نمایندگان مردم در مجلس معتقدند که بازار مسکن با سیاست های فعلی دولت از رکود خارج نشده و در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمتی در این بازار نخواهیم بود.

بازار مسکن در رکود غوطه ور است/ قیمت مسکن در سال آتی رشد نمی‌کند

بازار مسکن که این روزها با رکودی فرگیر مواجه شده بسیاری از فعالیت های اقتصادی را درگیر کرده است به گونه ای که به افزایش مشکلات معیشتی مردم نیز دامن زده است.

سیاست های مختلف دولت ها در قبال بازار مسکن حرکت های سینوسی بسیاری را در این بازار رقم زده به گونه ای که همه بر رونق مقطعی و رکود موقتی در این بازار اذعان دارند.

در سال های اخیر سیاست دولت ها در قبال بازار مسکن نتوانسته تحرکی در این بازار ایجاد کند؛ زیرا حتی سیاست تسهیلات دهی نیز نتوانست انتظار ایجاد رونق در این بازار را برآورده کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان امر مسکن کالایی سرمایه ای بوده و هنوز به حیطه کالاهای مصرفی هدایت نشده است.

با اینکه کسی نمی‌تواند کاهش تولید مسکن را در چند سال گذشته انکار کند، ‌باید توجه داشته باشیم که طبق گزارش های رسمی سالی یک میلیون ازدواج انجام می‌گیرد که این تنها بخشی از تقاضای موجود در بازار مسکن است. ‌در سال باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود اما در حال حاضر ساخت و ساز در حداقل میزان ممکن رسیده است. با این تفاسیر به نظر می رسد بازار مسکن هنوز به رکود و کاهش قیمت ادامه می دهد.

نمایندگان مردم در گفت وگو با خانه ملت به بررسی وضعیت بازار مسکن و آینده آن پرداخته اند که در ذیل می خوانید:

محمدرضا پورابراهیمی

پورابراهیمی داورانی: قیمت مسکن در سال آینده افزایش نمی یابد/ استمرار رکود در بخش مسکن عامل بی‌تحرکی قیمت‌ها

محمدرضا پورابراهیمی درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بازار مسکن متاثر از بسیاری از عوامل اقتصادی است، گفت:اگر وضعیت اقتصاد ایران با کاهش نرخ تورم که تاکنون تعریف شده مدیریت شود، بخش مسکن قابل ارتقا نخواهد بود.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی، با تاکید براینکه سیاست های سرکوب قیمتی در اجزای بخش مسکن در اقتصاد کشور سایه انداخته است، افزود: رکود موجود در مسکن بسیاری از مشاغل مرتبط را نیز درگیر مشکلات اساسی کرده است.

استمرار رکود در بخش مسکن تحرک قیمتی دراین بخش را دور از ذهن می کند

وی با بیان اینکه استمرار رکود در بخش مسکن تحرک قیمتی در این بخش را دور از ذهن می کند، تصریح کرد: رکود جهانی نیز یکی از عوامل دیگری است که به وضعیت فعلی بازار مسکن دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه عوامل داخلی از جمله علایم ناشی از تغییرات نرخ ارز در بازار مسکن تاثیر دارد، گفت:عدم پیش بینی درخصوص خروج از رکود به معنی رونق کامل نه اینکه به وضعیت عادی برسیم و پیش بینی های ناشی از بحث کاهش نرخ تورم در اقتصاد حاکی از این است که پیش بینی مثبتی در خصوص افزایش قیمت مسکن در سال آینده وجود ندارد.

بازار مسکن متاثر از قیمت نفت

پورابراهیمی داورانی با اشاره به بررسی های صورت گرفته در بحث حرکت بازار مسکن، افزود:هرزمان که قیمت نفت در اقتصاد ایران افزایش یافته و بودجه سالانه نیز رشد داشته، رابطه میان افزایش قیمت نفت و مسکن مستقیم بوده است.

وی ادامه داد:اقتصاد ایران، اقتصادی نفتی بوده و با رشد قیمت نفت بازار مسکن ساماندهی خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:آثار ناشی از تغییرات قیمت نفت در مجموعه قیمت های جهانی و بازار مسکن مشهود است.

علی اکبر کریمی

کریمی: رکود دنباله دار بخش مسکن/ جهش قیمتی را تا سال آینده درمسکن شاهد نخواهیم بود

علی اکبر کریمی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: درسال های اخیر به طورمنطقی و حرکت های سینوسی که در طی زمان در بازار مسکن وجود داشته، مسکن همواره یک دوره رونق و رکود را تجربه کرده است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:در سال های اخیر با توجه به گسترده شدن بازار سرمایه و ابزار مالی متنوع تر ایجاد شده در بازار؛ این فرصت برای صاحبان پول و نقدینگی ایجاد شده که پول خود را به سمت مسکن هدایت کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه درخصوص مسکن ما به طور منطقی دو تقاضا در بازار همواره داریم، تصریح کرد: تقاضای مصرفی و دیگری تقاضای سرمایه گذاری یا بورس بازی در بازار مسکن این روزها به وفور دیده می شود.

وی با تاکید براینکه در حوزه مصرفی ما تقاضا برای مسکن درجامعه کم نداریم، افزود:متاسفانه سازوکار مناسب برای تشویق و ایجاد انگیزه در مردم برای سرمایه گذاری در بازار مسکن و خانه دار شدن نیست و عمده مشکل هم در این بخش به سیستم بانکی مربوط می شود.

