معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از نگاه علمی اقتصاد مقاومتی بهترین شیوه برای توسعه کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران است.

اقتصاد مقاومتی بهترین شیوه برای توسعه ایران است

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت پنجشنبه شب در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان در محل استانداری افزود: نمی خواهم این بحث را فراتر از جمهوری اسلامی ایران ببرم در حالی که برای بسیاری از کشورهای جهان سوم هم می تواند یک مبنا باشد.
وی با بیان اینکه شاید ۲ نقیصه در فرایند توسعه ایران طی سال های گذشته وجود داشته است گفت: از سال ۱۳۲۸ که نخستین برنامه عمرانی هفت ساله کشور در راستای توسعه آغاز شد و در ادامه آن یک برنامه هفت ساله دیگر و سه برنامه پنج ساله تا سال ۱۳۵۷ در کشور اجرا شد و با یک وقفه ۱۰ ساله، کشور به دلیل شرایط جنگی فاقد برنامه میان مدت بود، از سال ۱۳۶۸ مجدد برنامه های توسعه آغاز شد و در کل ما ۱۰ برنامه را تا امروز اجرا کردیم.
وی بیان کرد: این ۲ نقیصه عبارت بودند از عدم وجود یک نگاه بلند مدت که این برنامه های میان مدت در راستای آن هدف راهبردی بلندمدت طراحی شده باشد.
معاون رئیس جمهوری گفت: برنامه اول به توسعه صادرات معطوف و برنامه دوم کشاورزی محور بود و از صادرات جدا شد، در برنامه سوم هر دو کنار گذاشته شد و تعدیل ساختاری به وجود آمد و برنامه چهارم نیز به دنبال هم پیوندی با اقتصاد جهانی شد که همه اینها نشان می دهد ما از انسجام برای حرکت پیوسته برخوردار نشدیم به همین جهت بسیاری از کشورهایی که با ما و حتی بعد از ما مسیر توسعه را در پیش گرفتند امروز به مرزهای توسعه دست یافته اند.
وی اظهار کرد: ایران با توجه به ظرفیت هایی که دارد نیاز به رفع این نقیصه دید و خوشبختانه این نقیصه را مقام معظم رهبری از برنامه چهارم به بعد با ابلاغ سند چشم انداز جبران فرمودند.
نوبخت گفت: نقیصه دیگر این بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جایگاه رهبری نظام آن را تشخیص دادند و برای رفع آن به طور جدی ابلاغیه داشتند و این بود حال که ما یک برنامه بلندمدت را پیدا می کنیم باید یک الگوی منسجم هم داشته باشیم.
وی افزود: به همین دلیل الگوی توسعه ایرانی اسلامی پیشرفت این نقیصه را با نگاه درست و تیزبینانه رهبری قرار شد برطرف کند و این الگو هم اکنون در حال طراحی است.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به درستی تشخیص دادند که ما به تنهایی با اقتصاد دولتی نمی توانیم کشور را به اهداف بلندمدت برسانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه سخنانش با طرح این سئوال که از منظر این سازمان برای توسعه استان کرمان چه اقدامی می توان انجام داد؟ گفت: ما سه فرصت در این راستا در اختیار داریم و یکی از این فرصت ها بودجه سال ۱۳۹۵ است که در این بودجه قرار است حدود ۲۳۷ هزار میلیارد تومان تا پایان سال در کشور منابع داشته باشیم.
وی تصریح کرد: تفکیک و تقسیم این ۲۳۷ هزار میلیارد تومان حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در راستای تامین هزینه جاری خواهد بود و ۳۷ هزار میلیارد تومان قرار است برای طرح های عمرانی صرف شود و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید اوراقی که در سالهای گذشته منتشر کردیم.
نوبخت با بیان اینکه استان کرمان در این ۲۳۷ هزار میلیارد تومان سهم دارد گفت: در سفر رئیس جمهوری به کرمان (اردیبهشت امسال) مقرر شد یکهزار میلیارد تومان طی امسال و سال آینده در کرمان سرمایه گذاری کنیم که این غیر از منابع داخلی دستگاه هاست.
