قدس آنلاین-بجنورد: -معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران گفت : تعداد کارخانجات آرد در کشور زیاد است و کمتر از50 درصد ، از ظرفیت آنها استفاده می شود که صادرات آرد می تواند تا حدودی ظرفیت کارخانجات را افزایش دهد.

مجوز صادرات آرد برای کارخانجات صادر می شود

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، علی قنبری در مراسم معارفه مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی اظهار داشت: کارخانجاتی که برای صادرات آرد تمایل داشته باشند مجوز لازم برای آنها صادر می شود.

وی صادرات گندم به خارج از کشور را از برنامه‌های مهم این شرکت عنوان کرد و افزود : در سال جاری 5/14 میلیون تن گندم در کشورتولید و 5/11 میلیون تن خریداری شد که این میزان خرید یک رکورد تاریخی محسوب می شود.

 وی با اشاره به اینکه تاکنون 10 هزار و 500 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت‌ شده است ، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه قرار است تا پایان مهرماه 4 هزار و 300 میلیارد تومان هم از بدهی‌ها به گندم کاران کشور پرداخت شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این زمینه اوراق چاپ کرده تا منابع لازم برای پرداخت این مطالبات تامین شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 700 روز ذخیره گندم در کشور وجود دارد که علاوه بر تامین نیازهای داخلی شرایط خوبی را برای صادرات به وجود می آورد که یک پشت‌گرمی برای مسوولان شده است.

وی در ادامه به کشت کلزا نیز اشاره کرد و گفت : در گذشته 98 درصد وارد کننده روغن مصرفی بودیم که خوشبختانه با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی به سوی خودکفایی در حرکت هستیم.

قنبری افزود : در سال جاری 66 هزار تن دانه های روغنی از کشاورزان به ارزش 160 میلیاردتومان خریداری شد که 7 درصد کل نیاز کشور را تامین می کند.

وی با اشاره به مطلوب بودن وضعیت شکر در کشور نیز اظهار داشت : در حال حاضر 2 میلیون و 200 هزار تن مصرف شکر در سال داریم که یک میلیون و 500 هزارتن ان در داخل تولید می شود.

وی یادآور شد : وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری از واردات بی رویه شکر جلوگیری کرده و برای تثبیت قیمت شکر 400 هزار تن شکر با قیمت دولتی وارد بازار کرده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران نیز وضعیت برنج را در کشورمطلوب ارزیابی کرد و گفت : 3 هزار و 200 تن مصرف سالیانه برنج در کشور است که 2 میلیون و 300 هزارتن آن در داخل تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت : در سال جاری 250 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد که تولید گندم در این استان 83 درصدرشد داشته است.

یوسفی اظهار داشت : در حال حاضر 55 درصد از مطالبات گندمگاران استان پرداخت شده و مابقی نیز تا پایان مهرماه پرداخت می شود.

وی در ادامه افزود : در حال حاضر هزار و 200 نانوایی ، 6 کارخانه آرد ، یک کارخانه قند و شکردر استان فعالیت می کنند که بیش از نیاز جمعیت استان است.

وی ظرفیت انبار استان را 350 هزارتن برشمرد و خاطرنشان کرد : این ظرفیت موجب شد که بتوانیم در سال جاری 255 هزارتن گندم از کشاورزان خریداری کنیم.

گفتنی است در این جلسه از زحمات محمد ابراهیم سهرابی مدیر کل سابق غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی تقدیر و حشمت الله برسلانی به عنوان مدیرکل جدید غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی معرفی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.