کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشها و عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در آنکارا در سی و ششمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه مجالس سازمان همکاری اسلامی، گفت: سیاست منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف و در راستای تقویت همبستگی و وحدت امت اسلامی بوده است.

 سیاست خارجی ایران شفاف و در راستای وحدت امت اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، جلالی که به نمایندگی از مجلس شورای اسلامی در این نشست سخنرانی می کرد، افزود: تقویت روابط با کشورهای اسلامی به ویژه همسایگان از اولویت های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و به غم برخوردهای تلخ و منفی برخی کشورهای منطقه، هیچگونه تغییری در این رویکرد صورت نگرفته است. 
جلالی گفت: ما معتقدیم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و سوء تفاهمات صرفا از روشهای دیپلماتیک و انجام مذاکرات میسر است.
جلالی در سخنان خود در این نشست، با قدردانی از میزبانی ترکیه گفت: رجاء واثق دارد که برگزاری این قبیل نشست ها در شرایط حساس منطقه و جهان اسلام می تواند گامی موثر در راستای تقویت همکاری و همدلی میان امت اسلامی باشد.
او گفت: در حالی در این نشست شرکت کرده ایم که شاهد تشدید اوضاع در منطقه حساس غرب آسیا هستیم، شرایطی که موجب نگرانی جدی امت اسلامی شده است. وجود بحران های سیاسی و درگیری های داخلی و بین المللی متعدد در جهان اسلام، مداخلات خارجی در بخش هایی از سرزمین های کشورهای اسلامی، به ویژه استمرار اشغال فلسطین و نیز تداوم بحران در سوریه، عراق لیبی یمن و برخی نقاط دیگر از چالش های عمده سیاسی – امنیتی جهان اسلام بشمار می روند که هزینه های سنگین سیاسی انسانی اجتماعی و اقتصادی بر امت اسلامی تحمیل کرده است.
کاظم جلالی افزود: فعالیت گسترده و فزاینده گروههای تروریستی و افراطی در منطقه حساس خاورمیانه نه تنها تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت کشورهای منطقه است، بلکه چالشی بزرگ برای کل جامعه بین المللی است که پیامدها و مخاطرات آن فراتر از مرزهای منطقه است. تهدیدات تروریستی و افراطی تنها امنیت فیزیکی و روانی مردم و جوامع مختلف را به مخاطره نیانداخته است، بلکه توسعه سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی ملتها را نیز مورد تهدید قرار داده است.
بدیهی است اقدامات خشونت بار گروههای افراطی و تروریستی مانند القاعده، داعش، جبهه النصره، طالبان، الشباب و بوکوحرام هیچگونه سنخیت و نسبتی با آموزه های دین مقدس اسلام ندارد. این گروهها با سوء استفاده از نام اسلام در صدد توجیه اعمال و روش های غیر انسانی خویش و تامین منافع برخی قدرتهای خارجی و کشورهای خاص در منطقه هستند. با توجه به هزینه های سنگینی که این قبیل گروهها برای وجهه جهان اسلام به وجود آورده اند، همه کشورهای اسلامی وظیفه دارند تا در مبارزه قاطع و جامع با این گروهها با یکدیگر همکاری فعال داشته باشند. 
وی افزود: ما معتقدیم مقابله با جریان و گروههای افراط گرایی خشونت طلب، مستلزم همفکری، تعامل و همکاری همه کشورهای منطقه و بازیگران بین المللی است. 
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در سوریه بیش از پنج سال است که مردم این کشور با پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی مبارزه می کنند. گروههای تروریستی در سوریه در واقع زائیده سیاست های غلط و داخلت آشکار برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در امور داخلی سوریه است که گمان می کردند با استفاده از ابزار نظامی و توسل و حمایت از گروههای افراطی و تروریستی می توانند حکومت سوریه را سرنگون نمایند. قابل تامل است که این اقدامات علیه کشوری اسلامی صورت گرفته که در خط مقدم مقابله با رژیم اشغالگر قدس قرار داشت و موجب شده است، این رژیم با خیالی آسوده به جنایت های خود در سرزمین های اشغالی ادامه دهد.
کاظم جلالی با اعلام اینکه مجلس شورای اسلامی در نظر دارد، ششمین کنفرانس بزرگ حمایت از انتفاضه فلسطین را در سال آینده در تهران برگزار کند، روسای مجالس کشورهای اسلامی، شخصیت های سیاسی، فرهنگی، حق طلب و آزادیخواه جهان را برای حضور در این کنفرانس دعوت کرد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به تحرکات داعش در عراق، تاکید کرد: همه کشورهای اسلامی موظف به حمایت از دولت عراق در مبارزه با داعش است و جمهوری اسلامی ایران براساس وظائف دینی، انسانی، همسایگی از همان ابتدای شکل گیری فرایند سیاسی جدید در عراق همواره در کنار مردم و دولت عراق بوده و در شرایط خطیر کنونی نیز با توجه به درخواست رسمی عراق، کمک های خود را در همه زمینه ها ارائه نموده است.
وی به وضعیت اسف بار یمن نیز اشاره کرد و گفت: این کشور پس از بیش از یک و نیم سال جنگ و خونریزی با کشته و یا زخمی شدن هزاران نفر و از بین رفتن عمده زیرساختهای این کشور به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است.
کاظمی گفت: هفته گذشته متاسفانه شاهد یک جنایت جنگی علیه مردم بیگناه در صنعا بودیم. حمله هوایی هفته گذشته به یک مراسم ختم منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم بی گناه و مظلوم یمن شد. 
او گفت: علاوه بر نقش مخرب و دخالت قدرتهای فرامنطقه ای در بروز و استمرار بحرانهای جاری در جهان اسلام، همراهی برخی کشورهای منطقه با رویکردهای مخرب این قدرتها از جمله عوامل اصلی تشدید اوضاع در منطقه است. ضمن اینکه فقدان تعاملات سازنده و نهادینه شده میان کشورهای اسلامی باعث ظهور و تشدید این وضعیت نیز می شود. کشورهای اسلامی به رغم ایجاد سازمانهای متعدد در سطوح منطقه ای و بین المللی، هنوز تا رسیدن به یک انسجام، همبستگی و همکاری عملی و سازمان یافته برای تحقق اهداف و مقابله با چالش های مشترک فاصله دارند. 
برای نمونه، سازمان همکاری اسلامی به رغم موفقیت های ارزشمند، کماکان عملکرد پائین تر از حد انتظارات کشورهای اسلامی دارد. همچنین تحرک جدی بین المجالس کشورهای اسلامی ضرورتی اساسی در قبال کمک به حل مسائل منطقه به شمار می رود.
او در پایان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری سازنده و فعال با کشورهای اسلامی برای حل و فصل چالش های جاری در منطقه و تلاش برای ارتقای ظرفیت کشورهای اسلامی در همه زمینه ها، تاکید کرد که سیاست منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف و در راستای تقویت همبستگی و وحدت امت اسلامی بوده است. تقویت روابط با کشورهای اسلامی به ویژه همسایگاه از اولویت های اصلی سیاست خاری جمهوری اسلامی ایران بوده است و به رغم برخی برخوردهای تلخ و منفی برخی کشورهای منطقه، هیچگونه تغییری در این رویکرد صورت نگرفته است. 
جلالی گفت: ما معتقدیم حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و سوء تفاهمات صرفا از روشهای دیپلماتیک و انجام مذاکرات میسر است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.