قدس آنلاین: مدیرکل استاندارد خراسان رضوی گفت: همایش بزرگداشت روز ملی استاندارد با حضور نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در سالن همایش‌های هتل ثامن مشهد برگزار می‌شود.

همایش بزرگداشت روز ملی استاندارد در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علیرضا جمیع ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل استاندارد خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های هفته ملی استاندارد با شعار استاندارد بین المللی سلامت جهانی برگزار می‌شود و همایش بزرگداشت روز ملی استاندارد هم چهارشنبه 28 مهر ماه با حضور نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، از ساعت 17:30 تا 21 در سالن همایش‌های هتل ثامن مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: برای کنترل کیفیت خدمات داخلی اقداماتی انجام شده که شامل صدور پروانه، بازرسی از محصولات وارداتی و صادراتی و غیره بوده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وظایف سازمان ملی استاندارد شامل نظارت بر استانداردهای کالاهای داخلی، کنترل کیفیت کالاهای خارجی، عیارسنجی فلزات گران‌بها، تأیید صلاحیت مؤسسات و مجموعه‌ها، ترویج فرهنگ استاندارد و کیفیت در جامعه و غیره بوده است.

جمیع با بیان اینکه در خراسان رضوی تولیدات 2100 واحد صنفی استان کنترل می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته 2300 پروانه تمدید شد و خراسان رضوی 10 درصد پروانه‌های استاندارد کشور را دارا است.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های فعال را در حوزه نساجی، لوازم گاز سوز، مکانیک و غیره داریم، تأکید کرد: در راستای اصل 44 قانون اساسی و استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی 16 آزمایشگاه مورد تأیید قرار گرفتند و 10 درصد آزمایشگاه‌های خراسان رضوی توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر 158 آزمایشگاه فعال در سطح استان داریم، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون پروانه 17 آزمایشگاه جدیدالتأسیس صادر شدند و پروانه 5 آزمایشگاه متخلف نیز تعلیق شدند و در مجموع 15 درصد از آزمایشگاه‌های کشور در خراسان رضوی هستند.

جمیع با بیان اینکه در زمینه تدوین استاندارد ملی به جز دارو در تمامی زمینه‌ها اقدام می‌شود، گفت: 27 هزار مورد تدوین استاندارد در کشور داشتیم که از این میزان تدوین 50 استاندارد آن برعهده اداره کل استاندارد خراسان رضوی بوده است که 30 مورد آن در 6 ماهه نخست امسال تحقق یافته است و هر استانداردی باید پس از 5 سال بازنگری و تجدید نظر شود.

وی افزود: در زمینه استاندارد بین‌المللی 3 موضوع را در زمینه جعفری خشک، شوید خشک و آئین کار فرآوری زعفران را در خراسان رضوی داریم.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی مدیران کنترل در حال اجرا است که تاکنون 17 هزار 800 ساعت آموزش برای مدیران کیفیت و 354 ساعت آموزش برای کارشناسان داشته‌ایم.

جمیع تصریح کرد: آسانسورها باید بازرسی و کنترل ادواری داشته باشند تا هرگونه مشکلی داشتند قبل از بروز هرگونه حادثه‌ای به آن رسیدیگی شود و پیشگیری لازم را در این رابطه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه 13 شرکت بازرسی آسانسور در استان فعال است که بازرسی لازم را دارند و مرتب کنترل می‌شوند، تأکید کرد: این شرکت‌های بازرسی در تمامی مجموعه‌ها و حوزه‌ها فعال است و به طور مثال جایگاه‌های سوخت، جایگاه‌های CNG، شهربازی‌ها، مراکز آّبی و غیره مورد بازرسی قرار می‌گیرند و براساس بازرسی‌های انجام شده دستور قطع گاز سه واحد CNG استان به دلیل عدم تأیید استاندارد داده شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی درباره استاندارد آسانسورها، گفت: 50 درصد کلیه آسانسورهایی که قبل از سال 1382 نصب شده‌اند دچار مشکل هستند و آسانسورهای پس از آن تاکنون نیز 5 تا 10 درصد است که دارای اشکال هستند و اکثر مشکلات مربوط به مکان‌ها و معابر عمومی بوده که در صورت بروز هرگونه مشکلی مدیر آن مجموعه باید پاسخگو باشد، همچنین در بحث عدم استاندارد آسانسورهای واحدهای مسکونی مشکلی تاکنون گزارش مشده است، زیرا خود ساکنان پیگیر نقص‌های احتمالی هستند و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد باید مدیر ساختمان پاسخگو باشد.

جمیع با بیان اینکه پله‌برقی‌ها و گرین‌تاورها (جرثقیل بُرجی) مشمول استاندارد اجباری نشدند، گفت: متأسفانه شاهد حوادث زیادی در این رابطه بودیم که در این راستا پیشنهاد استاندارد اجباری پله‌برقی و گرین‌تاورها (جرثقیل بُرجی) را به شورای ملی استاندارد داده‌ایم که این موضوع در حال بررسی است.

وی افزود: در راستای وظیفه خطیری که داریم از ابتدای امسال تاکنون 170 پروانه جدید صادر شده و 776 پروانه هم تمدید شده و 160 پروانه نیز تعلیق و ابطال شده است و در مجموع در این مدت 2866 مورد بازرسی از مراکز تولید و 4597 مورد بازدید از مراکز عرضه داشته‌ایم؛ همچنین در حوزه نمونه‌برداری هم 9849 مورد بازرسی از مراکز تولید و 311 مورد نمونه‌برداری از مراکز عرضه داشته‌ایم.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی بیان کرد: 225 مورد پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری معتبر صادر شده است و 302 مورد نیز استاندارد تشویقی دریافت کرده‌اند و هزار قلم نیازمند استاندارد اجباری هستند.

