وزیر علوم تاکید کرد: امروز و در گذر تند دوران و تحولات پرشتاب عرصه داخلی و بین المللی، جستن و یافتن راه حل های کلیدی برای معضلات اصلی کشور بر عهده دانشمندان علوم انسانی است.

دانشمندان علوم انسانی مسئول یافتن راه حل معضلات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت علوم، محمد فرهادی در مراسم رونمایی از دو هزارمین کتاب منتشر شده توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی « سمت» گفت: پرسش های بی شمار نسل جوان و خصوصا دانشجویان، اگر پاسخی در خور داشته باشد در نزد دانشورانی است که با شناخت دقیق جامعه و ارتباط وثیق علوم انسانی و اسلامی به مجاهدت عالمانه برای رسیدن به پاسخ هایی مشغولند که توان کافی و وافی برای اقناع نسل جدید و جویا و پرسشگر داشته باشند.

فرهادی با تاکید بر اینکه پرواضح است که دانش علوم انسانی در ۳ ساحت می تواند قابل بررسی و کاربست عینی داشته باشد، عنوان کرد: ساحت اول این است که علوم انسانی می تواند به فهم فضای دانش افزایی مدد رساند؛ به زبان شیواتر، به درک معرفت شناسانه فراگیر در مقوله اینکه چگونه فکر کنیم و با چه شیوه ای آن فکر را خلاقانه تولید کرده و نقادانه ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: علوم انسانی شیوه استدلال کردن را آموزش می دهد و به کاربردی کردن مهارت های شخص آموزش پذیر کمک می کند؛ در حقیقت علوم انسانی باب تفکر را در همه چیز؛ از شعر گرفته تا سیاست و تجارت می گشاید و درک زیباشناسانه از زبان شناسی و فلسفه و تاریخ و هنر را که از یونان باستان آغاز شده است ممکن می سازد.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: ساحت دوم دانش علوم انسانی کمک به شناخت جهان کرده و فرصت پژوهش در مورد تجربیات انسانی و تولید معرفت نسبت به جهان را فراهم می کند، در حقیقت ارزش های فرهنگی جوامع مختلف را رصد می کند و به ساختارسازی مولفه های هنری جهان می پردازد و به این پرسش بنیادین پاسخ می دهد که براستی تاریخ چگونه ساخته شد.

به گفته وی، در حقیقت علوم انسانی در این ساحت با صیانت از دستاوردهای گذشته به فهم جهانی که در آن زندگی می کنیم کمک کرده و ابزار موثری برای تصویر سازی آینده در اختیار آدمی قرار می دهد.

فرهادی بیان کرد: در ساحت سوم، علوم انسانی به وضوح فکر یاری می رساند؛ در واقع دانش علوم انسانی برای ادراک عمیق جهان بنیان ایده آلیستی  ایجاد می کند که فرصت تبیین و تفهیم تجربیات انسانی را فراهم می سازد. در این معنا ذهن کاوشگر انسان را فعال می کند تا ابزاری برای درک معارف فلسفی و تولید پرسش های اخلاقی باشد.

وی تصریح کرد: همچنین دانش علوم انسانی زمینه ای برای شناخت زبان های مختلف فراهم می کند تا با شناخت تشابهات فرهنگی به تقدیر از وجوه انسانی آن بپردازیم.

وی گفت: در واقع امر در این ساحت علوم انسانی نخبگان جامعه را به اخذ تصمیمات خلاقانه وادار می کند و سرانجام کارکرد مهم علوم انسانی این است که کمک می کند گذشته را بهتر درک کنیم و تصویری بهتر از آینده ترسیم نماییم؛ در حقیقت آینده پژوهی از همین نقطه آغاز می شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.