قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : پدافند در مفهوم کلی٬ مجموعه اقداماتی است که به‌منظور دفع٬ خنثی سازی٬ کاهش تاثیر اقدامات آفندی دشمن و جلوگیری از دستیابی دشمن به اهداف خودی انجام می‌گیرد. کاهش تاثیر تهدید بر مردم از اهداف پدافند غیرعامل است.در پدافند غیرعامل تهدیدها پایش می‌شود شناخت اصول و کارکردهای تهدید و پیشگیری از آسیب‌ها و تهدیدها از اهداف اجرای پدافند غیرعامل است.

گیلان استان برتر در پدافند غیر عامل کشور شد

پدافند غیر عامل به فرمان رهبر کبیر انقلاب تاسیس شد، هدف اصلی این سازمان پیشگیری بوده و در این راستا به همکاری و کمک تمام نهادها و مردم  نیاز است .به فرموده مقام معظم رهبری «پدافند مثل مصونیت‌سازی بدن است که از درون سازمان را امنیت می‌بخشد » .

ساز و کار لازم در مقابله با تهدیدات دشمن ایجاد شود

معاون طرح , برنامه و امور مجلس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه باید ساز و کار لازم را در مقابله با تهدیدات دشمن ایجاد کنیم، گفت : باید عوامل تهدید را شناسایی کنیم و مدیریت راهبردی داشته باشیم.

مسعود داریوندی با بیان اینکه باید جامعه از جهات مختلف از امنیت و آسایش برخوردار باشد، اظهار کرد: سلامت و امنیت جامعه تاثیر مستقیم در مأموریت نیروهای مسلح دارد و اگر جامعه از امنیت و آسایش برخوردار نباشد در عزم و اراده نیروهای مسلح تاثیر منفی دارد.

وی یکی از تهدیدات کشور را حوزه زیستی و سایبری عنوان کرد و گفت: استان‌های مختلف با تهدیدات مختلف روبه‌رو هستند و باید با هوشیاری تهدیدات مختلف را شناسایی کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان گفت : حضرت یوسف در دوران خود هفت سال قحطی را پیش‌بینی کرد و مردم را نجات داد و به گونه‌ای اصل پدافند غیر عامل که پیش‌بینی تهدیدات است را اجرا کرد.

امیر مرادی با بیان اینکه در کشور دو نوع تهدید وجود دارد، افزود: تهدید طبیعی با منشأ غیر انسانی و شامل مخاطراتی مانند سیل، زلزله و طوفان است.

وی با اشاره به اینکه تهدیدات غیر طبیعی یا انسانی به دو دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: این دسته به دو بخش نظامی و غیر نظامی تقسیم می‌شود که در این بخش شاهد هشت سال جنگ تحمیلی و شکست دشمنان بودیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان تهدیدات سایبری، اقتصادی، فرهنگی و زیستی را تهدیدات غیرنظامی دانست و گفت: تهدیداتی مانند سنبل آبی در انزلی و رشت و مگس زیتون در رودبار از حملات زیستی بود که با کمک مسؤولان به خوبی کنترل و برطرف شد.

توان سپاه 10 برابر سال آخر جنگ تحمیلی است

فرمانده کل سپاه کشور در انزلی با بیان اینکه توان سپاه 10 برابر سال آخر جنگ تحمیلی است، گفت: نیروی دریایی سپاه از بدو تاسیس درگیری با آمریکا را آغاز کرده و یکی از عملیاتی‌ترین نیروهاست.

سرلشکر محمدعلی جعفری خاطرنشان کرد: نیروی دریایی سپاه پس از دوران دفاع مقدس در صحنه نبرد دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز حضور فعال داشته است.