جمیع با بیان اینکه حدود 60 مجموعه تفریحی، سرپوشیده، رو باز و آبی در خراسان رضوی داریم، تصریح کرد: از این تعداد ممجموعه 29 مرکز آن در مشهد 31 مرکز دیگر نیز در شهرستان‌های استان هستند که در این مجموعه‌ها 362 وسیله دارای شرایط استاندارد هستند که این وسیله‌ها فعال هستند و 500 وسیله هم دارای شرایط غیر استاندارد هستند که این وسیله‌ها نیز پلمپ شده است و در 6 ماهه نخست امسال 156 مورد بازرسی از تجهیزات تفریحی استان داشته‌ایم.

وی در رابطه استانداردهای مجموعه‌های آبی استان، تأکید کرد: در حال حاضر از مجموع 4 مجموعه آبی خراسان رضوی 3 مجموعه آبی استاندارد و یک مجموعه آبی دیگر نیز غیر استاندارد هستند و در میان این مجموعه‌ها سرزمین موج‌های آبی، سرزمین موج‌های خروشان و پارک ساحلی آفتاب دارای شرایط استاندارد هستند و پارک آبی ایرانیان هم از استاندارد لازم برخوردار نیست.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی با اشاره به اینکه مجوز استاندارد در زمانی داده می‌شود که تمامی تأییده‌های لازم گرفته شده باشد و این گواهی مادام‌العمر نیست، خاطرنشان کرد: هر وسیله‌ای یک عمر مفید دارد و پس از مدتی دچار نقص فنی می‌شود که باید برطرف شود و در صورت عدم اقدام پلمپ می‌شود.

جمیع گفت: آزمون بازشناسی را برای تمامی فرآورده‌های گوشتی داریم و در صورت مشاهده هرگونه خطایی بلافاصله خط تولید آن واحد متخلف قطع شده و پلمپ می‌شود و مدیر آن واحد نیز به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

وی درباره اختلاف نظرهای اخیر دو مجموعه سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، افزود: سازمان غذا و دارو متولی بخش سلامت کشور است و مبنای کارشان به جز دارو باید دارای نشان استاندارد ملی باشد و متأُسفانه شاهد تناقضاتی در تصمیمات این دو مجموعه هستیم که موجب نگرانی مردم هم شده است و معتقدیم که باید تصمیم‌گیری‌ها در جهت خدمت‌رسانی به مردم باید در فضایی ملایم‌تر و مناسب‌تر باشد و طبق تفاهم‌نامه منعقد شده در بحث کالاهای وارداتی و صادراتی نمونه‌برداری و آزمایش صورت می‌پذیرد و پس از تأیید نشان استاندارد داده می‌شود و اعلام شده که هر کدام از این دو مجموعه تأیید کردند مورد تأیید دیگری هم باشد.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای میان استاندارد و آموزش و پروش در بحث ترویج فرهنگ استاندارد در مقطع دبستان منعقد شده است و در این رابطه 16 مورد سخنرانی در مدارس داشته‌ایم و در بحث استاندارد تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، لوازم‌التحریر و غیره اقداماتی شده است؛ همچنین برنامه‌ای هم برای معلمان داریم تا موارد مطرح شده در سر کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان خود تبیین کنند.

جمیع تصریح کرد: پیشنهاد اضافه شدن واحد درسی استاندارد در مقطع متوسطه اول به آموزش و پرورش داده شده است که هنوز پاسخی از سوی  این مجموعه دریافت نشده است و در صورت تأیید فرهنگ‌سازی خوبی می‌شود، زیرا معتقدیم که بهترین زمان آشنایی با این موضوع در سنین نوجوانی است.

وی تأکید کرد: اوزان سبک، سنگین و باسکول‌های ثابت مدام در حال کنترل هستند و آمار بازدیدها در سال گذشته 1156 مورد و در 6 ماهه نخست امسال 467 مورد بوده است و نتیجه این بازرسی‌ها صحت 92 درصد و انحراف 8 درصد این ترازوها بوده است و در این رابطه علامت‌گذاری 19 هزار 550 مورد از این ترازوها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی ادامه داد: در بحث تأسیسات گازپرکنی هم از ابتدای امسال تاکنون 19 مورد بازرسی از 10 مرکز فعال استان صورت پذیرفته است و این مراکز در طول سال 60 نوبت مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

جمیع درباره مجازات جعل کنندگان علامت استاندارد، گفت: طبق قانون هرگونه اقدامی در بحث جعل استاندارد حبسی 3 ماهه تا 2 ساله دارد، زیرا فرد متخلف سبب سلب اعتماد مردم شده است و به هیچ وجه نسبت به موضوع جعل استاندارد کوتاه نمی‌آئیم و به شدت برخورد می‌کنیم.

وی افزود: نمونه‌های جعل استاندارد در بسته‌بندی سویا، فیلتر هوای خودرو، رنگ زعفران و غیره بوده است که طبق قانون با متخلفان آن برخورد شده است.

مدیرکل استاندارد خراسان رضوی به کدهای درج شده در زیر علامت استاندارد اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند جهت تأیید استاندارد اجباری کد 10 رقمی زیر علامت استاندارد درج شده بر روی محصول را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال کنند تا از اعتبار آن مطمئن شوند؛ همچنین برای استانداردهای تشویقی هم یک عدد 9 رقمی به‌علاوه یک حرف فارسی مرتبط با نوع محصول درج شده است و اگر پاسخ پیامک عدم تأیید بود آن را به اداره کل استاندارد خراسان رضوی اعلام کنند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به این موضوع رسیدیگی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.