قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از دو خطه کردن ۲۰ درصد شبکه ریلی کشور تا ۲ سال آینده خبر داد و گفت: ۹۴۰ کیلومتر از خط آهن تهران-مشهد در قالب قراردادی آماده برقی شدن است.

 خط‌آهن تهران-مشهد آماده برقی شدن

به گزارش تسنیم، احمد خدایی در نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا با اشاره به این‌که خط راه‌آهن شمال به طول ۵۰۰ کیلومتر در کنار مسیر ۹۵۰ کیلومتری تهران-مشهد برقی می‌شود و جمعاً ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی از اولویت های دولت است ، در ۳ سال اخیر بخشی از برنامه‌های دولت در حوزه ریلی پیاده شد و سیاست‌های کلان با توجه به ۳ بعد امنیت، کاهش آلودگی و کاهش هزینه در حوزه راه‌آهن مورد توجه دولتمردان قرار گرفت.

وی افزود: راه‌آهن ایران در بخش بار با افزایش سرعت بازرگانی، کاهش و تثبیت تعرفه‌ها سهم خود را باید در بازار افزایش دهد و در بخش حمل و نقل ریلی مسافری در کنار ارتقای کیفیت نسبت به ایجاد مسیرهای جدید و کاهش زمان سیر فعالیت‌هایی انجام شده است که در این باره می‌توان به راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای و قطارهای سریع‌السیر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اولین پروژه قطار سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تا چند سال آینده بین تهران و اصفهان راه‌اندازی می‌شود ضمن اینکه در حوزه افزایش ظرفیت دو خطه سازی خطوط ریلی در دستور کار است که ۲ هزار کیلومتر پروژه دو خطه سازی داریم و تا ۲ سال آینده ۲۰ درصد شبکه راه‌آهن دو خطه می‌شوند.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر اینکه تراک بندی محورهای دو خطه در دستور کار راه‌اهن است، گفت: امروز ۱۶۰۰ کیلومتر خط آهن مجهز به تراک بندی داریم که این اقدام ظرفیت خطوط را ۲ برابر کرده است.

خدایی با بیان این‌که سیستم‌های ATC در کل شبکه ریلی ایران اجرا می‌شود از تجهیز ۵۰ درصد شبکه ریلی به سیستم مذکور خبر داد و با بیان این‌که سیر ایمن یکی از ویژگی‌های ATC است،‌گفت: در بخش حومه ۷۵۰ کیلومتر قطار حومه‌ای احداث می‌شود.

وی یادآور شد: ۹۴۰ کیلومتر از خط آهن تهران-مشهد در قالب قراردادی آماده برقی شدن است. عملیات در این حوزه آغاز شده تا سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یابد. پروژه‌ برقی سازی راه‌آهن در مسیر شمال در راستای افزایش بار ترانزیتی را دنبال می‌کنیم که ۵۰۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود بدین ترتیب، امروز در مجموع ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن آماده برقی‌سازی است که به زودی عملیات اجرای آنها آغاز می‌شود.

به گفته وی، با برقی کردن خطوط ریلی مخصوصاً خط تهران-مشهد میزان سیر قطار بر مسیر تهران-مشهد ۱۰۰دقیقه کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.