قدس آنلاین/ مسعود حیدری معینی: در چند سال اخیر که آموزش و پرورش سند تحول بنیادین خود را نوشته است، ساحت‌های ششگانه‌ای را مطرح کرده که یکی از آن‌ها تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان است که شاید بتوان تجلی آن را در شوراهای دانش‌آموزی که از مقطع دوم ابتدایی شروع می‌شود، دید و نوع کامل‌تر آن را مجلس دانش‌آموزی برشمرد که سالی یک بار با حضور ۱۵۰ نماینده از تمامی استان‌های تشکیل جلسه داده و مسؤولان آموزش و پرورش و برخی از نهادهای دیگر به عنوان مدعو در این مجلس شرکت می‌کنند.

مجلس دانش‌آموزی سنگ محک آموزش و پرورش است

تقویت خودباروی و مشارکت در دانش‌آموزان

رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: مجلس دانش‌آموزی از سال ۱۳۸۰ کار خود را آغاز کرده و دوره مجلس دانش‌آموزی دو ساله است که امسال هشتمین دوره این مجلس در حال فعالیت است.

زهرا پناهی روا با اشاره به اینکه تربیت مدیران آینده کشور و تربیت سیاسی، اجتماعی دانش‌آموزان را می‌توان از مهم‌ترین اهداف این مجلس برشمرد، می‌افزاید: مسؤولیت پذیری و مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان از مسایلی است که ما در چارچوب مجلس دانش‌آموزی به آن‌ها می‌پردازیم. از آنجایی که مشورت نیز از مهم‌ترین مسایل تربیتی است، ما باید شرایط را برای دانش‌آموزان به گونه‌ای رقم بزنیم که با مشورت کردن، شخصیت آن‌ها اجتماعی‌تر شود.

رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی، اساس کار این مجلس را توجه به نظرات مفید و ارزنده دانش‌آموزان برای کسب علم و معرفت می‌داند و می‌گوید: این حوزه شامل اظهار نظر دانش‌آموزان در مورد محتوا و حجم کتاب‌های درسی، توجه به فناوری‌های روز و خواسته‌های منطقی دانش‌آموزان از آموزش و پرورش است که موجب تقویت روحیه خودباوری آن‌ها می‌شود.

حضور ۹۵درصد دانش‌آموزان در انتخابات

پناهی روا تأکید می‌کند: خروجی این مجلس نشان خواهد داد که آموزش و پرورش چقدر توانسته به اهداف از قبل تعیین شده خود برسد. وی با اشاره به شرایط سنی حضور در مجلس دانش‌آموزی می‌گوید: این مجلس مربوط به دوره متوسطه دوم است که در تقویم اجرایی مدارس برای مدیران مدارس شرح داده شده و آغازگر این مجلس همان شوراهای دانش‌آموزی است که از مقطع دوم ابتدایی آغاز می‌شود و برای هر استان هم سهمیه مشخص و به نسبت برابر برای دختران و پسران دیده شده است.

پناهی روا تأکید می‌کند که بیش از۹۵ درصد دانش‌آموزان در سطح مدارس در انتخابات شورای دانش‌آموزی شرکت می‌کنند. وی در پاسخ این پرسش خبرنگار ما که این مجلس و تصمیمات آن تا چه حد مورد توجه مسؤولان است، می‌گوید: این مجلس هر سال یک بار در تهران با حضور وزیر و معاونان وزیر آموزش و پرورش و برخی از مسؤولان کشوری برگزار می‌شود و حضور مسؤولان در این مجلس نشان می‌دهد که نظر دانش‌آموزان با ارزش و مورد توجه مسؤولان است.

به گفته وی، تعداد ثابت مجلس دانش‌آموزی ۱۵۰ نفر است که چهار نفر از آن‌ها از اقلیت‌های مذهبی، دو نفر از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و دو نفر از دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور هستند که هر ساله در مجلس علنی دانش‌آموزی شرکت می‌کنند.

پناهی روا با تأکید بر اینکه با توجه به سن بلوغ جسمی این دانش‌آموزان لازم است در مورد بلوغ فکری آن‌ها نیز اقدام‌هایی انجام شود، خاطرنشان می‌کند: ما وظیفه داریم دانش‌آموزان را برای ورود به جامعه آمده کنیم.

وی فرمایشی بودن جلسات دانش‌آموزی در استان‌ها را رد می‌کند و اظهار می‌دارد:

شوراهای دانش‌آموزی بدون ورود به سیاسی‌کاری موظف به انجام فعالیت‌ها در چارچوب معین شده هستند.

 پیگیری منشور حقوق دانش‌آموز

در ادامه به سراغ رئیس مجلس دانش‌آموزی می‌رویم. محمد عرفان زاهدی که دانش‌آموز دبیرستان نمونه شهید مطهری تنگستان است، با نوپا خواندن مجلس هشتم می‌گوید: در ماه‌های پایانی دوره هفتم مجلس دانش آموزی، سند عدالت آموزشی تدوین شد که مجلس هشتم وظیفه دارد پیگیر آن باشد تا این اصل برای تمامی ۱۳ میلیون دانش‌آموز در تمامی نقاط حتی نقاط دور افتاده و سخت گذر محقق شود.

وی می‌افزاید: یکی از نکات مهمی که مجلس هشتم به آن می‌پردازد، پیگیری منشور حقوق دانش‌آموز است. در راستای برقراری عدالت آموزشی، حقوق دانش‌آموز نیز باید به او آموزش داده شود.

این دانش‌آموز نمونه معتقد است: مجلس دانش‌آموزی موظف به رعایت قوانین و چارچوب تعیین شده برای پیشبرد اهداف خود است و طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده، داشتن کلاس شاد و اردوهای دانش‌آموزی را بیشترین تقاضای دانش‌آموزان کشور می‌دانیم.

 فقط باید درس بخوانیم!

ماکان نقابیان دانش‌آموز کلاس هشتم، رئیس شورای دانش‌آموزی یکی از دبیرستان‌های استعدادهای درخشان است. او که از کلاس چهارم ابتدایی در شوراهای دانش‌آموزی عضویت فعال داشته، خود را برای انتخابات در سطح نواحی مشهد آماده می‌کند.

ماکان می‌گوید: در رده ابتدایی، تشکیل شوراهای دانش‌آموزی مشورتی و جدی نیست ولی هر چه به کلاس‌های بالاتر می‌آیی، هم تجربه‌ات بیشتر می‌شود و هم مسؤولان مدرسه بیشتر به مشورت با اعضای شورا می‌پردازند.

وی می‌گوید: وقتی از بچه‌ها نظرسنجی می‌کنیم، بیشتر اردو رفتن را مطرح می‌کنند و دوست دارند به خارج از فضاهای آموزشی برده شوند که بیشتر وقت‌ها این خواسته اجرا نمی‌شود، چون کار ما فقط شده درس خواندن! وی معتقد است که مسابقات علمی برای ارزیابی وضعیت دانش‌آموزان خوب است، اما نباید فعالیت‌های پرورشی را هم فراموش کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.