قدس آنلاین - ساری – حسین احمدی: "مالخواست" روستایی در دهستان پشتکوه چهاردانگه و در130 کیلومتری جنوب شرقی ساری از محدود روستاهائیست که ساکنانش زندگی شهری را انتخاب نکردند و به روستایشان وفادار مانده اند.

"مالخواست" هنوز نفس می کشد

با اینکه برای رسیدن به ساری باید 2ساعت در جاده باشند، اما روستا و زیبائی هایش را تنها نگذاشته و ترک سرزمین آباء و اجدادی شان نکردند.

"سیدمحمد ساداتی" از اهالی "مالخواست"، با ابتکارش توانست پای شهرنشینان را یک به یک به روستایش باز کند.

سیدمحمد که اولین پروانه بومگردی را در مازندران گرفت، یک اتریشی را زمینه ساز این کار می داند. میهمان ناخوانده ای که جرقه بومگردی را در ذهنش ایجاد نمود و سرمنشاء تحولات شگرفی در "مالخواست" شد.

چشمه" باداب سورت" دومین چشمه آب شور جهان هم به کمک "سیدمحمد" آمد و زیبائی هایش، مردمان بسیاری را به این نقطه از شمال کشاند؛ جایی که از تنوع اقلیمی بسیاری برخوردار است.

وجود جلگه در شمال و کویر در قسمت جنوبی"مالخواست"، واقع شدن چشمه باداب سورت در چشم انداز روستا و مهربانی خانواده ساداتی به همراه زندگی سنتی در کنار جاذبه های گردشگری، موجب شده مسافران زیادی میهمان "مالخواست" شوند و شب هایی را در آنجا بیتوته کنند.

به روستایشان پُشت نکرده اند

آقای ساداتی به خبرنگار ما می گوید: هفت سال پیش در یک زمستان برفی، گردشگری اتریشی که برای دیدن باداب سورت به منطقه سفر کرده بود، در برف و کولاک گرفتار شد که من او را به خانه ام آوردم و حق مهمان نوازی را ادا کردم.

این میهمان از فرهنگ و آداب مان خوشش آمد و هنگام خداحافظی، دستمزد خوبی بابت یاری ام داد و این داستان جرقه ای شد تا سراغ بومگردی بروم.

سید محمد که سی و هفت بهار از خدا عمر گرفته است، ادامه می دهد: اغلب جوانان روستاهای اطراف مان به شهر رفته اند و مدرسه ای در این روستاها دایر نیست. ولی جوانان مالخواست در سرزمین پدری شان ماندند و هم اکنون مدرسه روستایمان، 50 دانش آموز دارد.

وی علت مهاجرت روستائیان منطقه به شهر را فاصله زیاد با ساری می داند و می گوید: زمین های مالخواست مرغوب بوده و آب کافی موجب شد تا کشاورزی و دامداری رونق داشته باشد. هرچند سه سالی می شود که با کمبود آب مواجه هستیم!

با رونق گردشگری در منطقه، جوانان زیادی از شهرها بازگشتند که با کشت و کار، محصولات شان را به گردشگران می فروشند. نان محلی، عسل، محصولات کشاورزی روستایمان حرف ندارد.

سید محمد با اشاره به اینکه سازمان گردشگری اولین مجوز بوم گردی در مازندران را برای روستای "مالخواست" صادر کرد، می افزاید: در گذشته "چشمه باداب سورت" اقامتگاهی نداشت و مسافران برای بیتوته دچار مشکل می شدند. با فراهم نمودن امکانات، خانه ام را تبدیل به اقامتگاه کردم. خانه ما تنها ظرفیت 20 مسافر را دارد و برای اسکان بقیه گردشگران از خانه های دیگر روستا کمک می گیرم.

میهمان نوازی را اینجا تجربه کنید

این بوم گرد شمالی با بیان اینکه وعده های غذایی که به مسافران می دهم ارگانیک و محلی بوده و همگی ماحصل دسترنج خانواده ام می باشد، یادآور می شود: با استقبال گردشگران، زنان روستا در صنایع دستی فعال شدند و محصولات شان همچون جاجیم، گلیم، چادرشب و لباس های محلی را در اختیارشان قرار می دهند.

سید محمد از اشتغال جوانان روستا خبر می دهد و می گوید: همسرم، آشپزی برای گردشگران را برعهده داشته و خواهرش هم با طی کردن دوره های آموزشی، بعنوان "بلد محلی" توریست ها را برای سیاحت در روستا و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه راهنمایی می کند.

وی با اشاره به اینکه در اطراف روستایمان غار "جُلدره" واقع شده است، می افزاید: از جوانان روستا برای همراهی مسافران کوهنورد استفاده می کنم تا ضمن ایجاد اشتغال، خطری جان گردشگران را تهدید نکند.

سیدمحمد از احداث استخر پرورش ماهی سردآبی در روستا خبر می دهد و می گوید: گردشگران ماهی غذای خود را صید می کنند و ما برایشان طبخ می کنیم تا لذت بیشتری ببرند.

همچنین درنظر دارم چندین چادر مسافرتی و اتومبیل های کمک دار برای تپه نوردی گردشگران مهیا کنم تا سفرشان خاطره انگیزتر شود.

از بوم گردی تا روستای هدف گردشگری

این بوم گرد شمالی از نامهربانی بانک ها گلایه می کند و می گوید: قول یکصدمیلیون تومان وام را داده اند ولی سنگ اندازی می کنند و وثیقه ای در شهر می خواهند! و منِ روستایی از کجا مِلکی در شهر را بعنوان تضمین بگذارم.

مهمانانم گروهی می آیند و اسکان گروهی می خواهند درحالیکه تنها برای بیست نفر جا دارم و به این وام نیازمندم تا اقامتگاهم را گسترش داده و برنامه هایم را اجرایی کنم.

وی هزینه یک شب اقامت به همراه سه وعده غذایی و بازدید از جاذبه ها را 120هزارتومان اعلام می کند و اضافه می کند: آژانس هایی از تهران برایم مسافران خارجی می آورند و ما در مهمان نوازی سنگ تمام می گذاریم.

سیدمحمد در رابطه با دیگر مشکلاتش، از ضعیف بودن آنتن دهی موبایل و اینترنت منطقه گلایه دارد و یادآور می شود: راه دسترسی به منطقه و چشمه باداب سورت، مشکل کمبود علائم داشته و باید چاره ای اندیشید.

سید محمد از پیگیری هایش در راستای انتخاب روستای مالخواست بعنوان روستای هدف گردشگری خبرمی دهد و می گوید: بالاخره تلاش هایم به نتیجه نشست و کارهای مقدماتی انجام شد و سازمان مرکزی گردشگری باید تایید کند تا مالخواست روستای هدف گردشگری شود.

مدیریت چشمه سورت به مالخواست واگذار شود

وی اعلام می کند که اهالی روستا با تشکیل یک تعاونی، آمادگی دارند تا مدیریت "باداب سورت" به آنان واگذار شود تا از تخریب بیشتر این چشمه بی نظیر جلوگیری گردد.

سید محمد در پایان گفتگو برای رسیدن به مالخواست دو مسیر «سمنان- شهمیرزاد- فولادمحله – سه راه تلمادره» و «ساری - کیاسر – سه راه تلمادره» را پیشنهاد و ما را مهمان روستایشان می کند تا شبی را در کنار خانواده ساداتی بگذرانیم.

به امید روزی که با همت مردمانی همچون "سیدمحمد" رونق به روستاها بازگردد و روستانشینی افتخار به حساب آید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.