حجت الاسلام سرلک درباره ی همزمانی فوتبال با شب عاشورا می گوید:ما تازه به امام حسین(ع) نرسیده ایم و این ظرفیت عزاداری با این عظمتِ تاریخچه، قدمت و فرهنگ گسترده و عمیق قطعا و طبیعتا با برگزاری مسابقه فوتبال به چالش کشیده نمی شود.

خدای ما پروردگار گریه و لبخند است/ مسابقه فوتبال با فریادهای  «یاحسین(ع)! یا حسین(ع)!»  برگزار شود

سرویس «فرهنگ و هنر» قدس آنلاین/ آمنه مستقیمی: حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر درباره الزامات حضور در ورزشگاه برای بازی ایران و کره جنوبی که همزمان با شام عاشورای حسینی برگزار می شود، گفت: ما تازه به امام حسین(ع) نرسیده ایم و این ظرفیت عزاداری با این عظمتِ تاریخچه، قدمت و فرهنگ گسترده و عمیق قطعا و طبیعتا با برگزاری مسابقه فوتبال به چالش کشیده نمی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: این فرهنگ همچون دریای خروشانی است پُر از دُر و صدف و حیات و ایجاد چرخه زندگی، در کنار یکی از هزاران بنادر این دریا چنین اتفاقی می افتد اما در موج آفرینی و حیات بخشی آن تاثیری نمی گذارد.

*باید تدبیری صورت می گرفت تا این همزمانی رخ ندهد

حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه باید تدبیری صورت می گرفت تا این همزمانی رخ ندهد، تاکید کرد: فرهنگ ما به اندازه ای با عاشورا و محرم حسینی پیوند خورده که حتی در برخی مناطق در شب های عروسی که شادترین شب برای هر انسانی است روضه امام حسین(ع) خوانده می شود و حضار بر عزا و مصائب حضرت سیدالشهداء(ع) اشک می ریزند؛ بنابراین، وزن فوتبال ملی با حضور بازیکنان و تماشاگرانی که خود اکثرا محب اهل بیت(ع) و شیفته امام حسین(ع) و اهل هیئت و تکیه اند به اندازه ای نیست که بخواهد شام عاشورای حسینی را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سوء مدیریت در این همزمانی مشهود است، تصریح کرد: گویا امکان جابجایی زمان بازی ها متناسب با محذورات ملی وجود داشته است اما به دلیل بی دقتی سهوی، نمایندگان ما هنگام تعیین قرعه ها چنین همزمانی ای رخ داده که البته با توجه به عشق ایرانیان به اهل بیت(ع) و حضرت اباعبدالله(ع) می توان به بهترین شکل این مسئله را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: ورزشگاه در آن شب ظرفیت بالایی برای برپایی هیئت های مذهبی و ایستگاه های صلواتی دارد و تماشاگران هم می توانند با شال و لباس سیاه در ورزشگاه حاضر شوند، وبه این شکل فضابا شب عاشورا هماهنگ تر نیز میشود. البته باید بدانیم اگر هیجان و شوری هم در صورت برد و موقعیت های تیم ملی ایران بروز کرد هرگز در مقابل و تضاد با عزای امام حسین(ع) نیست.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به برخی واکنش ها به این همزمانی و دغدغه از تاثیرگذاری شور و هیجان ملی بر عزاداری عاشورای حسینی تاکید کرد: واکنش بعضی بزرگان برای آن است که احتمال می رود برخی سوءتدبیر کرده و به وظایفشان آنطور که باید عمل نکنند و اقتضائات دینی و مذهبی نادیده گرفته شود و فضای ورزشگاه را به سمتی ببرند که خدای ناکرده صحیح نباشد! البته باید توجه داشت جدای از این مسئله،به صورت کلی فضای ورزشگاه های ما به تناسب فرهنگ غنی  مان باید بسیار بهتر از وضع موجود باشد وپاره ای حرف ها وشعارهای ناپسند و حرکات و رفتارهای حاشیه‌ای خلاف شأن وشرع هم گاه وجود دارد

*مسابقه  با ذکر مصائب امام حسین(ع) و اهل بیتشان و فریادهای «یاحسین(ع)! یا حسین(ع)!»  برگزار شود.

