پیام رزمایش تأمین مطمئن و مستمر و کسب آمادگی برای مقابله با هرگونه تهدید و صلح و دوستی و تأمین امنیت منطقه بدون نیاز به نیروهای فرامنطقه‌ای است.

جزئیات عملیات فدائیان حریم ولایت‌ ارتشیان قدرتمند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، امام خمینی(ره) می فرمودند: «شجاعت و رشادت‌های‌ بی‌نظیر نیروی هوایی و هوانیروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاک دشمن و رویارویی با مدرن‌ترین امکانات اهدایی استکبار به صدامیان و دفاع از حریم هوایی کشور نشانه تعهد، عشق و ایمان آنان به خدا و اسلام و میهن اسلامی است.»

روز دوشنبه 26 مهرماه 1395 ششمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی با اعلام رمز «یا حسین‌بن علی» آغاز شد. این رزمایش با شرکت انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، شکاری بمب‌افکن، ترابری نیمه‌سنگین و سبک، هواپیماهای ارتباطی و شناسایی، سوخت‌رسان و انواع پهپادها در منطقه عمومی اصفهان به مدت سه روز ادامه داشت و در آن بخشی از توان نیروی هوایی ارتش در صیانت و دفاع از حریم هوایی میهن اسلامی به نمایش گذاشته شد.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که مسؤولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی نیروهای رزمی دیگر اجا را دارد. پس از انقلاب اسلامی 1357 نام این نیرو به‌صورت فعلی تغییر پیدا کرد.

سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی، از شهریور 1387 تاکنون، فرماندهی نیروی هوایی را بر عهده داشته ‌است. نیروی هوایی ایران طبق آخرین تخمین‌ها در سال 2013 هفتمین نیروی هوایی جهان از لحاظ تعداد هواپیماهای سوخت‌رسان و ترابری (119 فروند) است.

* نیروی هوایی پیشرو در روند انقلاب‌

یکی از گام‌های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه‌کن ساختن حکومت پهلوی شد، حرکت متهورانه‌ی نظامیان نیروی هوایی در 19 بهمن 1357 بود. یک هفته از ورود امام(ره) به ایران گذشته بود و هنوز رژیم شاهنشاهی پابرجا و بختیار مدعی مقاومت در مقابل انقلاب بود، ملت در انتظار وعده‌ی امام بود که در بهشت زهرا فرمودند: من توی دهن این دولت می‌زنم‌.

شایعه‌ کودتای ارتش، روزبه‌روز فراگیرتر می‌شد و همه نگران اوضاع و احوال بودند. اگرچه اعتصابات پراکنده در برخی از واحدهای ارتش گسترش و موضوع به روزنامه‌ها نیز کشیده شده بود، اما هنوز مردم، ارتش را در مقابل خود می‌دیدند و نگران آینده‌ای مبهم و در هراس از روزی که درگیری نهایی ارتش و مردم بخواهد سرنوشت نهایی انقلاب را رقم بزند، بوده و عده‌ای هم آماده‌ی نبرد مسلحانه برای حصول پیروزی نهایی می‌شدند.

بهترین و عظیم‌ترین کاری که می‌توانست روحیه‌ انقلاب را تقویت کند، مقاومت دولت بختیار را در هم شکند و مأموریت‌ هایزر را در طراحی کودتای نظامی با شکست مواجه سازد و در نهایت روحیه‌ی معدود نظامیانی را که هنوز انقلاب را باور نکرده بودند درهم شکند، اعلام همبستگی ارتش با ملت بود. مقامات عالی‌رتبه نظامی به‌وهیچ‌وجه زیر بار پذیرش انقلاب و اعلام همبستگی با مردم نرفته و هم‌چنان از دولت بختیار حمایت می‌کردند.

در این شرایط، نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کار بزرگی زده و وظیفه‌ی ملی و مذهبی خود را انجام دهند. لذا با یک حرکت متهورانه به سیل خروشان ملت پیوستند و با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در مدرسه‌ی علوی، سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسانیدند.