وی اظهار کرد: طی سال جاری در این استان از طرف دولت و بودجه عمومی در یک سال حدود هزار میلیارد تومان درآمد اقتصادی داشته باشیم.
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه در این فرصت از بودجه سال جاری موظف شد که ۱۰۰ درصد اعتباراتی که در سفر رئیس جمهوری به استان کرمان تصویب شده را تا قبل از پایان سال پرداخت کند.
سخنگوی دولت افزود: فرصت دوم که می توان از آن نسبت به توسعه استان استفاده کرد بودجه سال ۱۳۹۶ است که در حال تصویب است و ۱۰۰ درصد اعتبارات بخش دوم سفر رئیس جمهوری به کرمان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ برای استان کرمان دیده خواهد شد.
وی فرصت سوم توسعه استان را فرصت برنامه ششم توسعه دانست و گفت: آنچه از سوی دولت به مجلس تقدیم شد برنامه ملی و بخشی است و با توجه به تصویب بودجه استانها در دولت پیشنهاد می شود برنامه توسعه استان کرمان برای سال های ۹۵ تا ۹۹ یعنی برنامه ششم را خودتان بنویسید و متعهد می شویم که با کمترین تغییر آن را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: با این سه اقدام و با فعالیت هایی که استان در اقتصاد مقاومتی دارد تردید ندارم که کرمان در ریل توسعه قرار گرفته و پیش می رود.
نوبخت با بیان اینکه برنامه های خوب و امیدبخشی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان مطرح شد گفت: در یک داوری واقع بینانه باید تایید کنیم آنچه در این استان در حال انجام است دقیقا در راستای اهداف ملی است و سیاست های ملی هم با منطق و قبول شرایط ایران به درستی انتخاب شده است.
وی اظهار کرد: از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ همه تصور می کردند توسعه را باید دولت ها انجام دهند و بعد از آن از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۵ تصور این بود که باید توسعه را به بخش خصوصی سپرده شود که هر دو اشتباه بود و شکست خوردند.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: باید یک نوع همکاری و تعاملی بین دولت و بخش های غیر دولتی به وجود بیاید و زمانی که گزارش استاندار کرمان را در زمینه تقسیم استان به مناطق هشتگانه و با حضور دولت و بخش خصوصی شنیدم تحسین کردم و این موفقیت ناشی از این طراحی درست و منطبق بر سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی با نگاهی به کارنامه اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی در آخر بهمن سال ۱۳۹۲ ابلاغ و از ۹۳ آغاز شد؛ زمانی این سیاست ها ابلاغ شد که رشد اقتصادی ما منفی ۲ بود، سال بعد رشد اقتصادی سه درصد و سال بعد از آن رشد ۱.۳ درصد و در بهار امسال به ۴.۴ مثبت رسید یعنی به آن هدفی که سیاست های اقتصاد مقاومتی برای ایجاد رشد داشت رسیده ایم.
نوبخت اظهار کرد: با اعتقاد می گویم این استان ظرفیت و منابع عظیم و بزرگی برای توسعه دارد و منظورم خاک و آب و غیره نیست بلکه من به منابع و سرمایه انسانی موجود در استان اشاره دارم.
وی گفت: رمز موفقیت کرمان این است که با همه اختلافات سلیقه که طبیعی است در انسان های صاحب نظر وجود دارد یک هدف توسعه را در نظر گرفته اید و این اختلاف نظرها موجب خلل نشده است.
وی همچنین در این نشست از مسئولان خواست تصمیمات اتخاذ شده در سفر امروز به شهرستان زلزله زده زرند و نشست اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنند.
محمدباقر نوبخت که بامداد پنجشنبه وارد کرمان شد امروز پس از دیدار با آیت الله جعفری نماینده ولی فقیه در استان راهی زرند شد و از مناطق و اماکن مختلف این شهرستان که در ۲ هفته اخیر شاهد زمین لرزه های متعدد بوده است، بازدید کرد.
نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کرمان نیز با حضور معاون رئیس جمهوری در محل فرمانداری زرند برگزار و تصمیماتی برای این شهرستان اتخاذ شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.