سراینده اشعار آیینی باید بتواند در مرحله اول خود با اشعارش ارتباط برقرار کند.

تحول در شعر آیینی باید از دل شاعر شروع شود

به گزارش قدس آنلاین صابر خراسانی شاعر و ذاکر اهل بیت (ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون ویژگی‌ها و مولفه‌های اشعاری که برای اهل بیت (ع) سروده می‌شود، گفت: یک شعر باید دارای ابعاد و زوایای مختلفی باشد تا بتواند با مخاطب بیشتر و سلیقه‌های گوناگونی ارتباط برقرار کند. حال آنکه سرودن در وصف بهترین بندگان خدا  به نسبت دیگر موضوعات دشوارتر و دارای حساسیتی بیشتر است. 

وی افزود: شعر در مرحله اول باید بتواند با خود سراینده ارتباط برقرار کرده و در دل شاعر تحول ایجاد کند. در حقیقت اگر مدح است، او را سرشار از وجد و اگر مرثیه است اندوهگین نماید. از دیگر ویژگی‌های شعر برای اهل بیت (ع) جدا از اینکه محکم بوده و دارای صنایع ادبی، زیبایی شناسی کلمات و سرشار از عاطفه باشد؛ باید در عین حال سهل و روان باشد تا مخاطب برای ارتباط برقرار کردن با شعر احتیاج به فرهنگ لغت نداشته باشد. به عبارت دیگر شاعر در کمال شعریت از روانشناسی مخاطب هم غافل نباشد و این همان چیزی است که به واقع در شعر سعدی مشاهده می‌شود.  

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی / عشق محمد بس است و آل محمد (ص)

این شاعر در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: به اعتقاد بنده شعر در کل یک مسیر الهی را طی می کند تا به ذهن شاعر راه یابد و لذا در شعر اهل بیت (ع) این مهم ملموس‌تر است. زیرا اگر از همه شعرای اهل بیت (ع) سوال کنید به یک جواب واحد خواهید رسید و آن اینکه خود مبهوت این عنایت ویژه‌اند. به راستی مدح رسول الله و خاندان مطهرش به غیر از پروردگار و آفریننده ایشان کار چه کسی است؟ حال آنکه قطره ای از این فضل الهی نصیب شاعر آیینی شده و این سعادت از بزرگواری این ذوات مقدس است.
 
اگر از جانب معشوق نباشد کششی / کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد

اما این احتیاج به همت ما دارد تا با فرا گرفتن علم بتوانیم این جوشش را با کوشش همراه کرده و به بهترین نحو به مخاطب ارائه دهیم.

خراسانی در پایان پیرامون آثار ارائه شده خود در این حوزه خاطرنشان کرد: آثار اینجانب به دلیل اجرا و ارتباط لسانی با مخاطب؛ بیشتر به صورت لوح فشرده و صوتی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است:

آلبوم صوتی مشترک «شیدایی» سال 1387، اثر بهنام شهرکی  
آلبوم صوتی مشترک «توسل» سال 1389، اثر مجید رضا زاده
آلبوم صوتی «کرشمه» سال 1391 و آلبوم تصویری مشترک «سبز و سفید و سرخ» سال 1392، اثر دکتر چراغعلی
آلبوم تصویری «8» سال 1393 و آلبوم صوتی و کتاب «جزر و مد» سال 1395، اثر سعید عظیمی 

و قطعاتی از اشعار که به صورت مشترک در مجموعه های مختلف به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.