۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 465721

مجموعه شعر «به‌خاطر دنیای جدید» هفتمین مجموعه شعر رؤیا زرین است که بتازگی در 72 صفحه، در قطع رقعی، و در شمارگان هزار نسخه و قیمت 3 هزار و 500 تومان از سوی نشر هزار منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

گروه فرهنگ وهنر قدس آنلاین - لیلاکردبچه:این دفتر دربرگیرنده 6 شعر بلند و تعدادی شعر کوتاه با عنوان «روزنوشت‌ها» است. شعرهای بلند این مجموعه با نام‌های «به‌جای مقدمه»، «دارم از پارادایس زنگ می‌زنم»، «چیزی از نجات جهان»، «یکی پرنده شد، یکی درخت»، «به‌خاطر دنیای جدید»، «زمزمه‌های ماهی سنگسر در ماهی‌تابه»، خبر از تحولی در سازوکار شعری رؤیا زرین می‌دهند؛ تحولی که البته پیشرفتی در همان مسیر قبلی محسوب می‌شود؛ یعنی زرین در این مجموعه، در همان مسیر کارهای قبلی حرکت کرده، منتها قدم‌های محکم‌تر، راسخ‌تر و بلندتری برداشته است.

شعر بلند «دارم از پارادایس زنگ می‌زنم» متشکل از چهار بند، و شعر «زمزمه‌های ماهی سنگسر در ماهی‌تابه» متشکل از هشت بند است که درکنار شعرهای کوتاهی که در بخش «روزنوشت‌ها» آمده‌اند، و چند شعر دیگر، از سال 1386 تا 1389 سروده شده‌اند؛ مانند مجموعه پیشین شاعر؛ یعنی «شیوه‌های دلپذیر آوریل» که تاریخ سرایش شعرهایش بین 1386 تا 1389 بود.

شعرهای مجموعه «به‌خاطر دنیای جدید» از نظر زبانی در ادامه شعرهای پیشین رؤیا زرین شکل گرفته‌اند، با این توضیح که در این مجموعه، دیگر از تأثیری که کتاب مقدس بر زبان شاعر داشت (مثلاً در «می‌خواهم بچه‌هایم را قورت بدهم») اثری نیست و زبان شعرهای این مجموعه به فردیّت شاعر نزدیک‌ترند و اگرچه هریک از شعرهای این مجموعه مستقل‌اند، اما باهم در ارتباطی مضمونی هستند، و با اینکه هرکدام از این سروده‌ها فضای خاص خودشان را دارند، مانند یک نسبت خونی به یکدیگر نیز ربط دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.