قدس آنلاین: در آیه 125 سوره مبارکه نحل داریم «ادعُ إِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ» که نشان می دهد شعار «هیهات منا الذله» امام حسین (ع) و امام زمان (عج) برگرفته از قرآن است.

ریشه «هیهات منا الذله» امام حسین(ع) در کجا است؟!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق نصرالهی، حافظ و کارشناس قرآنی با اشاره به اینکه شعار «هیهات منا الذله» شعار مشترک قیام امام حسین (ع) و قیام امام زمان (عج) است، اظهار کرد: در زیارت آل یاسین پیرامون امام زمان (عج) آمده است که « اَلسَّلامُ عَلیکَ یا تالیَ کِتابِ اللهِ وَ تَرجُمانَه» یعنی امام زمان (عج) هم تلاوت کننده و هم تجسم آیات قرآن هستند.

وظیفه رسولان در هراس بندگان از دوستی با طاغوت

وی با اشاره به اینکه آیات قرآن توسط خود این کتاب، به آیات محکم و متشابه تقسیم بندی شده است، افزود: یکی از مشهورترین آیات قرآن به تعبیر مفسران، آیه 35 سوره مبارکه نحل «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» است یعنی ما برانگیختیم در هر امتی، رسولی را که دارای دو وظیفه شاخص دعوت به توحید و بندگی خداوند و دیگری پرهیز و اجتناب از هر طاغوت طغیان گر است و این طغیان گاه جنبه فردی و گاه اجتماعی دارد و باید رسول از آن فاصله بگیرد و دیگران را هم از آن هراس دهد تا آنان را به عنوان دوست خود نگیرند.

نصرالهی با اشاره به اینکه آیه 90 سوره مبارکه نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَالإِحسانِ وَإیتاءِ ذِی القُربی وَیَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکَرِ وَالبَغیِ یَعِظُکُم لَعَلَّکُم تَذَکَّرونَ» نیز یک دعوت کلی است، تصریح کرد: در این آیه خداوند، همگان را امر و سفارش می کند و مخاطب اصلی قرآن یعنی پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) بیشتر و زودتر به این اوامر الهی توجه می کنند و خود را موظف به اجرای این دعوت می دانند.

عدل شیرین تر از عسل است

این کارشناس مهدوی اضافه کرد: خدای متعال در این آیه می فرماید که عدل و قسط را اعمال کنند و عدل به تعبیر زیبای امام کاظم (ع) در کتاب کافی که مرحوم کلینی در ذیل همین آیه نقل کرده است، عبارت است از اینکه «الْعَدْلَ أحْلی مِنَ الْعَسَلِ » یعنی در دنیا عدل شیرین تر از عسل است .

وی ادامه داد: مرحوم کلینی در ابتدای این روایت که در جلد یک کتاب کافی ذکر شده، آورده است که «لَوْ عُدِلَ فی الناسِ لاَسْتَغْنُوا » یعنی اگر عدالت در دنیا میان مردم برپا شود ، همه بی نیاز خواهند شد و بعد از آن می افزاد: «إنَّ الْعَدْلَ أحْلی مِنَ الْعَسَلِ وَ لا یَعْدِلُ إلاّ مَنْ یُحسِنُ الْعَدْلَ» یعنی برپایی عدل با کسی است که عدل را نیکو اجرا می کند.

عدل را امام زمان (عج) با مقاصد عالیه و الهی برقرار می کند

این حافظ و کارشناس قرآن اضافه کرد: به تعبیر حافظ «نه هر که سر بتراشد قلندری داند» یا « نه هر که چهره برافروخت دلبری داند» یعنی هر فردی که ادعای برپایی عدالت را در عالم کرد، نمی تواند این مهم را محقق کند که در طول تاریخ چنین افرادی را مشاهده کرده ایم که جمعیت ها و مکتب هایی ادعای عدل کردند اما به تعبیر امام کاظم (ع) عدالت به دست فردی محقق و برپا می شود که حسن فعلی و فاعلی داشته باشد و راه های اجرای عدالت را بداند و با انگیزه الهی و مقاصد عالیه آن را انجام دهد.

نصرالهی با بیان اینکه هدف امام حسین (ع) و امام زمان (عج) برپایی عدلی است که مردم در پی آن به خداوند نزدیک شوند و نیازهای دنیایی آنها نیز برطرف می شود، تاکید کرد: این عدل هم حیات مادی و هم حیات معنوی افراد را تامین می کند و در هر دو، مردم دارای ابتهاج و سرور هستند.

شعار «هیهات منا الذله» امام حسین (ع) و امام زمان (عج) برگرفته از قرآن است

این حافظ و کارشناس قرآن با اشاره به اینکه شیوه تحقق این عدل هم در پایان سوره مبارکه نحل مطرح شده است، ابراز کرد: در آیه 125 سوره مبارکه نحل داریم «ادعُ إِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ» که نشان می دهد شعار «هیهات منا الذله» امام حسین (ع) و امام زمان (عج) برگرفته از قرآن است زیرا اگر ائمه اطهار (ع) براساس روایات ثقل اکبر باشند، این باقی مانده از پیامبر(ص) و میراث حضرت(ص)، در میان مردم طبیعتا شارع، عامل و اقامه کننده دعوت ها، اوامر و نواهی قرآن هستند.

ایجاد آمادگی پذیرش عدالت در مردم به روش حکمت و عقلایی

وی با اشاره به اینکه دعوت به عدل و برپایی نیکوی آن و درگیری با ظالمان از وظایف طبیعی ائمه اطهار (ع) است، خاطرنشان کرد: تمام رسولان الهی با طاغوت ها درگیر هستند زیرا برای برپایی عدل الهی طبیعتا افرادی مقاومت می کنند، عده ای نمی پذیرند و دلیل آن است که آمادگی پذیرش را ندارند و امام (عج) به روش حکمت و معقولانه جایگاه عدل را برای آنان ترسیم می کند و فواید عدل را به آنان ارائه می کنند.

ائمه اطهار (ع) حق دیگران را بر حق خود مقدم می دانستند

نصرالهی با بیان اینکه امام حسین (ع) در روز عاشورا برای برپایی عدل اصرار داشتند ابتدا فرزندانش جان خود را فدا کنند که اصحاب اجازه ندادند، تصریح کرد: از این اقدامات در سیره زندگی امام حسین(ع) بسیار دیده می شود که به تعبیر قرآن «وَ یُؤْثِرُونَ عَلَی أَنفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» یعنی حق دیگران را بر خودشان مقدم می دانست و بالاتر از عدل را در زندگی فردی خود اجرا کردند و در زندگی اجتماعی نیز برای همه ابنا بشر این را هم از لحاظ فکری و عقلانی بدون اجبار و اکراه محقق می کنند.

این کارشناس مهدویت در پایان یادآور شد: امام زمان (عج) دل ها را به اهمیت عدل معتقد می کند و البته عده ای هم در این مسیر مخالفت و مقاومت می کنند که براساس آیه 35 سوره مبارکه نحل «وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» راه و چاره ای جز درگیری با آنها نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.