قدس آنلاین- تبریز: معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ‌هر کشوری در مدار توسعه پایدار حرکت کرده بر مبنای کتاب بوده است.

‌توسعه پایدار هر کشوری در مدار توسعه بر مبنای کتاب بوده است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، عبدالمهدی مستکین، در نشست تخصصی پایتخت کتاب ایران اظهار داشت: یونسکو از سال 2001 با تدوین و اجرای برنامه‌ای اقدام به انتخاب پایتخت جهانی کتاب کرد. این اقدام با توجه به مولفه‌های متعددی چون بهبود فضای کسب و کار ناشران، ترویج فرهنگ کتابخوانی و توجه به زیرساخت های فرهنگی از جمله ساخت کتابخانه و توسعه فضاهای رشد برای کتابخوانی، صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: از دو سال پیش و با پیشنهادی که از طرف دفتر فرهنگی یونسکو در ایران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، تصمیم بر آن شد تا پایتخت کتاب ایران انتخاب شود و هدف از این برنامه هم افزایش فعالیت‌های فراگیر در زمینه کتاب و کتابخوانی بود به نحوی که مقوله کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت های تمامی شهروندان ایرانی در نظر گرفته شود .

وی با اشاره به الگوسازی کشورهای توسعه یافته در امر کتاب و ضرورت مشارکت تشکل های مردمی و بخش خصوصی در کنار نهادهای دولتی یادآور شد: تلاش برای توسعه فرهنگی کشورمان یکی از نیازهایی است که نباید از آن غفلت کرد که این نیز همدلی و همراهی همه نهادها را می طلبد. جشنواره «انتخاب پایتخت کتاب ایران» می‌تواند سرآغاز مسیری جدی و خوش یمن در عرصه کتاب و کتاب خوانی باشد و جا دارد تمامی نهادهای دولتی و تشکل‌های مردمی و خصوصی در این مسیر با یکدیگر همراه و همدل باشند.

مستکین با بیان اینکه یونسکو هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب معرفی می‌کند، گفت: این طرح برای صلح، امنیت و ترویج فرهنگ و کتابخوانی طرح‌ریزی شده است، حقیقت این است که اگر عنصر فرهنگ در هر دیاری و در هر کشوری شکل گرفته و بالنده شود، آن کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

وی تاکید کرد: ‌هر کشوری در مدار توسعه پایدار حرکت کرده بر مبنای کتاب بوده است.

معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به مفهوم و گستره عنوان کتاب، گفت: کل زندگی انسان یک کتاب است، حاصل زندگی برخی آدم ها یک جمله بیشتر نیست چراکه مستغرق در زندگی مادی هستند اما بعضی انسان‌ها کتاب زندگیشان صدها جلد است و از لحظات زندگانی بهترین بهره را برده و بیشترین اثر را به جا گذاشته اند.

وی با اشاره به مشکلات و آسیب های حوزه فرهنگ سازی برای کتاب خوانی، تصریح کرد: باید مسائل مختلفی را در این حوزه در نظر بگیریم که یکی از این مسائل مقوله‌ اقتصاد است و کسی که نیازهای اولیه وی فراهم نشده است انتظار مطالعه از او به جا نیست.

مستکین با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ و با اشاره به  اینکه فرهنگ از دو واژه «فر» به معنای نور و «هنگ» به معنی آهنگ و قصد رسیدن تشکیل یافته است، اظهار داشت: انسان‌های فرهنگی و کسانی که دغدغه‌ی فرهنگ دارند افرادی با کردار الهی هستند که به سمت تعالی حرکت می‌کنند.

وی گفت: از منظر ابن سینا ساحت زندگی به دو دسته تقسیم می شود، ساحت "زیست" و "به زیست"،  که ساحت زیست ساحت بقا و درگیری و زندگی حیوانی و نباتی است، اما ساحت به زیست همان ساحت اتفاقات عرصه فرهنگ است و معنای انسان در این حوزه تفسیر می شود.

گقتنی است، چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت از بیست و ششم مهر تا یکم آبان ماه جاری از ساعت 10 صبح الی 20 در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.