قدس آنلاین: ۱۴ نماینده مجلس طی نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی خواستار ورود سازمان تعاون برای خرید محصول زعفران شدند.

درخواست ۱۴ نماینده برای خرید زعفران

در این نامه آمده است: نظر به شروع فصل برداشت زعفران و ورود دلالان به عرصه قیمت گذاری محصول و کاهش قیمت به نحوی که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست، خواهشمند است، دستورات لازم را مبنی بر ورود سازمان تعاون به خرید محصول صادر فرمایید.

گفتنی است از این نامه رونوشتی به دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز ارسال شده است.

حسین مقصودی، حمید گرمابی، عبداله حاتمیان، حسین‌زاده بحرینی، عزت شیرزاد، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، هادی قوامی، بهروز بنیادی، محسن شوشتری، سعید باستانی، بهرام پارسایی، رضا شیران خراسانی، بنایی، محمد دهقان این نامه را امضا کرده اند.

خبرهای خوب برای تولیدکنندگان

در همین حال سخنگوی کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: طبق تدابیری که انجام شده در سطح دولتی و خصوصی، امسال خبرهای خوبی برای تولید کنندگان محصول زعفران طی چند ماه آینده اعلام خواهد شد.

سعید باستانی می‌افزاید: توصیه اکید به مردم این است که برای کاهش دلالی و قطع واسطه‌ها از بازار زعفران، در فصل برداشت از عرضه آن به بازار خودداری کنند و زعفران برداشت شده را تا ثابت شدن قیمت این محصول، نزد خود نگه دارند.

بیش از حد زعفران به بازار نفرستید

نماینده تربت حیدریه و زاوه در مجلس که قسمت عمده ای از زعفران کشور در حوزه انتخابی وی تولید می‌شود، تصریح می‌کند: یکی از دلایل کاهش قیمت زعفران در فصل برداشت در سال‌های گذشته، عرضه بیش از حد این محصول به بازار بوده است.

وی می‌افزاید: کشاورزان در هنگام ضرورت و به دلیل برخی هزینه‌های کشاورزی تنها به اندازه نیاز مالی شان، زعفران به بازار عرضه کنند.

وی توصیه می‌کند: به کار بستن این عمل، ثبات قیمت زعفران را در بازار به دنبال خواهد داشت و در نتیجه حضور دلالان در بازار کمرنگ خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: ضروری است کشاورزان تلاش کنند تا دست دلالان از بازار زعفران کوتاه شود و محصولات خود را به یکباره روانه بازار نکنند.

وی تصریح می‌کند: قیمت یک محصول، تابعی از عرضه و تقاضای آن در بازار است و زمانی که عرضه یک محصول بیش از حد افزایش پیدا کند، بدون تردید قیمت آن کاهش خواهد یافت.

بازار در تسخیر دلالان

در همین حال برخی از زعفرانکاران عقیده دارند با اینکه تلاش‌هایی برای کوتاه کردن دست دلالان صورت گرفته، اما بازار همچنان در دست آنان است.

منوچهر مالکی یکی از زعفرانکاران برجسته زاوه درباره مشکلات تولید این محصول در شهرستان به تسنیم می‌گوید: مشکل اصلی ما این است که بازار همچنان در دست دلال و تجار است و سود چندانی به کشاورز نمی‌رسد.

وی تصریح می‌کند: زعفران خشک به قیمت کیلویی ۵ میلیون تومان از ما خریداری می‌شود، در حالی که فقط بین ۸۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه پاک کردن هر کیلو زعفران است.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان می‌افزاید: با توجه به بحران کم‌آبی، گرانی آب و کارگر نیز از جمله مشکلاتی است که کشاورز با آن درگیر است.

در همین حال مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زاوه در این خصوص نیز می‌افزاید: با توجه به اینکه اکنون در فصل برداشت قرار داریم، پیش‌بینی می‌شود که امسال از ۱۱ هزار هکتار زمینی که در این شهرستان به کاشت زعفران اختصاص دارد، حدود ۴۰ تن زعفران خشک برداشت شود که این رقم نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.

محمد رستمی، می‌افزاید: حدود ۹۰ درصد زعفران این شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اسپانیا وغیره صادر می‌شود، در حالی که در زمینه برندسازی و ارایه این محصولات با برند بومی و ملی خود هنوز اقدام مؤثری انجام نشده است.

ضرورت حمایت ویژه از زعفرانکاران

به هرحال آنچه که شواهد نشان می‌دهد، این است که بازار زعفران همچنان نظارت و حمایت ویژه را از سوی مسؤولان طلب می‌کند و در این میان زعفرانکاران انتظار دارند، مسؤولان دست دلالان را از بازار کوتاه کنند تا اینکه دسترنج یکساله آنان به تاراج نرود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.