حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: اسم فرهنگ که باید محور و شاخص در سبک زندگی باشد نامش را اخلاق امام می‌نهیم. لذا فرهنگی را می‌خواهیم ترویج کنیم که فرهنگ امام است.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی:فرهنگی را می‌خواهیم ترویج کنیم که فرهنگ امام است/وزیر:مشکل ما مشکل اخلاق است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز به همراه معاونین خود ضمن حضور در حرم مطهر امام راحل و تجدید میثاق با آرمانهای ایشان، با حجت‌الاسلام حسن خمینی دیدار کرد.

*فرهنگی را می‌خواهیم ترویج کنیم که فرهنگ امام است

حجت‌الاسلام حسن خمینی در این دیدار ابراز داشت: اینکه فرهنگ ابزاری برای اقتصاد، سیاست و ... باشد در جای خود قابل نقد است اما اهالی این حوزه به طور ویژه، نگاهشان به فرهنگ نباید ابزاری باشد.

وی افزود: ابزاری بودن نگاه به فرهنگ گاهی بدین شکل است که فرهنگی طرح می شود تا نفع اقتصادی بیشتری نصیب ما شود یا منافع سیاسی برای ما در پی داشته باشد و یا شهرت و اقبالی را نصیب ما کند.

حجت‌الاسلام خمینی با اشاره به نوع دیگر نگاه ابزاری به فرهنگ گفت: گاهی ممکن است به فرهنگی بتازیم تا یک جریان سیاسی را منکوب کنیم، گاهی هم می توان فرهنگ را دست مایه تخریب یک اندیشه سیاسی قرار دهیم یا فرهنگی را بکوبیم تا نفع اقتصادی – اجتماعی و اقبال عمومی را از یک کانون برداریم.

وی با مضر خواندن دو نوع نگاه مذکور گفت: به فرهنگ نگاه ابزاری نداشته باشیم ولی این گونه نباشد که برای بالا بردن کسی از ابزار فرهنگ استفاده کنیم یا اگر می خواهیم کسانی  را بر زمین بزنیم فرهنگ را بر سر آنها بکوبیم بلکه فرهنگ را با اصالت خودش مورد اصالت قرار دهیم.

سید حسن خمینی با بیان اینکه شاخص ما برای رد یا تأیید یک گزاره، هنجار یا المان فرهنگی نباید شاخص های بیرون از این حوزه باشد، یادآور شد: متأسفانه باید بپذیریم که توجه بسیاری از افراد جامعه به فرهنگ از منظری بیرون این حوزه است.

* شریعت؛ حدود تشخیص ولنگاری/فرهنگ را بازیچه دست نکنید

حجت الاسلام سید حسن خمینی در این دیدار گفت: مجموعه فرهنگی ما باید برای خود اصالت قائل شوند باید هویت قائل باشند اصالت یعنی خود را ابزار دست دیگران قرار ندهد بلکه خود را بشناسد لذا باید مسیر خود را در میانه دوگانه تحجر و ولنگاری ادامه دهد. انقلاب به همان اندازه از ولنگاری دور است که از تحجر دور است این به معنی این نیست که بخاطر مبارزه با تحجر سر به بالین ولنگاری و بی هویتی بگذاریم.

یادگار امام با بیان اینکه مبارزه با تحجر به این معنا نیست که سر به بالین ولنگاری و بی هویتی بگذاریم حدود تشخیص ولنگاری را شریعت ذکر کرد و یادآور شد: مبانی این حوزه فتاوا و رفتار امام است و مجموعه این فتاوا قابلیت انطباق در حوزه های مختلف فرهنگ را دارد.

وی افزود: در این وزارتخانه نام نیک از آن کسانی است که بر عقیده‌شان ایستاده‌اند. فرهنگ را بازیچه دست نکنید در فرهنگ تعامل با فرهنگ‌ها داریم ولی اضمحلال نداریم و نباید اینگونه باشد که پس از دوره‌ای فرهنگ ایرانی، شیعی و اسلامی نداشته باشیم. اسم فرهنگ که باید محور و شاخص در سبک زندگی باشد نامش را اخلاق امام می‌نهیم. لذا فرهنگی را می‌خواهیم ترویج کنیم که فرهنگ امام است.

