قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل سلامت آذربایجان‌شرقی با اعلام بدهی کل کشور که در حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به موسسات است، گفت: اگر امسال تمام بودجه اختصاص یابد باز هم همان بدهی در این سال بر بدهی سال گذشته افزوده می‌شود.

بدهی ۵۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه سلامت به مؤسسات درمانی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، وحید مجیدی، ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود به مناسبت سالروز تصویب قانون بیمه همگانی با بیان اینکه در سوم آبان‌ماه سال ۷۳ قانون بیمه همگانی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اظهار داشت: با به تصویب رسیدن این قانون، تمام بیمه کارکنان، روستائیان و سایر ساماندهی اصولی شد

وی افزود: در همین راستا در سال ۹۱ دولت، اساس‌نامه بیمه خدمات درمانی را اصلاح کرد و مستلزم ایجاد بیمه‌های تکمیلی و ایجاد بستر مناسب بر خدمات با طرح سلامت شد و به این نام تغییر یافت.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه دو میلیون و ۳۰۰ نفر در استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند و تقریبا ۶۰ درصد جمعیت استان محسوب می‌شوند، گفت: در طول سال ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر مراجعه کننده به مراکز از طریق بیمه سلامت وجود دارد.

وی به ارائه نیروی انسانی و تعداد دفاتر پیشخوان و مراکز طرف قرار داد پرداخت و اظهار کرد: تعداد پرسنل در سال گذشته ۲۲۴ نفر بوده که نسبت به سال‌های ۹۲ و ۹۳ رشد ۲ درصد داشته و همچنین تعداد دفاتر پیشخوان در سال گذشته ۶۳ و تعداد مراکز تشخیصی و درمانی طرف قرارداد دو هزار و ۵۶۸ مرکز است.

مجیدی هزینه صرف شده برای بیمه شدگان را در سال گذشته را ۶۵۳ میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: این رقم نسبت به سال ۹۳ با رشد ۴۲ درصدی مواجه بوده است.

وی همچنین به ارائه مقایسه شاخص‌های میانگین هزینه هر مراجعه پرداخت و تصریح کرد: میانگین هزینه در سال گذشته ۵۸ هزار تومان است که در مقایسه با سال‌های پیشین رشد ۳۴ درصدی مشاهده می‌شود.

مجیدی تعداد مراجعات سطح یک روستایی را چنین اعلام کرد: در سال ۹۴ تعداد ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۹۰ نفر نفر مراجعه کننده وجود داشت که این رقم نسبت به سال‌های گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: میزان هزینه برای مراجعه‌کنندگان در حدود ۱۰۶ میلیارد ریال است که این رقم نیز ۶ درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان راه‌اندازی طرح بیمه سلامت را یک اقدام اساسی بیمه دانست و گفت: برای ایجاد این طرح سه پیش بینی کلان از جمله تحت پوشش قرار دادن ۳ تا ۴ میلیون، ۶ تا ۷ میلیون و ۹ تا ۱۰ میلیون شده بود که متاسفانه پیش بینی سوم صورت گرفت و امروزه ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش این بیمه هستند که ۷۰ درصد آن‌ها درآمد کمتر از یک میلیون تومان را دارا هستند.

این مسؤول با بیان اینکه در مجموع ۷۰ درصد هزینه‌های تامین سلامت بر عهده دولت بوده و بقیه به صورت خصوصی تأمین می‌شود، بیان کرد: در بخش بستری ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط دولت، ۱۰ درصد توسط بخش خصوصی، در بخش سرپایی ۴۵ درصد توسط دولت و ۶۰ درصد به صورت خصوصی هزینه‌ها را برعهده دارند که در بخش بستری نقش دولت کم رنگ است.

مجیدی با تأکید بر اینکه پرداختی پزشکان به صورت فاحش روبه بالا است، گفت: با توجه به این افزایش رقم، متاسفانه رضایت و مطلوبیت در این قسمت حاصل نشده است و بخش افزایش ارائه خدمات نیاز به رسیدگی دارد.

وی با اعلام بدهی کل کشور که در حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به موسسات است، گفت: اگر در سال جاری تمام بودجه نیز اختصاص یابد باز هم همان بدهی در این سال نیز بر بدهی سال گذشته افزوده می‌شود و اگر این روند ادامه یابد ارقام بالاتر خواهد رفت.

مدیرکل بیمه سلامت استان با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه پزشک خانواده و اهمیت آن اظهار کرد: سیستم ارجاع باید چنان فرهنگسازی و به عنوان قانون باشد و تمامی اقشار مردمی به این درک برسند که باید از طریق پرشک به متخصصان ارجاع شوند.

وی همچنین به اشتباه اکثر بیمه شدگان در زمینه مراجعه به پزشک مطابق با بیماری اشاره کرد و گفت: برخی از متخصصان در صوت مراجعه بیمار به آنها حتی اگر در تخصصشان نیز نباشد انها را به سایر پزشکان ارجاع نمی‌دهند و به تجویز دارو می‌پردازند و این مشکل بزرگی برای بیماران و جامعه خواهد بود.

مجیدی به برنامه‌های آینده بیمه سلامت اشاره کرد و افزود: در سال‌های آینده سیستم بستری آنلاین راه اندازی خواهد شد و همچنین در سال‌جاری برنامه تأئید نسخه به صورت آنلاین خواهیم داشت.

این مسؤول یادآور شد: بیمه سلامت استان، مقام اول جشنواره شهیدرجایی را از آن خود کرده است و با توجه به اینکه تعداد مراجعه کنندگان به اداره کل بسیار زیاد است از این رو زمینی ۶هزارمترمربع خریداری شده و در دهه فجر کلنگ‌زنی آن خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت در همین راستا ادامه داد: همچنین به بخش ساختمانی شهرستان‌ها نیز اهتمام ویژه‌ای داشته‌ایم که در شهرستان جلفا زمینی با ۶۵۰ مترمربع و با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان احداث شده است و همچنین امروز نیز ساختمان هریس با اعتبار ۱۳۸ میلیون تومان و با متراژ ۱۴۰ مترمربع در طی ۴ ماه ساخته و افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه سرانه هزینه به ازای هر بیمه شده در سال ۹۲ حدود ۱۲۶ هزار تومان است که در سال ۹۳ به ۲۱۲ هزار تومان و در سال ۹۴ به ۲۹۰ هزار تومان افزایش یافت، تصریح کرد: با وجود افزایش بیمه شده، میزان سرانه نیز افزایش یافته که نشان از رقم بالای پرداختی و تعهدات است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.