قدس آنلاین - یزد : رئیس گروه مامور پژوهش سراهای وزارت آموزش و پرورش در همایش مسئولین دبیرخانه های استانی هشتمین دوره مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش آموزی گفت: تمهیدات خوبی برای مسابقات در نظر گرفته شده بود اما به دلیل اینکه اولین دوره برگزاری آن بصورت ملی بود اطلاع رسانی در استان ها به خوبی انجام نشده و ما شاهد حضور کمرنگ دانش آموزان از استان های مختلف بودیم.

پارک علم و فناوری یزد در ورود به حوزه دانش آموزی و برگزاری مسابقات ذکاوت به خرج داده است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ،نایینی با اشاره به اینکه مسابقات ابتکارات و نوآوری دانش آموزی به گونه ای تجمیع ظرفیت ها است، اظهارداشت : با توجه به اینکه در پژوهش سراها و مسابقات دانش آموزی منحصرا به یکی از رشته ها مثل رباتیک یا نجوم پرداخته می شود، تجمیع این رشته ها در یک دوره مسابقات به انسجام کارها در آموزش و پرورش کمک می کند .

وی افزود: وقتی یک گروه دانش آموز از یک استان در 7 رشته شرکت می کنند هر دوره  باید چند سرپرست با صرف هزینه ها ی بالا همراه آن ها شود بنابراین با تجمیع رشته ها در یک دوره از مسابقات میزان هزینه و انرژی و نیروی انسانی نیز کاهش می یابد.

رئیس گروه مامور پژوهش سراهای دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش، مسابقات ابتکارات و نوآوری دانش آموزی را فرصتی برای خلاقیت و نوآوری و ظهور استعدادهای دانش آموزان دانست و گفت : باید سعی کنیم دانش آموزان را برای شرکت در این مسابقات که به صورت تجمیع رشته ها برگزار می شود، ترغیب کنیم تا برای شرکت در مسابقات مختلف خیلی از کلاس های درس خود دور نشوند.

 نایینی با بیان اینکه پارک علم و فناوری یزد در ورود به حوزه دانش آموزی و  برگزاری مسابقات ذکاوت به خرج داده است، گفت:  با توجه به اینکه پارک های علم و فناوری در حوزه شرکت های فناور و دانش بنیان فعالیت می کنند و شالوده این شرکت ها هم با دانشجویان بسته شده است، پارک یزد سعی کرده شرایط رشد خلاقیت کودکان را  در دوران دانش آموزی فراهم کند تا  در زمان بهره وری دانشجویان زمان زیادی  صرف آماده سازی آن ها برای حضور در این عرصه نشود

وی تصریح کرد: برنامه  ریزی درسی در سطح ملی نیز به این نکات توجه کرده است اما به دلیل ظرفیت های محدود مدارس و مشکلات نظام آموزشی نتوانستند در این حوزه ها فعالیت خوبی داشته باشند و به همین دلیل سعی کردیم در هر منطقه آموزشی پژوهش سراهای دانش آموزی را راه اندازی کنیم.

نایینی با اشاره به اینکه پژوهش سراهای دانش آموزی در واقع به پارک های علم و فناوری کمک می کنند، گفت: این موسسات مانند دوره پیش دبستانی هستند  که در آن دانش آموزان آماده می شوند تا در آینده وارد پارک های علم و فناوری شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که به پیشنهاد پارک علم و فناوری یزد در زمینه اطلاع رسانی مسابقات انجام شد، برگزاری گردهمایی مسئولین دبیرخانه ها و مدیران پژوهش سراها بود، گفت: افرادی که در این گردهمایی شرکت کردند نمایندگان آموزش و پرورش در استان ها هستند و می توانند اقدامات موثری برای جذب دانش آموزان به مسابقات انجام دهند.

رئیس گروه مامور پژوهش سراهای دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش بحث اطلاع رسانی درسیستم آموزش و پرورش با توجه به پراکندگی و ازدیاد مدارس را  کاری زمان بر و سخت عنوان کرد و افزود: سعی کردیم ازبسترهای مجازی تا جایی که دستگاه های نظارتی اجازه می دهند برای اطلاع رسانی  استفاده کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این گردهمایی و آشنایی رابطین و مسئولین پژوهش سراهای مرجع با مسابقات شاهد حضور پر رنگ تر دانش آموزان از استان های مختلف کشور در این دوره از مسابقات باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.