کریمی ادامه داد:اگر سیستم وام دهی مناسبی در شبکه بانکی شکل بگیرد و توسط دولت تشویق شود، علاقمندان به سرمایه گذاری برای خرید خانه نتشویق خواهند شد.

دولت حرکت خوبی را برای بهبود بازار مسکن آغاز کرده است

وی گفت: البته دولت در بانک مسکن حرکت های خوبی را آغاز کرده و صندوق پس انداز مسکن را به ویژه برای خانه اولی ها شکل داده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه تسهیلات اعطای از سوی بانک مسکن با توجه به دوره سپرده گذاری طولانی است، تصریح کرد: عملا آثار این تسهیلات فراهم شده با یک تاخیر زمانی نمود پیدا خواهد کرد و باعث شده که تلاش های دولت در سال ۹۴ احتمالا به اواخر سال ۹۵ یا حتی سال ۹۶ موکول شود.

وی ادامه داد:با توجه به رکود موجود در بخش مسکن و مازاد تولیدی که در این بخش وجود دارد، بورس بازی در این بازار در کوتاه مدت جریان پیدا کند.

کریمی افزود:پیش بینی می شود روند فعلی بازار مسکن در آینده هم ادامه داشته و رشد جهشی قیمت مسکن را شاهد نباشیم که این رویه حداقل تا پایان یازدهم با توجه به تاکیدی که دولت برحفظ تورم دارد، حفظ خواهد شد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:با توجه به سیاست های کلی اقتصادی دولت و بازار مسکن و مازاد عرضه ای که از گذشته به وجود آمده این مازاد عرضه اجازه جذابیت برای خرید مسکن را نمی دهد، از این رو افزایش قیمتی در بازار نخواهیم داشت.

محسن بیگلری

بیگلری: بازار مسکن سال آتی رویه فعلی را خواهد رفت/رونقی در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود

محسن بیگلری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه رکود بازار مسکن بسیاری از مشاغل را درگیر کرده است، گفت: شاید در آینده نزدیک افزایش قیمت در بازار مسکن رخ دهد اما وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی تر خواهد کرد.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰۰ شغل ارتباط مستقیم با وضعیت بازار مسکن دارند، تصریح کرد: رکود بازار مسکن تا زمانی که سیاست های دولت همسو با توان مالی مردم نباشد ادامه خواهد داشت.

انتظار مردم از دولت ایجاد رونق در بازار مسکن است

وی با بیان اینکه انتظار مردم از دولت ایجاد رونق در بازار مسکن است، افزود: متاسفانه در طی سال های اخیر رکود مسکن بیشتر شده و سیاست اعطای وام نیز نتوانسته از حجم مشکلات مردم در این زمینه بکاهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ایجاد رونق در بازار مسکن ضروری است، تصریح کرد: نبود معامله در بازار مسکن فشار اقتصادی بر اقشار مختلف جامعه را دو چندان کرده است.

بیگلری با بیان اینکه مسکن باید از حیطه کالای سرمایه ای خارج شود، گفت:باید نیاز مردم در بخش مسکن با مصرفی شدن آن جبران شود.

شبکه بانکی باید به سمت و سوی بهبود بازار مسکن گام بردارد

وی با تاکید براینکه شبکه بانکی باید به سمت و سوی بهبود بازار مسکن گام بردارد، افزود: تسهیلات دهی صرف به رشد و رونق بازار مسکن منجر نخواهد شد،بلکه باید سیاست های سلسه واری در این باره دنبال شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بازار مسکن با سیاست های فعلی دولت وضعیت بهتری از امسال نخواهد داشت.

مجید کیانپور

کیان پور: بازار مسکن تا پایان سال ۹۶ هیچ افزایش قیمتی را تجربه نخواهد کرد/حباب قیمتی مسکن از بین می رود

مجید کیان پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه رکود بازار مسکن مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است، گفت: بازار مسکن تا پایان سال ۹۶ هیچ افزایش قیمتی را تجربه نخواهد کرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رکود اقتصادی موجود در کشور بازار مسکن را محصور کرده است، افزود: با سیاست های مالی دولت معجزه ای در بحث مسکن در رخ نخواهد داد.

سیاست های محرک در بحث مسکن مدنظر دولت قرار بگیرد

وی با تاکید بر اینکه باید سیاست های محرک در بحث مسکن مدنظر دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: با توجه به تسهیلات اعطایی در بحث مسکن و رشد توان مالی مردم شاهد تحرک در بازار مسکن نیستیم که این خود نشان از ناموفق بودن سیاست ها دارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ هیچ تغییری در بازار مسکن رخ نخواهد اد، گفت: تنها اتفاق مثبت در طی سال های آتی خالی شدن حباب قیمتی در بازار مسکن است.

کیان پور با تاکید براینکه باید سیاست های دولت به تغییر مسکن از حیطه کالای سرمایه ای به مصرفی سوق پیدا کند، افزود: تا زمانی که مسکن به عنوان کالای سرمایه ای معامله شود بهبودی در بازار رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: حرکت سینوسی بازار مسکن و در پی آن رونق مقطعی آن نتیجه سرمایه ای بودن مسکن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:بازار مسکن در حال حاضر متاثر از بازارهای موازی خود بوده و باید فکری اساسی برای خروج از رکود آن صورت بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.