بسیج خالی است و باید همچون دوران 8 سال دفاع مقدس در این صحنه هم حضوری پررنگ و ثمربخش داشته باشند و بسیجیان باید در چنین مواقعی خود را نشان دهند و این حضور در تمامی صحنه‌ها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و هنری که بهتر می‌توان با مردم ارتباط برقرار کرد چشمگیرتر باشد و حضور ارتش و نیروی انتظامی بسیار خوب بود و در اجرای این اثر هنری همراهی و همکاری شایسته‌ای داشتند که از تمامی آنها سپاسگزارم.
جهان‌پا عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دشمن جنگ نرم را جایگزین جنگ سخت کرده و در فضای مجازی و رسانه‌ای به دنبال بازی با افکار و اعتقادات فرزندانمان که آینده‌سازان فردای جامعه هستند بوده و باید ضمن مقابله با این اقدام شوم دشمن بیش از پیش در جهت تولید کارهای فرهنگی و هنری ثمربخش تر و پرمحتواتر تلاش کنیم.
مهدی یاقوتی‌نیت بازیگر نقش اول تئاتر به رسم شهیدان گفت: در اثر هنری به رسم شهیدان ایفاگر دو نقش حضرت علی اکبر(ع) و ابوالفضل هستم.
وی افزود: من از 10 سالگی وارد کار تئاتر شدم و کارهای متعددی بازی کردم و اولین کارم بازی در نقش پیامبر اکرم(ص) در اثر هنری واقعه غدیرخم بود و در کارهای تعذیه خوانی ایام محرم و صفر هم ایفای نقش داشتم.
بازیگر نقش اول تئاتر به رسم شهیدان با بیان اینکه حضور در چنین آثاری ارزشمندی برایم یک توفیق بزرگ است، خاطرنشان کرد: معتقدم که بازی در چنین آثاری حس و حال خاص خودش را دارد و هرچه قدر که دل نزدیک‌تر به خدا و ائمه اطهار(ع) باشد، هنرمند در زمان اجرای اثر موفق‌تر است.
یاقوتی‌نیت تصریح کرد: پدرم یک ارتشی بوده و در کل دوران 8 سال دفاع مقدس در جبهه‌های حق علیه باطل به مبارزه با دشمن پرداخته است و در اجرای آثار هنری مرتبط با دفاع مقدس یک مشاور و راهنمای خوب برای من است تا بتوانم کارهای مناسب‌تری را به نمایش درآورم.
وی با اشاره به حس مشترک مخاطب هنرمند در زمان اجرای اثر، تأکید کرد: هر شب نزدیک به 4 هزار نفر تماشاچی داریم و الحمدلله این اثر هنری با استقبال خوبی همراه بوده و در برخی از لحظات اجرای کار مردم با اشک‌های خود گروه هنری را همراهی کردند که این حس و حال نیز به هنرمندان اثر هم منتقل شد و در ایام هفته دفاع مقدس و در آستانه ماه محرم یک کار مشترک دفاع مقدسی و عاشورایی اجرا شد.
بازیگر نقش اول تئاتر به رسم شهیدان به نقش کلیدی و تأثیرگذار مادران فداکار در دوران 8 سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: نقش مادران در افتخارات به دست آمده در دوران دفاع مقدس بسیار حائز اهمیت است، مادران بزرگواری که در آن شرایط سخت همزمان ایفاگر دو نقش پدر و مادر برای فرزندان خود بودند و بدون شک این صبوری و همراهی مادران در آن دوران بود که سبب حضور قهرمانانه و مقتدرانه پدران در خط مقدم جبهه‌های حق علیه باطل شد و باید در کارهای هنری بیش از پیش به نقش این مادران فداکار پرداخته شود.
محمدعلی مرادپور دیگر بازیگر تئاتر به رسم شهیدان گفت: بدون شک دفاع مقدس و دفاع از این سرزمین پهناور هرگز از اذهان دور نخواهد شد چه ایثارگرانی بودند که به خاطر این آب و خاک و به خاطر حفظ این سرزمین و حفظ شئونات به جبهه رفتند و شهید شدند و در مقابل دشمن پایداری کردند.
وی افزود: برادران و خواهران ارزشمندی بودند که اکنون در کنار ما نیستند، اما هرگز یاد و خاطرشان فراموش نمی‌شود.
بازیگر تئاتر به رسم شهیدان در مورد زبان هنر در دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من که سال‌ها در تئاتر مشهد به ایفای نقش پرداخته‌ام، باید دفاع مقدس را با زبان هنر به نوجوانان و جوانانمان نشان دهیم و اگر هنرمندانه و توصیف گرایانه بتوانیم ارزش‌های دفاع مقدس را بیان کنیم.
مرادپور با بیان اینکه زبان هنر یکی از زبان‌های تاثیرگذار در انتقال فرهنگ است، تصریح کرد: از آنجایی که زبان هنر از قدرت تاثیرگذاری فراوانی برخوردار بوده و تا عمق جان خواننده، شنونده و بیننده می‌رود، ما این تئاتر را بازی کردیم.
وی تأکید کرد: به راحتی می‌توانیم این فرهنگ را در میان عموم مردم نهادینه کنیم؛ پس باید با دقت و ریزبینی این مسائل مطرح شود تا ذهنیت مردم درباره جنگ، مخدوش نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.