* نقش‌ بی‌بدیل نیروی هوایی در دفاع مقدس‌

با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359، یگان‌های مخلتف عراق برای تصرف غرب کشور هجوم آوردند و در همان روزهای اول جنگ با مقاومت پراکنده گردان‌ها و هنگ‌های نیروی زمینی ارتش روبه‌رو شدند.

صدام تصمیم داشت شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و قصر شیرین را به تصرف خود درآورد و حداکثر تا یک هفته تهران را فتح کند اما در روز 1 مهر 1359، دقیقا یک روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی، نیروی هوایی ارتش اولین عملیات خود را به نام عملیات کمان 99 آغاز کرد.

در این حمله قریب به 140 هواپیمای ایرانی شرکت داشتند. هدف اصلی این عملیات بمباران فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی نیروی هوایی و هوانیروز عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی بود.

در این عملیات از جنگنده بمب‌افکن‌های اف-4 و اف-5 برای بمباران اهداف در داخل خاک عراق، شکاری -رهگیرهای اف-14 برای حفاظت از بمب‌افکن‌ها و سوخت‌رسان‌ها، تانکرهای سوخت‌رسان 707 و 747 و در نهایت سی -130ها برای به دست آوردن اطلاعات الکترونیکی برای پیدا کردن محل سام‌ها و ضدهوایی‌های عراق استفاده وسیع شد. کمان 99 موفقیت‌آمیز بود و باعث برتری هوایی ایران بر آسمان در روزهای اول جنگ شد.

* بیانی کوتاه ازاقدامات نیروی هوایی در زمان دفاع مقدس‌

- انجام عملیات‌های نظامی جهت مهار و تثبیت نیروی دشمن و جلوگیری از پیشروی

- انجام عملیات شناسایی هرروزه و ناتوانی عراق در مقابله با آن

- نقش فعال در همکاری با سایر نیروهای نظامی و بسیج‌

- از بین بردن نیروی دریایی عراق در عملیات مروارید در خلیج فارس

- حفاظت از نفتکش‌ها و سایر کشتی‌های تجاری و حفظ زنجیره اقتصادی و درآمدزای کشور

- به دست آوردن رکوردهای بالای پرواز و سوخت‌گیری

- حرکت به سمت خودکفایی و بازسازی تجهیزات و تغییر سیستم آمریکایی به سیستم بومی در نیروی هوایی و تحول در سازماندهی و فرهنگی و پایه‌گذاری دانشگاه هوایی

- تقدیم شهدایی هم‌چون اردستانی، بابایی، خضرایی، دوران، ستاری، فکوری و..

* رزمایش ولایت 6 بارمزیاحسین‌بن علی(ع)‌

نیروی هوایی همان‌طور که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با پیوستن به انقلاب اسلامی و بیعت با آرمانهای امام راحل(ره) السابقون بود و موجبات تسریع پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد، امروز نیز در خط مقدم دفاع از تمامیت ارضی است.

خلبانان جوان این نیرو با تأسی از سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و استفاده از تجربیات پیشکسوتان، همواره آمادگی کامل دارند تا از کیان مرزهای کشور دفاع کرده و امنیت را در کشور حاکم سازند. بنابراین با برپائی رزمایشهای متعدد درصدد حفظ آمادگی‌های رزمی خود می‌باشند.

روز دوشنبه 26 مهرماه 1395 ششمین رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی با اعلام رمز «یا حسین‌بن علی» آغاز شد.

این رزمایش با شرکت انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، شکاری بمب‌افکن، ترابری نیمه‌سنگین و سبک، هواپیماهای ارتباطی و شناسایی، سوخت‌رسان و انواع پهپادها آغاز به‌ کارکرد. این درحالی است که اولین رزمایش فدائیان حریم ولایت در مهرماه سال 87 توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

* اهداف رزمایش درنگاه مختصر

- با توجه به اینکه این یک رزمایش هوایی است تمام کشور در پوشش این رزمایش قرار می‌گیرد و اولین اقدام، عملیات شناسایی منطقه توسط هواپیماهای شناسایی، پهپادهای ارتش صورت‌گرفته است.