به گفته وی امروز پس از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی سپاه با این عمر خدمتی با کوله باری از تجربه دفاعی و امنیتی یکی از پر قدرت‌ترین نیروهای مسلح است.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه‌های تربیتی و آموزشی باید در گام نخست به وظیفه خطیر جنگ نرم توجه شود، گفت: تفاوت سپاه با دیگر نیروها ماموریت حفظ انقلاب اسلامی است.

هدف از پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌ها و افزایش امنیت در جامعه است

کارشناس پلیس پیشگیری گیلان در همایش تخصصی "پدافند سایبری" در صومعه سرا با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش آشنایی با موضوع پدافند غیرعامل است،اظهار کرد:پدافند به معنای ضدحمله است.

سرهنگ حسین عابدی با بیان اینکه منظور از فعالیت پدافندی کاهش حداقل آسیب‌ها و افزایش امنیت در سطح جامعه است،خاطرنشان کرد: پدافندغیرعامل به هرگونه اقدام غیرمسلحانه‌ای گفته می‌شود که موجب کاهش آسیب و افزایش امنیت می‌شود. 

وی به اقدامات و مجموعه فعالیت‌های پدافندی برای جلوگیری از آسیب اشاره کرد و گفت:همواره از گذشته اجرای اقدامات پدافند غیرعامل نظیر جنگ احزاب، جنگ احد، پراکندگی امکانات خانه‌های روستایی برای حفظ امنیت وجود داشته است.

اجرای رزمایش  علمی – عملیاتی  پلیس فتا گیلان در هفته پدافند غیر عامل   

  رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان گیلان در مراسم  اجرای رزمایش علمی و عملیاتی این پلیس در هفته پدافند غیر عامل ، گفت :   مانور علمی و عملیاتی سایبری پلیس فتا با بهره جستن از توان فنی و مهندسی کارشناسان و کارآگاهان این پلیس همچنین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری منحصر به فرد ، به صورت تخصصی با هدف ارزیابی و ارتقاء سطح عملیاتی در هفته پدافند غیر عامل با موفقیت ، برگزار گردید .

سرهنگ  ایرج محمدخانی  در ادامه با بیان محورهای این رزمایش ، از جمله :  تشخیص و شناسایی صفحات مجرمانه ، جمع آوری و پی جویی اطلاعات مجرمین در فضای مجازی ، COMPUTER FORENSICS ، پی جویی جرایم وب عمیق ، شناسایی حملات شبکه ای و تحلیل بدافزار  ،  ارتقاء امنیت و احساس امنیت در فضای مجازی ، دشوار نمودن نحوه ارتکاب جرم ، افزایش قدرت کشف به وقوع  و استناد پذیری ادله دیجیتال را از مهمترین اهداف این رزمایش ، عنوان نمود .

 رزمایش واکنش در شرایط اضطراری و پدافند غیر عامل در انبار نفت شهید بهمنی مقدم رشت

رزمایش واکنش در شرایط اضطراری و پدافند غیر عامل درانبار نفت شهید بهمنی مقدم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان برگزار شد .

  علی اصغر عباسی ، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گیلان ، بازسازی عینی بحران در فضای استراتژیک انبار نفت گیلان و سنجش توان افراد و پرسنل این شرکت در مقابله بابحرانهای احتمالی سایبری ، حریق و ... را از مهمترین دلایل انجام این رزمایش اعلام کرد .

وی بیش از ده دستگاه فعال استان اعم از هلال احمر ، بهداشت و درمان ، صنعت نفت ، خطوط لوله و مخابرات استان ، آتش نشانی ، مدیریت بحران ، پدافند غیر عامل ، نیروی انتظامی و کلانتری منطقه مربوطه و اداره راه و شهرسازی را در برگزاری این همایش دخیل دانست و گفت : « مجموعاً ۱۵۰ نفر بطور مستقیم در انجام این رزمایش شرکت داشتند .»

