سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری‌ وروستایی مجلس با انتقاد از همکاری ضعیف دولت در نوسازی بافت‌فرسوده، گفت: با وجود سه هزار و ۲۷۰ هکتار بافت‌فرسوده در تهران دولت تنها سه درصد هزینه نوسازی را پرداخت کرده است.

5 درصد مساحت کشور بافت فرسوده است/35 درصد از جمعیت کشور در سکونت‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت ، صدیف بدری در توضیح جلسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با سازمان نوسازی شهر تهران، گفت: روز گذشته دوشنبه (12 مهرماه) هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با مسئولان سازمان نوسازی شهر تهران جلسه‌ای درباره آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهر تهران و نوسازی‌های انجام گرفته از سوی شهرداری تهران و دولت برگزار شد.

5 درصد مساحت کشور بافت فرسوده است/35 درصد از جمعیت کشور در سکونت‌های غیررسمی زندگی می‌کنند

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بافت فرسوده کشور حدود 76 هزار هکتار است، تصریح کرد: از این میزان سه هزار و 270 هکتار مربوط به شهر تهران است که حدود پنج درصد بافت فرسوده را شامل می‌شود، 12 هزار هکتار بافت فرسوده کلان‌شهرها و مابقی مربوط به سایر شهرهاست، همچنین میانگین بافت فرسوده کشور از مساحت شهرها، هشت درصد است.

وی در خصوص سکونت‌های غیررسمی، یادآور شد: در کشور 55 هزار هکتار مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی است که بالغ بر 20 میلیون نفر از شهروندان نیز در این مناطق زندگی می‌کنند، این میزان حدود 35 درصد جمعیت شهرهای کشور را شامل می‌شود.

 دولت تنها سه درصد از هزینه نوسازی بافت فرسوده پایتخت را پرداخت کرده است

بدری ادامه داد: 12 هزار و 340 میلیارد ریال در شهر تهران برای نوسازی بافت فرسوده از سال 84 تا 93 هزینه شده که از این میزان بیش از 97 درصد توسط شهرداری‌ها و بخش خصوصی و مردم هزینه شده است و تنها 3.7 درصد توسط دولت برای نوسازی بافت فرسوده هزینه شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه برنامه‌هایی برای دولت در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده بود، گفت: متاسفانه علیرغم برنامه‌های نام‌برده شده اقدامی صورت نگرفته و منابعی هم به شهرداری‌ها تخصیص نیافته است، از سال 84 تا 94  تنها 17 درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شده که با برنامه‌پنجم توسعه فاصله بسیار دارد.

نقش موثر ستاد باز آفرینی پایدار شهری در نوسازی بافت فرسوده پایتخت

وی افزود: با این حال ستاد باز آفرینی پایدار شهری توسط شهرداری تشکیل شده، در پایتخت رئیس این ستاد شهردار تهران است، ستاد مذکور در مدت اخیر با همکاری مردم عملکرد مثبتی داشته، این ستاد با همکاری شهرداری تهران جهت نوسازی بافت فرسوده تراکم تشویقی بر اساس متراژ قطعات می‌دهد، هزینه‌های طراحی و نقشه سازه نیز توسط شهرداری پرداخت می‌شود، هزینه انشعاب آب، برق و گاز نیز بر عهده شهرداری است که به شکل تهاتری بین دستگاه‌های خدمت رسان آب، برق و گاز و شهرداری است.

انتقاد از عدم همکاری بانک مسکن با شهرداری و مردم جهت نوسازی بافت‌های فرسوده

بدری با بیان اینکه برای نوسازی بافت‌فرسوده وام‌های 50 میلیون تومانی برای هر واحد با سود کم ارائه می‌شود، تصریح کرد: 9 درصد سود وام‌های مذکور را دولت تقبل کرده تا به شکل یارانه پرداخت کند، 9 درصد را نیز شورای شهر و شهرداری تهران قرار است یارانه دهند، در حقیقت وام پرداختی برای نوسازی بافت فرسوده به شکل قرض‌الحسنه است اما متاسفانه همکاری بانک مسکن بسیار ضعیف است.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس دهم با بیان اینکه از سازمان نوسازی شهر تهران به دلیل همکاری و انجام اقدامات موثر در فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس قدردانی ویژه خواهد شد، گفت: طی همایشی یا سمیناری نیز مقرر شد تا تجربیات سازمان نوسازی شهر تهران در اختیار مسئولان سایر کلانشهرها و شهرهای کوچک قرار گیرد، همچنین مشکلات در این مسیر باید بررسی و به مجلس ارائه شود.

سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم همکاری دولت در نوسازی بافت فرسوده مشهود است، گفت: دولت در لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع نوسازی بافت فرسوده نپرداخته است، اما با توجه به اینکه نوسازی بافت فرسوده از میانگین جهانی کمتر است، مقرر شد نمایندگان پیشنهادات مورد نیاز را ارائه کنند چراکه نوسازی بافت‌های فرسوده به دلیل جلوگیری از بروز آسیب‌های حاصل از بحران‌هایی چون زلزله ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.