جلسه هم اندیشی دامپزشکی استان با نمایندگان آبزی پروان خراسان رضوی در اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد.

بررسی مشکلات آبزی پروان استان با حضور مدیران دامپزشکی و نمایندگان آبزیان خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی کل دامپزشکی خراسان رضوی، مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی هدف از برگزاری جلسه هم اندیشی را تولید بهتر با شرایط بهداشتی مناسبت تر و کمترین ضایعات تولیدی توسط پرورش دهندگان دانست و افزود: صنعت آبزی پروری در استان دوران طفولیت خود را طی می کند بنابراین منابع تولید در این صنعت محدود است و نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد.

دکتر مجید روحانی نژاد با بیان اینکه تخم های چشم زده ای که براساس ضوابط دامپزشکی وارد می شوند؛ عاری از بیماری های مسری هستند؛ تصریح کرد: شاید برخی قوانین برای تولید کنندگان کمی دست و پا گیر باشد اما باید توجه داشت که این قوانین برای یک مقطع زمانی تصویب نشده است و تولید کننده ای که این ضوابط و قوانین را رعایت می کند به خود احترام گذاشته و بهداشت و ایمنی سرمایه آبزیان خود را تضمین می کند.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات این صنعت فقط با ایجاد انجمن صنفی قوی، حذف دلالان و همگرایی امکان پذیر است؛ گفت: تولید کنندگان نباید از ضوابط فرار کنند بلکه آنها باید به ضوابط دقت کنند چون این ضوابط فرایندهایی هستند که جهت تولیدی با کیفیت بهتر و حداکثر بهره وری ایجاد شده اند.

دکتر محمد رشتی باف؛ معاون سلامت، اداره کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه قوانین برای کنترل بهتر و پیشرفت بهتر تولیدکنندگان است؛ اظهار داشت: بیماری های VHS و IHN در اواخر سال 92 و در طول سال 93 مشکلاتی را در صنعت آبزی پروری ایجاد کرد اما با اجرای سیستم های آزمایشگاهی و قرنطینه ای به موقع در سال گذشته به خوبی این بیماری کنترل شدو در حال حاضر هیچ مورد بیماری مشاهده نشده است

کارشناس مسئول واحد آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست هم اندیشی گفت: با برگزاری این نشست ها ضمن شنیدن مشکلات این صنعت از زبان تولیدکنندگان می توانیم از پیشنهادهای این متولیان نیز در جهت بهبود این صنعت بهره مند شویم .

دکترعلیرضا آریان با اشاره به ضرورت تشکیل تشکلی قوی و منسجم از تولیدکنندگان استان افزود: در استان خراسان رضوی تعداد 1 مرکز تکثیر و پرورش و 18 مرکز تفریخ و پرورش ماهیان سردابی وجود دارد و در این مراکز تخم چشم زده ماهی قزل آلا که از کشورهای فرانسه، اسپانیا و دانمارک وارد می شود، تبدیل به بچه ماهی شده و بچه ماهی تولیدی در مزارع پرورش قزل آلای استان پرورش می یابند. ورود تخم چشم زده وارداتی مستلزم طی مراحلی از جمله دارا بودن شرایط بهداشتی و قرنطینه ای بوده که گردش کار اولیه درخواست وارداتتخم چشم زده قبلا 2 الی 3 ماه زمان بر بود، که با انجام تمهیدات لازم، هم اکنون طی یک هفته انجام می گردد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که در ماه های مهر و آبان سال گذشته ظرفیت ها ی پروانه دو برابر شده است که به طبع آن تقاضا ی تخم چشم زده مراکز تفریخ و پرورش ماهیان سردآبی استان به حدود 19 میلیون تخم چشم زده در سال افزایش یافته است.

مهندس منصوریان، به نمایندگی از آبزی پروران استان با تقدیر از تلاش های دامپزشکی استان در جهت کاهش بیماری ها گفت: سرمایه گذار و بهره بردار در استان زیاد است لذا بایستی خلاء تخم چشم زده در استان را قانون مند و در سایه نظارت دامپزشکی جبران گردد.

وی خاطر نشان کرد: آبزی پروری صنعت جدیدی در استان است و تا زمان اینکه جایگاه واقعی خود را در بین صنایع بدست آورد وجود مشکلات طبیعی است.

منصوریان علت اصلی تاخیر در رسیدن تخم چشم زده به پرورش دهندگان را شرکت های وارد کننده داخلی و خارجی دانست و افزود: اگرشرکت های وارد کننده تخم چشم زده نسبت به واردات به موقع متعهد گردند و در صورت تاخیر غرامت پرداخت کنند؛ روند منظم تر طی خواهد شد.

در پایان این هم اندیشی تصویب شد که کمیته ای با حضور نماینده آبزی پرواران، نماینده اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، اساتید و هیات علمی دانشگاه و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان جهت رفع مشکلات تولید کنندگان ادامه یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.