قدس آنلاین- تبریز: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی بر لزوم تائید هر چه سریع‌تر اعتبارات ‌خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تاکید کرد و گفت: تاکنون از مبلغ 7 میلیارد و 619 ریال مبلغ تضمینی تنها 45.6 درصد پرداخت شده است.

لزوم تائید سریع اعتبارات ‌خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، کریم مهری ‌در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی عاشورا اظهار داشت: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری نقشه راه کشاورزی مقاومتی در استان در پنج محور عوامل مؤثر در تولیدات کشاورزی با تکیه بر منابع انسانی و منابع پایه تولید، اقدامات مؤثر در تولیدات کشاورزی ‌با نگاه به زنجیره تولید، اقدامات مؤثر پس از تولید با رویکرد فرآوری محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات، توسعه اقتصادی، اجتماعی مناطق روستایی و عشایری با هدف توسعه پایدار و همه جانبه و اصلاح ساختار سازمانی و تحول اداری‌ به منظور تقویت فرهنگ جهادی تدوین شد.

وی افزود: این امر بخش کشاورزی را در تدوین سند تدبیر توسعه استان کمک کرد تا بتواند با راهنمایی مشاورین اقتصادی استاندار محترم با شناسایی چالش‌های پیش روی بخش و با استفاده از بررسی SWOT؛ نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها و با استفاده از تجربیات همکاران در ادارات تابعه و تشکل‌های بخش کشاورزی، هسته‌های کلیدی بخش را شناسایی و اقدامات و پروژه‌های آن را تعریف نماید.

مهری با بیان اینکه سند تدبیر توسعه بخش کشاورزی استان دارای 7 هسته کلیدی با 45 اقدام می‌باشد، افزود: متعاقب آن برنامه‌های اقتصاد مقاومتی توسط وزارت متبوع تهیه و برش استانی آن جهت اجرا ابلاغ گردید.

وی با بیان اینکه برنامه ملی ارتقای توان تولید ملی (درون‌زایی اقتصاد) شامل 12 طرح است که از این تعداد طرح «امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی» بر عهده وزارت جهاد کشاورزی محول گردیده است؛ اضافه کرد: طرح «امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی» نیز شامل 10 پروژه اصلی است که برای عملیاتی کردن آنها 16 عنوان پروژه و زیر پروژه به صورت جدول اسلاید بعدی مشخص شده است.

مهری گفت: برای حصول به نتیجه بهتر و مطلوب، موضوع تلفیق این اسناد و برنامه‌ها در دستور کار قرار گرفت و تکالیف جهت اجرا به شهرستان‌ها و ادارات تابعه ابلاغ و هر 15 روز یک بار جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی با هدف اخذ گزارش از واحدهای اجرایی با حضور کلیه عوامل اجرایی و تشکل‌های بخش کشاورزی تشکیل شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی اظهار داشت: حاصل این جلسات در طول سال 1395، تعداد یازده جلسه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان تشکیل شده که حاصل آن، 83 مصوبه می‌باشد که تعداد 46 مصوبه آن تا کنون اجرا شده و بقیه در حال بررسی بوده و یا جهت اجرا ابلاغ شده است.

این مسئول توضیح داد: از مهرماه سال 1393، طرح پهنه‌بندی روستاهای استان، برای اولین بار در سطح کشور، با هدف اجرایی نمودن و پوشش دادن برنامه‌های زراعی، باغی و دامی، ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با دستگاه اجرایی و نیز افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه های تولید آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این طرح چندین روستای هر مرکز جهاد کشاورزی در بخش ها به عنوان پهنه در نظر گرفته شده و مروجین کشاورزی این پهنه‌ها در حال ارتباط با تولیدکنندگان بخش کشاورزی می‌باشند، افزود: در سال 1394 نیز طرح پهنه‌بندی روستاها با فعالیت حدود 1000 نفر از کارشناسان کشاورزی سازمان در 60 مرکز و دفتر خدمات در حال اجرا می‌باشد.

مهری با اشاره به جذب تسهیلات ستاد اقتصاد مقاومتی، تعداد متقاضی ثبت نام شده در سامانه بهین‌یاب (بخش کشاورزی) را 2267 نفر، تعداد جلسات کارگروه استانی برگزار شده جهت تصویب واحدهای ثبت نام شده 13 جلسه، تعداد تعداد طرح‌های ارائه شده به کارگروه 777 مورد، تعداد طرح‌های مصوب کارگروه را 756مورد عنوان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.