سخنگوی سابق وزارت خارجه گفت: بطور کلی جمهوری اسلامی مشکلی با مذاکره کردن درباره حقوق بشر ندارد، به شرطی که طرفین از موضع برابر و احترام متقابل وارد شده و محورهای گفتگو و اولویت بندی ها بر اساس توافق طرفین صورت گیرد.

اظهارات سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره ورود به مذاکرات حقوق بشری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه صبح نو، حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره مذاکرات حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا گفت: در بیانیه ای که اتحادیه اروپا بر گسترش روابط با ایران صادر کرد به 4 موضوع  اشاره شده که "مذاکره پیرامون خاورمیانه"، "حقوق بشر و نگرانی های طرفین" و "همکاری های اقتصادی و گسترش روابط تجاری" سه مورد از آن است.


وی ادامه داد: بطور کلی جمهوری اسلامی مشکلی با مذاکره کردن درباره حقوق بشر ندارد، به شرطی که طرفین از موضع برابر و احترام متقابل وارد شده و محورهای گفتگو و اولویت بندی ها بر اساس توافق طرفین صورت گیرد.


آصفی همچنین موضوعات حقوق بشری را که باید درباره آن مذاکره کرد، بر شمرد و اظهار داشت: موضوع داعش و شکل گیری آن، حق طبیعی کشورها برای تعیین سرنوشت خود و احترام به آن( مانند موضوع سوریه که در صورت احترام به رای مردم این اتفاق ها نمی افتاد) موضوع پناه دادن تروریست ها در کشورهای غربی( برای مثال پناه دادن منافقین که سبب جاسوسی از دیپلمات های ایرانی و آزار و اذیت آن ها می شوند) و حقوق اقلیت مسلمان در کشورهای اروپایی و غیره، از موضوعاتی اندکه باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند و جمهوری اسلامی در این زمینه حرف های زیادی دارد.


سخنگوی سابق وزارت خارجه درباره پیش شرط اروپایی ها و الزام ایران به حضور در مذاکره حقوق بشری تاکید کرد: تعیین پیش شرط برای جمهوری اسلامی توهین آمیز است و دستگاه دیپلماسی موظف است که این موضوع را به طرف های اروپایی تذکر دهد تا موضع خود را تغییر دهند.


وی همچنین با اشاره به اختلاف نظر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و وزارت امورخارجه درباره شرکت درنشست حقوق بشر در اروپا افزود: این دو دستگاه باید برای حضور یا عدم حضور در مذاکرات حقوق بشری در اروپا هماهنگی داشته و با وحدت نظر تصمیم بگیرند چراکه در غیراین صورت کار جلو نمی رود.


آصفی در پایان تصریح کرد: وارد شدن در مذاکراتی با پیش شرط، عاقبت خوبی ندارد مگر اینکه طرف مقابل در موضع خود تجدیدنظر کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.