قدس آنلاین- بجنورد- کبری علی آبادی: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تپه باستانی ارگ تاریخی در شهرستان شیروان به علت بی‌توجهی، تبدیل به محل تجمع معتادان شده است.

ارگ نادری شیروان محل تجمع معتادان

علی‌اکبر وحدتی در گفت‌وگو با قدس آنلاین از بجنورد، اظهار داشت: این تپه باستانی که جزو میراث و هویت مردم ما است، محل تجمع افراد ناباب نابهنجار و معتاد شده است.

وی افزود: بخش بزرگی از عرصه‌های این ارگ به مردم واگذار شده است و افراد ساکن در اطراف این بنای تاریخی، از قشر ضعیف جامعه بوده و به لحاظ اجتماعی آسیب‌پذیر هستند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که برای احیای این تپه باستانی در این اداره کل پیش بینی شده، برنامه‌های آرمانی است که با وضعیت کنونی از اعتبارات، تحقق آن دور از انتظار است.

وحدتی تصریح کرد: قرار است تپه باستانی ارگ نادری به یک سایت موزه گردشگری تبدیل شود اما طرح‌هایی که برای ساماندهی این اثر تاریخی تهیه‌شده است با مشکل اعتبار روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مزبور شامل انجام کاوش‌های باستان‌شناسی، مرمت و تملک زمین‌های عرصه است گفت: در سال‌های پیش‌ازاین چند قطعه از املاک در ارگ نادری تملک شده است ما پس‌ازآن تملکی صورت نگرفته است.

وحدتی بابیان اینکه تپه باستانی ارگ نادری، تاریخ سکونت پنج‌هزارساله را در خود جای داده است تصریح کرد: سابقه سکونت در این تپه باستانی با سه هکتار وسعت به پنج هزار سال قبل برمی‌گردد و البته تا دوره قاجار نیز مسکونی بوده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: در زلزله سال 1308 دیواره، برج و باروی ارگ ویران شد و در 15 سال پیش نیز نصب دکل صداوسیما، دو سه متر از لایه‌های تاریخی را دچار خدشه و آسیب جدی کرد.

گفتنی است سه هکتار از تپه باستانی ارگ نادری در حفاظت میراث فرهنگی است و وسعت منطقه مسکونی در این تپه 20 هکتار برآورد شده است.

در سال گذشته تملک یک هزار مترمربع از عرصه‌های تپه باستانی ارگ نادری شیروان در برنامه قرار گرفت و قرار بود در برنامه پنج‌ساله، سالانه یک هزار مترمربع از زمین‌های عرصه تملک شود.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.