پروفسور محقق مدرسه عالی اقتصاد در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اذعان داشته است که این کشور در حال ورود به یک دو قطبی وحشتناک است.

 آمریکا در حال ورود به یک دو قطبی وحشتناک

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین روزنامه روسیسکایا، در تحلیلی با عنوان «داستان وحشت» به قلم فدور لوکیانوف فضای سیاسی داخل آمریکا را به سمت ورود به یک دو قطبی وحشت تعبیر کرده است. 

او در این تحلیل نوشته است :  همکلاسی من که 25 سال قبل به آمریکا سفر کرده بود با توجه ناگهانی به امور سیاسی مرا متعجب کرد. وی در پاسخ به سئوال من در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا هر دوی آنها را به باد ناسزا گرفته و در خاتمه (امر واقعاً عجیب برای شخص دور از سیاست چون او) اعلام نمود باید موضع مدنی خود را بیان کند.

اینک، چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدت نبرد بیش از پیش افزایش می‌یابد. فرانسیس فوکویاما که زمانی به پایان رسیدن تاریخ را پیشبینی کرده بود حالا می‌گوید شدت نبرد ریاست جمهوری نشانه درخواست جامعه برای پاکسازی سامانه سیاسی آمریکا است. مردم با فعالیت سیاسی خود به نخبگان نشان می‌دهند وقت تحول رسیده است. در نتیجه بزودی رهبران نسل جدیدی پیدا می‌شوند اما شخصیت‌هایی که درجه تنفر مردم از آنها خیلی بالاتر از سطح محبوبیت‌شان است (هر دو کاندیدای ریاست جمهوری) مهره‌های دوران انتقال هستند.

احتمالاً فوکویاما درست می‌گوید. سامانه سیاسی آمریکا به کرات قابلیت نوسازی خود بر اساس درخواست جامعه را به نمایش گذاشته است.

اما نتایج انتخابات باعث از میان رفتن مسائل جامعه سیاسی آمریکا نمی‌شود. شدت رویارویی نشان می‌دهد سطح قطبی شدن احوالات در جامعه فقط سیر صعودی خواهد داشت. امروز از فروپاشی احتمالی حزب جمهوریخواه سخن می‌رود که بجای حمایت از کاندیدای خود سعی دارد از او فاصله گیرد. اما اوضاع حزب دموکرات از این چندان بهتر نیست. یعنی آمریکا درصورت پیروزی هر کدام از کاندیداها لطمه خواهد دید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.