مرادی ، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان ، ضمن اعلام تفاوت این رزمایش با موارد مشابه و بخاطر اجرای بخش سایبری برای اولین بار در چنین رزمایشهایی ابراز خرسندی کرد و گفت : « این نمونه بارز پدافند غیر عامل است که دشمن تلاشش را برای ورود از این جنبه به کار می برد و لازم است بادقت و هوشیاری بیشتری تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود . »

گیلان استان برتر در پدافند غیرعامل کشور

دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان  در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان با بیان اینکه گیلان در هر دو بخش پدافند عامل و غیرعامل موفق عمل کرده ، افزود: از آغاز بکار دولت در سال 92 ، با بحران های طبیعی و مختلفی از جمله برف، سیلاب و طوفان روبرو بوده ایم اما استان در این بخش و تهدیدات موفق عمل کرده است.

وی یادآور شد: از 41 حوادث غیر مترقبه ، 34 حادثه آن را در استان داریم؛ از این رو باید در مقابله با این تهدیدات طبیعی آمادگی داشته باشیم.

دکتر نجفی با اشاره به وجود موهبت های الهی و زیبایی در گیلان اظهار کرد:یکی از این موهبت ها بارش یک هزار میلیمتر باران است که وارد رودخانه ها و تالاب می شود و در همین راستا، برای جمع آوری آن سدهای لاستیکی در استان اجرا می شود.

نجفی به آفت باغ های زیتون رودبار که امسال باغ های این شهرستان را تهدید می کرد ، اشاره و تصریح کرد: امسال با آفت مگس زیتون مواجه بودیم که اقدامات خوبی برای مقابله با آن انجام شد.

وی به معضل سنبل آبی در استان نیز اشاره و بیان کرد: تلاش های خوبی با همکاری سمن ها برای پاکسازی استان از سنبل آبی صورت گرفته است.

استاندار گیلان با اشاره به معضل زباله سراوان رشت خاطرنشان کرد: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه همان اوایل روی کار آمدن دولت یازدهم، حدود 110 میلیارد ریال برای زباله سوز کمک کرد.

وی با بیان اینکه باید برنامه محور حرکت کنیم، یکی از مشکلات زیست محیطی استان را نیز رودخانه های زرجوب و گوهررود عنوان و تصریح کرد: طی سال های گذشته به آلودگی این رودخانه ها توجهی نمی شد؛ اما ما وارد شدیم و برای آن تا کنون 500 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که تا کنون 150 میلیارد ریال اجرایی شده است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تا از لحاظ زمان ، وقت و حضور اجرایی چندین پروژه عملیاتی را برای مصون سازی استان تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه گیلان همواره کمی بیشتر از جمعیت خودش ( بین پنج تا پنج میلیون نفر) جمعیت دارد، گفت: باید در همه امور در نگاه به گیلان ، این جمعیت نیز لحاظ شود.

کلام آخر

با اشاره به اینکه با مرور زمان و  رشد تکنولوژی و تکنیک های رسانه ای طبیعتاً لایه های جنگ نرم نیز پیچیده تر، کامل تر و شناخت آنها سخت تر شده پس باید با حمایت از جریان تولید محتوای سالم در فضای سایبر به ویژه شبکه های اجتماعی داخلی برای دفاع از منافع ملی در چارچوب جنبش نرم افزاری، آموزش، ارتقاء سطح دانش و آگاهی های جامعه، فرهنگ سازی پدافند غیر عامل در حوزه جنگ نرم، مقاوم سازی فکری مردم برای کاهش خسارات جنگ نرم، حداکثر استفاده از توان متخصصان داخلی، فعال سازی صنعت بومی تولیدات نرم افزار و سخت افزارهای ضروری، با جنگ نرم در فضای مجازی مقابله کنیم . امنیت فرایندی است که همه مردم ، دستگاه ها و نهادها در آن نقش جدی ایفا می کنند ، بنابراین تمام افراد جامعه باید در تامین امنیت مشارکت نمایند تا شاهد  جامعه ای  با کمترین آسیب ها باشیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.