قدس آنلاین/ رضاطلبی: سرنوشت سهام عدالت با دربرگیری چهل و نیم میلیون سهامدار و با عمر بیش از ده سال همچنان نامعلوم است.

وزیر اقتصاد برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده می‌شود/سرنوشت نامعلوم ۴۹ میلیون برگه سهام عدالت

دولت یازدهم در آغاز به دست گرفتن سکان قوه مجریه، وعده خرید و فروش و معامله این سهام در بورس، فرابورس یا هرجای دیگری را داده بود، اما وعده‌های این دولت نیز دست کمی از دولت قبل نداشت و هنوز سرنوشت سهام عدالت گرفتار بی عدالتی شده است.
دراین باره عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تأیید این موضوع اظهارداشت: سهام عدالت با وضعیت کنونی خود بیشترین لطمه را به اقتصاد و مردم به عنوان سهامداران وارد می‌کند.
عبدالرضا عزیزی در ادامه به قدس گفت: با واگذاری سهام عدالت به مردم تعیین تکلیف اساسی در خصوص نحوه اداره این سهام صورت خواهد گرفت و وضعیت مردم در این زمینه نیز روشن خواهد شد.
وی با بیان اینکه دولت نسبت به تعیین تکلیف سهام عدالت بی تفاوت است، تصریح کرد: اگرچه، سهام عدالت در دولت قبل ایجاد شد، اما اکنون سهام عدالت با بی توجهی دولت نسبت به اجرای صحیح آن طرح مسکوت مانده است.
وی تصریح کرد: پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از اجرای این طرح، شمار مشمولان سهام عدالت هنوز به صورت دقیق مشخص نبوده و مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها جامعه هدف آن مشخص نیست.
وی ادامه داد: بزودی وزیر اقتصاد در این زمینه به مجلس فراخوانده خواهد شد تا درباره سرنوشت این سهام پاسخگو باشد و شرایط را به صورت شفاف بیان نماید.

 قیمت گذاری شرکت‌هایی که وجود خارجی ندارند
مدیرعامل تعاونی سهام عدالت کشور نیز گفت: پیچیدگی‌هایی مانند شناسایی مشمولان، قیمت‌گذاری شرکت‌ها و سازوکار آزادسازی برسر راه «سهام عدالت» وجود دارد تا جایی که در سهام عدالت برخی شرکت‌ها قیمت گذاری شدند که اصلاً وجود خارجی ندارند.
داریوش پاک بین در ادامه به قدس گفت: سرنوشت تلخ یارانه‌ها، احتمالا در انتظار سهام عدالت خواهد بود، زیرا این طرح نیز نتوانست در مسیر کمک به اقشار آسیب پذیر یعنی هدف اصلی خود ثمربخش باشد.
وی افزود: از طرفی به خاطر آنکه در کشور، پس از انقلاب اهمیت خاصی به تعاونی‌ها داده نشد، تعاونی سهام عدالت نیز به مجموعه‌ای رها شده در اقتصاد کشور تبدیل شده که پس از ۱۰ سال از پرداخت آخرین سودهای آن به عده‌اندکی از سهامداران، هیچ اتفاق خاصی برای سهامداران نیفتاده است.
وی با بیان این نکته که، سهام عدالت با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه مدنظر دولت قرار گرفت،گفت:توسعه «سهام عدالت» و ارایه آن به همه اقشار مردم یکی از کاستی‌هایی بود که در این طرح دیده شد.
پاک بین، با تأکید بر اینکه اهداف اولیه «سهام عدالت» هنوز هم پس از گذشت سال‌های بسیار محقق نشده است، افزود: علت محقق نشدن اهداف اولیه طرح «سهام عدالت» این است که یا مدل این طرح با شرایط جامعه منطبق نبوده یا اینکه درعمل نتوانسته به اهداف مدنظر خود دست یابد.
عضو فراکسیون شفاف سازی و انضباط مالی مجلس دهم نیز گفت: از حیث سیستم اجرایی این طرح ابهامات زیادی داشت که نتیجه آن آزادنشدن «سهام عدالت» است.
بهروز بنیادی در ادامه به قدس گفت: مردم باید بتوانند آزادانه نسبت به خرید و فروش «سهام عدالت» خود اقدام کنند، اما اکنون مردم نمی‌دانند مالک چه چیزی هستند و تنها برگه‌ای در دست دارند.
وی ادامه داد: چنانچه آزادسازی «سهام عدالت» صورت بگیرد مردم بویژه جامعه هدف این طرح می‌دانند با عواید «سهام عدالت» به تغییر وضعیت معیشت خود اقدام کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم تصریح کرد: طرح «سهام عدالت» نیز مانند یارانه‌ها نتوانست کمکی به توانمندسازی اقشار نیازمند جامعه کند، زیرا اقشار ضعیف جامعه با دریافت سهام عدالت هیچ تغییری در زندگی خود احساس نکردند.
وی ادامه داد: باید با بازنگری اساسی در اصل طرح «سهام عدالت» و تغییر در ساختار اداری آن به مفید بودن این طرح برای اقشار ضعیف جامعه کمک کرد.
بنیادی با بیان اینکه برگه‌های سهام عدالت، در شرایط کنونی تنها ارزش یک برگ کاغذ خام را دارند، گفت: البته موضوع سهام عدالت مورد توافق همه بود و همه این طرح را، طرح خوبی عنوان می‌کنند، اما عملیات اجرایی سهام عدالت نا مناسب بود، زیرا ۴۰درصد سهام شرکت‌های دولتی که در فهرست واگذاری بودند، به سهام عدالت اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: مجلس و دولت به دنبال آزادسازی سهام عدالت هستند،اما دراین بین موانعی وجود دارد، البته بخش زیادی از شرکت‌های تخصیص داده شده به سهام عدالت در بورس هستند.
وی اظهار داشت: پیش از اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی و با تصویب ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت، سود سال‌های ۸۵ و ۸۶ سهام عدالت بین مشمولان مراحل اول تا سوم طرح واگذاری پرداخت شد، ولی پرداخت سود از سال ۸۷ تاکنون انجام نشده است.
وی ادامه داد: امروز برگه‎های سهام عدالت به عنوان برگه‌های رنج‌آور درخانه‌های مردم خودنمایی می‌کنند و با رنگ و لعابی که دارند، موجب آزار مردم می‌شوند تا اینکه یاری کننده باشند.باید این موضوع را ریشه‌یابی کرد که این اوراق به چه میزان از پشتوانه لازم برخوردار است.

