قدس آنلاین - اهواز - زهره کریمی : مراسم تکریم، تجلیل و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، صبح سه شنبه ٢٦ مهرماه با حضور دکتر نوش‌آبادی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دکتر احمدی، مدیرکل امور استان های وزارتخانه؛ دکتر حسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ، جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در تالار مهتاب برگزار شد.

دکتر محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان شد

مراسم تکریم، تجلیل و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، صبح سه شنبه ٢٦ مهرماه با حضور دکتر نوش‌آبادی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ دکتر احمدی، مدیرکل امور استان های وزارتخانه؛ دکتر حسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ، جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در تالار مهتاب برگزار شد.

دکتر نوش آبادی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: استان خوزستان فقط با ظرفیت های اقتصادی و کشاورزی شناخته نمی شود بلکه دارای ظرفیت های فرهنگی و ادبی است که کمتر از ظرفیت ها اقتصادی نیستند.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سفر خود به خوزستان فرمودند: مزیت مردم خوزستان، ایرانی بودن، مسلمان بودن و ایستادگی کردن آ ن هاست و ایران خود را وامدار مردم خوزستان می داند. همچنین رئیس جمهور اولین سفر استانی خود را به خوزستان اختصاص دادند و فرمودند اولین سفر خود را از خوزستان آغاز می کنم نه بدلیل زرخیز بودن و منابع و مرزی بودن بلکه بخاطر مردم غیورش برای ما اهمیت دارد.

نوش آبادی در ادامه گفت: وجود زبان ها، نژادها و اقوام برای کشور ما یک فرصت تلقی می‌شود و یک امتیاز برای ایران، وحدت و همبستگی ملی است. همه ما منشاءمان از یک زن و مرد است و هیچ کس بر کس دیگری برتری ندارد مگر در تقوا و پرهیز از گناه.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید اهالی رسانه و فرهنگ تلاش کنند وحدت ملی دستخوش حربه های دشمنان که بدنبال توطئه افکنی هستند، نشود و باید از فرهنگ و هنر برای تقویت همبستگی استفاده کنیم.

وی افزود: فرهنگ و هنر آنقدر اهمیت دارد که مانند هواست. اگر هوا پاک باشد سلول های بدن سرزنده و شاداب می شوند و اگر ناپاک باشد بدن آلوده و مریض می شود. خوشبختانه توانسته ایم از همه ظرفیت ها بهره ببریم. خوزستان در جنگ سخت پیروز شد و با کمک فرهنگ و هنر و همراهی و همکاری همه دستگاه ها نیز می توانیم از جنگ نرم پیروز بیرون بیاییم. زیرا بدون مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر کار فرهنگی کردن بی نتیجه است و به همین دلیل باید از همه ظرفیت ها و پتانسیل موجود استفاده کنیم.

وی در پایان از زحمات قنواتی تقدیر کرد و از دکتر جوروند به عنوان نیروی فعال فرهنگی و هنری استان که دارای سابقه درخشانی در مدیریت ادارات شهرستانی بود، سخن گفت.

همچنین سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در این مراسم با اشاره به بحث فرهنگ در جامعه ایران گفت: درخصوص جایگاه فرهنگ در جامعه ایران ‌باید بگویم وقتی از عاشورا سخن می‌گوییم میبینیم که تمام بزرگان ما از فرهنگ عاشورایی سخن می‌گویند و زمانی هم که در مورد انقلاب اسلامی سخن گفته می‌شود و تمایز این انقلاب با سایر انقلاب‌ها بررسی می‌شود باز هم انقلاب ایران از منظر فرهنگی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

علی‌حسین حسین‌زاده افزود: همچنین وقتی از رهبر نظام اسلامی ما سخن گفته می‌شود بیش از اینکه ایشان به عنوان سیاست‌مدار مطرح باشد به عنوان عالم دینی و فرهنگی مطرح هستند که تمام اینها نشانگر جایگاه رفیع فرهنگ در جامعه اسلامی ما است.

