قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به درگیری کشورهای اطراف با آنفلوانزای پرندگان و به‌تبع آن ورود بیماری به کشور، گفت: با شناسایی 53 کانون و معدوم‌سازی 150 هزار پرنده، توانستیم این بیماری را کنترل کنیم.

معدوم‌سازی 150 هزار پرنده برای کنترل آنفلوانزای پرندگان در آذربایجان‌شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، امیرحسین بهداد ظهر امروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی، بابیان اینکه در سال 94 با هدایت مدیریت ارشد استان موفقیت‌های بزرگی را کسب کردیم، اظهار داشت: بر اساس آمار اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، شاهد کاهش 15 درصدی کانون بیماری هاری و همچنین شاهد کاهش 25 درصدی موارد ابتلا به بیماری تب مالت انسانی در سال 94 بودیم به‌طوری‌که هرسال تعداد مبتلایان افزایش می‌یافت، اما با تدابیر انجام‌شده علاوه بر اینکه نه‌تنها افزایش نیافت بلکه شاهد کاهش نیز بودیم و این روند کاهشی در شش‌ماهه اول سال 95 با افزایش آمار کاهش ادامه داد.

وی افزود: در سال 94 شاهد کاهش 67 درصدی موارد مثبت سل گاوی و کاهش 56 درصدی طاعون نشخوارکنندگان کوچک که همان ppr بودیم، به‌طوری‌که مسئله افزایش این بیماری در جمعیت حیات‌وحش به یک دغدغه تبدیل‌شده بود، اما در سایه تعامل و همکاری و افزایش واکسیناسیون تنها استانی که طاعون نشخوارکنندگان در آن گزارش نشد استان آذربایجان‌شرقی بود.

بهداد در ادامه با اشاره به درگیری کشورهای اطراف با بیماری پرندگان آنفلوانزای پرندگان و به‌تبع آن ورود بیماری به کشور، ادامه داد: دومین استان درگیر با این مسئله در کشور آذربایجان‌شرقی بود که البته با سرعت عمل و حمایت‌های انجام‌شده ،ضمن شناسایی 53 کانون و معدوم‌سازی 150 هزار پرنده، توانستیم این بیماری را کنترل کنیم و به‌تبع این امر رتبه اول کشوری را کسب کردیم.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: اگر یک کانون مغفول می‌ماند مشکلات جدی به بار می‌آورد چرا که هر یک کانون می‌تواند در ظرف 21 روز 85 درصد شعاع 1.5 کیلومتری را درگیر کند.

وی با اشاره به تدوین و اجرای ساماندهی بهداشت شیر با محتوای راهبردی برای اولین بار در کشور، گفت: در این راستای نظارت‌ها افزایش‌یافته و در طول سال گذشته 37 تن شیر با بار میکروبی غیراستاندارد معدوم‌سازی شد.

بهداد با اشاره درج کد رهگیری بر روی بسته‌بندی گوشت مرغ برای اولین‌بار در کشور بیان کرد: اگر چنانچه کد رهگیری درج‌شده بر روی بسته‌بندی به شماره 30008903 ارسال شود محل کشتارگاه ذبح‌شده مشخص خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به معدوم‌سازی بیش از 70 تن عسل آلوده که حتی قابل‌مصرف در صنایع بهداشتی نبود برای اولین بار در استان در سال گذشته، گفت: 318 تن مواد و فرآورده‌های خام دامی که می‌توانست در سفره‌های مردم قرار بگیرند کشف و ضبط و معدوم‌سازی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.