قدس آنلاین- اکرم رحیمی: تاکسی‌ها سهم قابل توجهی از سفرهای شهری شهروندان را به خود اختصاص می‌دهند، زندگی و رفت و آمد شهروندان به تاکسی‌های شهر گره خورده و این ناوگان تاکسیرانی در شکل گیری فعالیت‌های روزانه مردم، جنب و جوش و رفت و آمد شهروندان نقش بسیار مهمی دارد.

2000تاکسی فرسوده اصفهان در انتظار نوشدن

در حال حاضر90هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که 60هزار تاکسی از نوع پیکان هستند که باید خودروهای نو جایگزین آن ها شوند.

جایگزینی 90هزار دستگاه تاکسی فرسوده با اعطای وام 20میلیون تومانی از دوازدهم بهمن‌ماه سال گذشته کلید خورد.

در تفاهمی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران خودرو منعقد شد، قرار است با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت 90هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و با درنظر گرفتن 20 میلیون تومان وام به صورت 48 ماهه و با سود 16درصد برای هر دستگاه تاکسی فرسوده، خودروهای جدید جایگزین آن ها شود.

آن طور که معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مراسم رونمایی از این طرح توضیح داد، این طرح با هدف کاهش آلاینده‌ها به ویژه در سطح کلان شهرها، رضایت‌مندی صاحبان تاکسی و رفاه عمومی همچنین صرفه‌جویی در سوخت مایع، تکریم ارباب رجوع و به روز رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام خواهد شد.

تاکسی‌های فرسوده چهره شهر را نازیبا می کند

یکی از شهروندان اصفهانی به خبرنگار ما می گوید: بعضی از خودروهای تاکسی سطح شهر دیگر قابلیت تردد ندارد و باید جایگزین شوند.

احسان قضاوی با بیان اینکه بسیاری از تاکسی‌های فرسوده شامل پیکان می‌شوند، اظهار می کند: بعضی از خودروها مانند پژو و سمند از سابقه بالایی برخوردار هستند که با کارکرد زیاد بسیار ناایمن هستند و باید تعویض شوند.

وی با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده چهره شهر را نامطلوب کرده و شهروندان قادر به سوار شدن آن ها نیستند، ادامه می دهد: در بعضی از تاکسی‌ها به‌علت خرابی حتی کامل بسته نمی‌شود و وقتی به رانندگان اعتراض می‌کنیم به ما می‌گویند می‌خواهند تعویض کنند.

دیگر شهروند اصفهانی با بیان اینکه رانندگان تاکسی‌های فرسوده افراد سخت‌کوشی هستند و در شرایط بد مالی قرار دارند، اظهارمی کند: بعضی از تاکسی‌های فرسوده در فصل سرد زمستان بخاری و در گرمای تابستان کولر ندارند.

 دولت عزمی برای تعویض تاکسی‌های فرسوده ندارد

در این باره یکی از رانندگان تاکسی نیز اظهارمی کند: چند ماهی می شود که برای تعویض تاکسی ام ثبت نام کرده ام اما هنوز خبری از اجرای طرح نیست.

علیرضا نریمانی بر این باور است که هیچ‌گونه عزم و اراده‌ای برای تعویض تاکسی‌های فرسوده از سوی دولت وجود ندارد.

یکی دیگر از رانندگان تاکسی با بیان اینکه هزینه نگهداری و استهلاک تاکسی‌های پژو و سمند بسیار بالاست و رانندگان با هزینه‌های گزافی روبه‌رو هستند، خواستار حمایت سازمان تاکسیرانی از رانندگان شد.

اکبر احمدی تصریح می کند: رانندگان آمادگی ارائه بهترین خدمات به مسافران را دارند اما سیاست‌های دولت در تعویض خودروها این امر را برای رانندگان ناممکن کرده‌است.

تردد ۲۰۰۰ تاکسی فرسوده در اصفهان

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان با اشاره به تردد ۲۰۰۰ تاکسی فرسوده در اصفهان، می گوید: قرار است ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده سال جاری نوسازی ‌شود.

حسین جعفری در گفت و گو با قدس درباره وضعیت تاکسی‌های فرسوده شهر اصفهان بیان می کند: ثبت‌نام برای تبدیل به احسن کردن خودروهای فرسوده در بهمن‌ماه سال گذشته انجام شده و در مدت ثبت‌نام، مالکان 1100 دستگاه برای تعویض خودرو فرسوده با نو ثبت‌نام کرده‌اند.

وی می افزاید: تاکسی‌های تولید پیش از سال 1383 جزوخودروهای فرسوده محسوب می‌شوند اما مالکان400 دستگاه از این تاکسی ها که سال تولید خودروی آنان نزدیک به سال 1383 است، رغبتی به تبدیل به احسن شدن خودروهای خود ندارند زیرا در واقع این خودروها از نظر موتوری و ظاهری وضعیت خوبی دارند، به اصلاح شلاق نخورده اند و به دلیل فرسوده نبودن، تعویض این خودروها به نوعی اسراف است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان با اشاره به طرح اعطای 20میلیون تومان وام برای هر دستگاه تاکسی فرسوده توسط دولت، ادامه می دهد: 20میلیون تومان وام با سود 16درصد و با آورده 5 میلیون تومان به مالکان تاکسی های فرسوده تعلق می‌گیرد، همچنین خودروی اسقاطی این افراد به مبلغ 5 میلیون تومان خریداری می‌شود.

جعفری با انتقاد از تأخیر دولت در اجرای طرح نوسازی تاکسی های فرسوده، ابراز امیدواری می کند که این طرح در اسرع زمان اجرایی شود.

هرچند نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری نیازمند زمان و تدوین برنامه های میان مدت و درازمدت است اما اقدام های فوری کوتاه مدت نیز می تواند در این مسیر گره گشای بسیاری از معضلات باشد.

در این میان ارائه تسهیلات بانکی به تاکسی داران برای تعویض خودروهای خود می تواند یکی از این راهکارهای کوتاه مدت اما بسیار اثرگذار باشد اما نقش آفرینی در چنین عرصه ای با تاکسی های بالای 15سال غیرممکن خواهد بود.

باید توجه داشت که تردد تاکسی های باکیفیت با کمترین میزان آلایندگی زیست محیطی در کلانشهری مثل اصفهان از انتظارات بحق شهروندان است و ارائه خدمت در این زمینه نباید به عنوان هزینه کرد تلقی شود، زیرا صرف هزینه در چنین مواردی در حقیقت به نوعی سرمایه گذاری برای سلامت مردم، ارتقای سطح فرهنگی جامعه و در نهایت افزایش درآمدهای اقتصادی شاغلان این بخش است.

----- برش

ثبت‌نام برای تبدیل به احسن کردن خودروهای فرسوده در اصفهان بهمن‌ماه پارسال انجام شده و مالکان 1100 دستگاه برای تعویض خودرو فرسوده با نو ‌نام نویسی کرده‌اند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.