بنابر گفته وی جوانان و ورزشکاران ماعموما عشقی بی پایان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند و کاربلدی شان در عزاداری حضرت(ع) قطعاً در این آوردگاه ورزشی ما را در محضر امام حسین(ع) سربلند خواهد کرد،  لذا می توان باقدری اعتماد به این عزیزان وزمینه سازی های لازم ، مانع از تبدیل این فرصت به تهدید شد و مسابقه را با ذکر مصائب امام حسین(ع) و اهل بیتشان و فریادهای «یاحسین(ع)! یا حسین(ع)!» حاضران  برگزار کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان این مطلب که عشق ایرانیان به حضرت سیدالشهداء(ع) بی مثال است، گفت: تجمع بزرگ عشاق الحسین(ع) در حسینیه زنجان و رواج چنین تجمعاتی در دیگر شهرها و همچنین دیگر آیین ها و برنامه ها به خوبی این عشق را ترسیم می کند، 

وی با اشاره به انتشار برخی پیام ها در شبکه های مجازی و اجتماعی مبنی بر آنکه عزاداران حسینی می خواهند مانع از شادی مردم شوند و یا تبلیغ این شبهه که عده ای می خواهند مردم ایران همیشه غمگین باشند، ابراز کرد: گویندگان چنین سخنانی دو دسته اند، عده ای که حُسن نیت دارند و دغدغه شان این است که مبادا چشم انداز و افق کلان کشور با غمبارگی و مرثیه سرایی پیوند داشته باشد که اینهانظرات فردی بوده و سازماندهیی شومی در کار نیست و ابزار خاصی هم در دست ندارند اما در مقابل آنهایی اند که با سوءنیت، خود را نگران فرهنگ ایرانی و آمیخته شدن آن با غم نشان می دهند که به جرئت می توان گفت مشکل اینها با عزاداری امام حسین(ع) و مجالس اباعبدالله(ع) است نه غمگین بودن مردم.

حجت الاسلام سرلک در ادامه تاکید کرد: برای مثال زمانی موجی ضدعربی در برخی شبکه ها شکل می گیرد و زمانی دیگر به ورزشکارانی که نام مبارک معصومان(ع) را در میادین ورزشی می برند، توهین و حمله می کنند!! که اینها هیچ کدام دغدغه فرهنگی ملی نیست بلکه سوءنیت است که برخی صریحاً آن را ابراز می کنند و برخی در قالب شبهه مطرحش می سازند.

حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه این شبهات سازماندهی شده و مشکل اصلی اش عزدارای امام حسین(ع) است، خاطرنشان کرد: همانند سال 88 و فتنه ای که ابتدا به بهانه تقلب در انتخابات شکل گرفت و بعد اصل ولایت فقیه را نشانه رفت، اما بتدریج افق ها روشن شد و نیات آلوده ای که پشت تعابیر دلسوزانه خود را پنهان کرده بود، برای مردم آشکار گشت.

*خدای ما پروردگار گریه و لبخند است

این کارشناس مذهبی در پایان تاکید کرد: از این رو، مردم باید هوشمند و باتدبیر باشند و این شهبات را دست به دست نکنند چراکه پاسخ این شبهات مشخص است و خدای ما پروردگار گریه و لبخند است «وَ أَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکی» و ما نیز باید هر دوی این حالات را به صورت متعادل در خود حفظ کنیم یعنی اگر کسی بخواهد خنده غافلانه را به اندازه ای گسترش دهد که قدرت تامل و اندیشه از او سلب شود به همان اندازه مقصر است که به غمگساریِ افراطی دست بزند. از این رو، ما نیاز به گریه و شادی به صورت توامان و متعادل داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.