سید حسن خمینی گفت: به دوره مدیریتی دکتر صالحی بسیار امیدوارم و آرزومندم که مجموعه این وزارت خانه دوره ای توأم با شکوفایی بیشتر را در پیش داشته باشد.

حجت‌الاسلام خمینی با اشاره به وزیر جدید گفت: به دوره مدیریت صالحی امیری امیدوارم. همچنین وی از دو حوزه شعر و سینما یاد کرد و افزود: در حوزه شعر جهش بزرگی داشته و رد پاهای بزرگ دیده می‌شود. در حوزه سینما دارای یک گفتمان و هویت درونی شده‌ایم و در حوزه قرآن هم کارهای بزرگی صورت گرفته است.

* فرهنگ فرزند محکم یک جامعه است

او با بیان اینکه شناخت از توانمندی‌های خودمان بسیار مهم است گفت: باید توانمندی‌های فرهنگی خودمان را بشناسیم مثلا در بعد مردم شناسی مردم ایران مهربان هستند و کینه جو نیستند از سوی دیگر باید ضعف‌های خود را هم بدانیم، اینکه تنبل هستیم و پشتکار نداریم اما در حوزه استعداد نه عقبیم و نه آنگونه‌ایم که هیچکس مثل ما نباشد. باید توانمندی‌هایمان را بشناسیم و با تعامل توانمندی‌هایمان را صادر و نقاط ضعف را جبران کنیم.

حجت‌الاسلام حسن خمینی تاکید کرد: فرهنگ فرزند محکم یک جامعه است، بارها را بردوش او می‌گذارند. به این فرزند خود اهالی فرهنگ بیشتر توجه کنند.

وی با اشاره به اخلاق که مشکل جامعه امروز است گفت: اخلاق نسبی است البته نه به این معنا که ارزشها نسبی است، ارزش های اخلاقی از دید ما مطلق است همین الان هم درباره جامعه مطلق نمی توانیم بگوییم دچار رکود یا بسیار خوب است، در حوزه اخلاق یکی از بحث‌های معروف این است که باید بین افراط و تفریط در خط اعتدال پیش رفت. 

* آقای صالحی امیری را از سال های بسیار دور می شناسم

یادگار امام همچنین در این دیدار با تبریک اولین روز وزارت دکتر صالحی امیری و اعتماد رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به وی گفت: آقای صالحی را از سال های بسیار دور می شناسم و بی شک هویت فرهنگی، ارتباط، تحصیل و شناخت ایشان نسبت به عرصه فرهنگ، اعتقاد به اعتلای نظام جمهوری اسلامی، ایمان به امام راه امام و اندیشه های متعالی ایشان، توانمندی مدیریتی و تجربیات خوب در حوزه های مختلف سرمایه خوبی برای ایشان و مجموعه وزارت خانه است.

وی همچنین با قدردانی از تلاش های آقای علی جنتی وزیر سابق ارشاد گفت: مبارزات ایشان در قبل از انقلاب و تلاش های سال های پس از انقلاب را از یاد نبریم و امیدواریم ایشان هرجایی که هستند روزهای خوبی در انتظارشان باشد.

*صالحی امیری: مشکل ایران اخلاق است

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: مدت زیادی در صحیفه به دنبال شناسایی مفاهیم کلیدی فرهنگی امام بودم در نهایت به یک جمله رسیدم. تمام اندیشه امام مبنی بر ساخت انسان فرهنگی است.

وی به مشکل جامعه یعنی اخلاق اشاره کرد و گفت:  امروز بعد چند دهه وقتی باز می‌گردیم تا جامعه ایران را آسیب‌شناسی کنیم در می‌یابیم مشکل ایران اخلاق است و نیاز به بازگشت به مبانی اخلاقی که رهبر انقلاب و امام راحل تبیین کرده‌اند است.

وی جهت‌گیری و حرکت فرهنگی این نظام را در جهت اندیشه‌های امام دانست.

وزیر ارشاد با بیان اینکه اگر انسان فرهنگی ساخته شود، جامعه ساخته خواهد شد تصریح کرد: مجموعه بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سکاندار فرهنگ، ادب و هنر در کشور است، امروز یکبار دیگر تصمیم گرفته است با امام خود تجدید میثاق کند تا اندیشه‌های امام (ره) تداوم پیدا کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.