وی بیان کرد: برای خود من همیشه جای سوال است که چرا علیرغم این همه تجلیل و تکریم فرهنگی، بازهم مغفولترین حوزه، حوزه فرهنگ است؟ بسیاری از ما اعتقاد داریم که بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی ما رشد سریعی دارد. بنابراین باید برای حل این مشکلات راهکاری فرهنگی بیندیشیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار خوزستان در این خصوص اضافه کرد: تجربه دنیا نشان داده است تنها از راهکار فرهنگی می‌توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

او با اشاره به پیوند فرهنگ و خوزستان گفت: نگاه بیرون به خوزستان همواره نگاهی اقتصادی و نفتی بوده است و همواره از این استان به عنوان استانی نفت ‌خیز یاد می‌شود اما باید نگاه فرهنگی نیز به استان صورت گیرد تا بتوان فرهنگ و هنر استان را ارتقاء داد.

حسینزاده در پایان با تبریک به محمد جوروند مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و همچنین تشکر و سپاس از همایون قنواتی، گفت: این دو عزیز از جنس فرهنگ هستند و امیدواریم که جوروند نیز با تشریک مساعی و راهکارها و برنامه‌هایی که برای فرهنگ و هنر استان تدارک خواهد دید، در منصب خود موفق باشد.

همایون قنواتی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این مراسم از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ، ادارات و دستگاه هایی که در دو سال گذشته همکاری کردند و همچنین همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر استان تقدیر کرد.

وی به ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: واگذاری ٢١ مجتمع فرهنگی به بخش خصوصی، انتخاب اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران، افزایش تعداد ناشران و رسانه ها برخی از فعالیت های همکاران ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

دکتر محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز ضمن خیر مقدم به حضار از حسن اعتماد وزیر، استاندار، نمایندگان مجلس، علما و اصحاب فرهنگ و هنر تقدیر کرد.

وی گفت: خوزستان سرزمین منحصر بفرد هنرهای ماندگار، تاریخ بلند و شکوهمند، جغرافیای خاص، قومیت های مختلف، مردمانی نجیب و آسمانی که با هشت سال دفاع مقدس توانست چنگ در دامن همیشگی جاودانگی بیندازند. خوزستان دروازه ورود سلطان حضرت موسی الرضا(ع) است. آنجا که شیعه علوی به ایران پای نهاد.

دکتر جوروند ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به همت هنرمندان و فرهنگیان و با اعتبارات اندک و با نیروهای صدیق و توانمندمنشاء اتفاقات مهمی بود که دست مریزاد. اما تردیدی نیست که سرزمینی به این عظمت نگاهی ویژه نیز می طلبد در افزایش اعتبارات فرهنگی ، عمرانی و جاری.

وی ادامه داد: نگاهی اجمالی به شاخص ها با توجه به استعداد درونی این استان نشان از مظلومیت این استان دارد. عاجزانه از وزارتخانه و استاندار محترم می خواهم این کسری ها را مرتفع کنند که این رخش آهنین پای، رستنی سترگ را می طلبد. هنرمندان و اهل قلم این استان پا به پای نظام جمهوری اسلامی مردانه و دلیرانه ایستاده اند و اینان آیینه تمام نمای غیرت و عشق و وفا هستند.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در ادامه به برخی از برنامه های خود از جمله: تشکیل اتاق فکر و استفاده از نخبگان، برنامه ریزی مدون و ساختارمند، گسترش فعالیت های انجمن های فرهنگی و هنری، بستر سازی برای مشارکت بخش خصوصی در انجام فعالیت ها، تکریم و معرفی مفاخر استان، حمایت از بخش خصوصی در احداث اماکن هنری، مبادلات فرهنگی و هنری با کشورهای دیگر، معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری در سطح ملی ، ساماندهی نشر کتاب و حمایت از ناشران و نویسندگان، توسعه کانون های فرهنگی و هنری مساجد و حمایت از کانون های مذکور، حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری روستاها و عشایر، تقویت و حمایت از رسانه ها و مطبوعات و.... اشاره کرد.

وی در پایان خواستار همکاری و راهنمایی اصحاب فرهنگ و هنر و همه دوستداران این حوزه شد.

محمد جوروند در کارنامه خود ریاست ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای شوش، اندیمشک، خرمشهر، آبادان و اهواز را در کارنامه خود دارد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.