 ارزش نامعلوم سهام عدالت
یک کارشناس اقتصادی نیز، با انتقاد از آینده مبهم طرح سهام عدالت، به قدس گفت: باید سهم مردم از سهام عدالت ملموس شده و به دست آن‌ها برسد. اکنون، مردم نمی‌دانند ارزش واقعی برگه‌های «سهام عدالت» چه میزان بوده و چقدر ارزش مالی دارد و مسؤولان مربوط در ارتباط با این طرح نیز،همیشه تعیین تکلیف آن را به این سال و آن سال موکول می‌کنند.
دکتر ابراهیم رزاقی، با بیان این نکته که هر موضوعی درباره دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان از استقبال چندانی از سوی برخی مسؤولان برخوردار نیست، افزود: برای کمک به وضعیت معیشت مردم باید هر چه سریع‌تر، نسبت به شفاف سازی «سهام عدالت» اقدام شود.
رزاقی تصریح کرد: طرح سهام عدالت با هدف توانمندسازی مردم کم درآمد و توزیع ثروت در قالب شرکت‌های تعاونی، اگرچه به صورت اسمی، حدود ۴۹ میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار داده است و هدف از این اقدام توسعه بخش تعاون از طریق تشکیل شرکت‌های تعاونی استان، در راستای کاهش فقر و تأمین عدالت اجتماعی بود تا دارندگان سهام عدالت بتوانند حقوق خود را به صورت کامل استیفا کنند، اما در حقیقت تاکنون عایدی از این سهام به سبد درآمدی مردم افزوده نشده است.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت و مجلس باید در یک برنامه همراستا، برای همیشه تکلیف این سهام را مشخص کنند، زیرا هر طرح و برنامه اقتصادی که بدون مسیر راه، واگذار شود، احتمال رخنه فساد در آن به حداکثر می‌رسد و هزینه این فساد به طریقی دوباره به مردم بازگشت خواهد نمود و به عبارتی جیب مردم باید دوباره آماده پرداخت هزینه‌ای شود که بابت آن هیچ منفعتی نصیب آن‌ها نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.