نخستین کنفرانس علوم و صنایع غلات،نان و فرآورده های آردی روز دوازدهم آبان ماه با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ،رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ، اساتید دانشگاه ، محققین و دانشجویان روز دوازدهم آبان ماه در محل سالن پیام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد.

تولید گندم استان  در سال زراعی گذشته  1/4 برابر افزایش داشته است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در این کنفرانس رئیس سازمان جهاد  کشاورزی خراسان رضوی طی سخنانی با اشاره به تولید گندم بعنوان یکی ازغلات اظهار داشت: تولید گندم در سال زراعی گذشته به 607 هزار تن رسیده است باو جود اینکه ظرف 2تا3 سال اخیر سطح زیر کشت گندم  30 هزار هکتار کاهش داشته است.

مجتبی مزروعی افزود:در سال زراعی گذشته  میانگین درصد رشد تولید گندم در کشور 3/2 برابر بوده در حالی که در خراسان رضوی 1/4 برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد : عواملی مانند توزیع نهاده های کشاورزی ، ماشین آلات ، توجه کشاورزان و بهره برداران ، مبارزه با آفات و بیماریها، حضور کارشناسان در عرصه های تولیدی واعمال مدیریت کلان تولید در بخش کشاورزی، در این افزایش تولید نقش داشته اند.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم همه کمبود ها با همت همکاران جهاد کشاورزی  نعمات خوبی نصیب کشاورزی استان گردید و در سال زراعی گذشته در آمد تولید کنندگان خراسان رضوی از محصول گند م، به 775 میلیارد تومان ،رسید.

 رئیس سازمان جهاد  کشاورزی خراسان رضوی گفت: در بحث صنایع نان  مشکلات زیادی داریم ودر بسیاری از محصولات خوراکی دیگر نیز با عدم تنوع یا تنوع کم مواجه ایم که به یک بازنگری اساسی نیاز دارد.

مجتبی مزروعی  بیان کرد:  با توجه به اینکه نیاز است که علاوه بر  تولید گندم ، فرآورده ها و ارزشهای غذایی آن برای جامعه مصرف کننده مشخص شود ، دست اندرکاران بخش تحقیقات کشاورزی و صنایع غذایی نگرش جدیدی نسبت به تنوع فرآورده ها و ارزش غذایی آن جهت تامین رشد و سلامت جامعه انسانی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این کنفرانس اظهار داشت: در کشور ما با توجه به آمارهای فائو میزان سرانه مصرف گندم بیش از دو برابر متوسط جهانی بوده و مردم ایران بعنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم به ویژه به شکل نان در جهان، با سرانه مصرف 165 کیلوگرم گندم در سال در رتبه ششم مصرف جهانی قرار دارند.

علی اکبر مویدی افزود: از اینرو عوامل تاثیر گذار بر این محصولات استراتژیک تاثیر مستقیمی بر وضعیت پایداری امنیت غذائی حاکم بر کشور خواهند داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به مصرف بالا و نقش و اهمیت غلات در تامین انرژی مورد نیاز و سلامت انسانها امروزه محققین در تلاش هستند تا با اعمال اصلاحات لازم در غلات و فرآورده های خوراکی حاصله از آن، بخش اعظمی از مشکلات عمومی جامعه در بخش های سلامت و تامین امنیت غذائی را با استفاده از امکانات و توانمندیهای صنایع غذائی و کشاورزی برطرف نمایند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مواردی چون هدایت پتانسیل تحقیقاتی دانشجویان کشور به سمت حل مشکلات و نیازهای صنایع غلات ،    فراهم سازی بستر مناسب جهت انتقال نیازهای پژوهشی صنایع به محققین و دانشجویان کشور و زمینه سازی تعامل بیشتر بین نیروهای متعهد، متخصص دانشگاهی و صنعتی را بعنوان بخشی از اهداف  برگزاری این کنفرانس بیان کرد.

  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.