- استفاده از تاکتیک‌های روز و تکنیک‌های ابداعی با توجه به تهدیدات پیرامون

- بهره‌گیری ازانواع سامانه‌های پیشرفته ارتباطی نهاجا با استفاده از بسترهای امن شبکه‌های‌ بیسیم و باسیم انواع سامانه‌های تسهیلات پروازی و انواع سامانه‌های تاکتیکی، ماموریت‌های ابلاغ‌شده در جنگ الکترونیک

- استفاده از هواپیمای جنگ الکترونیک فالکون 50 تحت عنوان پروژه تحقیقاتی سایه

- عملیات اختلال امواج راداری نیروهای دشمن

- اجرای ماموریت گشت هوایی مسلح و انجام ماموریت تاپ کاورتوسط جنگنده اف 14

- تمرین موفقیت‌انگیز جنگنده‌های اف 14 و میگ 29 با انجام عملیات رزم هوایی در شرایط درگیری در صحنه واقعه نبرد

- عملیات مقابله با حمله شیمیایی دشمن با موفقیت

- استفاده از انواع سامانه‌های رفع آلودگی BFM500 درخش 6 و 7 و آشکارسازهای DSM و نسل جدید استتار

- عملیات برج بلند جنگنده‌ها و دقت در نقطه‌زنی بمب‌ها از محورهای اصلی رزمایش

- تمرین عملیات برد بلند جنگنده‌ها همراه با سوخت‌گیری هوایی، دقت در نقطه زنی بمب‌ها و راکت‌ها در عملیات هوا به زمین و موشک‌های هوا به هوا

- کنترل و هدایت آتش شکاری بمب‌افکن‌ها

- انجام تیراندازی‌های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف

- تیراندازی و بمباران هوا به زمین در روز و شب با استفاده از بمب‌های هوشمند سنگین و نیمه‌سنگین

- استفاده از انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی، حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های تولیدشده به دست متخصصان داخل کشور

- رصد اطلاعاتی منطقه عملیات با استفاده از تصاویر هوایی پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین

- گشت هوایی هواپیماهای ره‌گیر به‌منظور مقابله با هرگونه تجاوز هوایی دشمن و انهدام اهداف کشف‌شده از محورهای مهم مورد توجه در این رزمایش است‌.

* پیام رزمایش‌

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اهداف رزمایش گفت: ارتقای توان رزمی خلبانان و کارکنان فنی نهاجا، تمرین روش‌ها و تاکتیک‌های نوین جنگی، آموزش رزمی کارکنان جوان در شرایط شبیه‌سازی‌ شده رزم واقعی، ارتقای توان آمادی و پشتیبانی، ارزیابی کیفیت آموزش‌ها و آموخته‌های ارائه‌ شده در مراکز آموزشی و تمرین سامانه کنترل و فرماندهی به‌ صورت متمرکز و غیرمتمرکز با بهره‌گیری از سامانه‌های پیشرفته و امن ارتباطی؛ از جمله اهداف ششمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش با اعلام اینکه محور اصلی ششمین رزمایش فداییان حریم ولایت درگیری هوا به هوا و انهدام اهداف پرنده و زمینی است، افزود: پیام این رزمایش تأمین مطمئن و مستمر و کسب آمادگی برای مقابله با هرگونه تهدید و صلح و دوستی و تأمین امنیت منطقه بدون نیاز به نیروهای فرامنطقه‌ای است.

با عنایت به بازتاب گسترده رزمایش در رسانه‌های خارجی و توجه کارشناسان نظامی دنیا و عملکرد نیروی هوایی، نیروهای نظامی به مردم غیور ایرانی اسلامی اطمینان می‌دهند همچنان که در این رزمایش همگان نظاره کردند، فرزندان آسمانی آنها با توکل و امید به خدا و تمسک به اهل بیت(ع) و تبعیت محض از فرماندهی معظم کل قوا، بیرق اخلاص شهیدانی چون ستاری، فکوری، بابایی، اردستانی، دوران و بسیاری دیگر را به‌دست گرفته‌اند تا بر هر تعدی و تجاوزی فائق آیند و حافظ پیروزمند کیان و ناموس ایران اسلامی باشند و اگر دشمن با بی‌خردی، جسارت تجاوز به دارالسلام شهدا را به خود بدهد، هیمنه پوشالی‌اش را در هم بریزند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.