قدس آنلاین/ آرش شفاعی: دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و ضمن توصیه روزنامه نگاران به تلاش در جهت ایجاد امنیت در کشور، انتقادهای نیش داری هم نثار منتقدان خود کرد.

لایحه نظام رسانه ای به مجلس می‌رود / نشر فرهنگ در فضاهای حقیقی و مجازی به دست رسانه‌ها ممکن است

به گزارش خبرنگار ما روحانی در این مراسم با تأکید بر اهمیت رسانه‌ها در ایجاد زمینه‌های توسعه در کشور، با اشاره به شرایط پیچیده منطقه گفت: گروه‌های تروریستی با افکار جاهلی و با رنگ و لعاب دینی به جان اسلام و مسلمانان افتاده‌اند و در این شرایط آنچه توانسته است کشور ما را از این ناامنی‌ها حفظ کند این است که گوش شنوایی برای شنیدن ندای افراط و تروریسم در ایران نیست.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با طرح این پرسش که چرا موصل در عرض یک نیمروز سقوط کرد ، افزود: موصل سقوط کرد چرا که ارتباط عاطفی و سیاسی‌اش با بغداد قطع شده بود و نه داعش با پرچم‌های سیاهش، بلکه هر گروهی با هرپرچمی‌ولو سفید می‌توانست بر موصل فایق بیاید.
وی افزود: من از بیش از ۳۵سال پیش و خیلی قبل از دیگران به دنبال تحکیم نیروهای مسلح و و ساخت سلاح بوده ام و اگر در اما معتقدم امنیت تنها با نیروی نظامی‌و قدرت دیپلماسی حفظ نمی‌شود. البته که نیروهای مسلح کشور یک عامل پیشگیری از جنگ و نزاع بوده اند و هستند اما در برابر معضل امروز منطقه، انسجام و یکپارچگی همه جامعه و سپردن گوش جان و جسم به ندای توسعه ایران عزیز راهگشاست.
روحانی تأکید کرد: اگر نظام اسلامی‌به اقلیت‌های قومی‌ و مذهبی احترام نمی‌گذاشت، به وحدت دینی همت نمی‌گماشت، جایگاه اهل سنت را محترم نمی‌شمرد و به فکر توسعه متعادل در سراسر کشور نبود و اگر اقلیت‌های قومی ‌و مذهبی دل به نظام، رهبری، قانون اساسی و دولت نبسته بودند، داعش دراینجا هم راه داشت.
رئیس جمهور از رسانه‌ها خواست در زمینه تحکیم امنیت مبتنی بر وحدت ملی گام بردارند و درعین حال گفت: اگرخود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند، از قلم شکسته و دهان بسته کاری برنمی‌آید.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی‌براساس فرهنگ شکل گرفته است، افزود: فرهنگ قدرتی فراتر از تفنگ و دیپلماسی دارد و نشر فرهنگ در فضاهای حقیقی و مجازی به دست رسانه‌ها ممکن است.
روحانی براهمیت بهره‌مندی از فضای مجازی نیز تأکید کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند فضای مجازی را نمی‌خواهیم، مثل اینکه یادمان رفته صاحب اصلی کشور مردم‌اند و آنها باید درباره امور تصمیم بگیرند. گویا اصل ۶ قانون اساسی و اینکه همه چیز باید از کنار صندوق رأی ساخته شود یادمان رفته است.
رئیس جمهور رسانه‌ها را به «می‌ حافظ» تشبیه کرد که هرچه بماند اثرش بیشتر است و در عین حال گفت: البته عده‌ای هم رسانه‌ها را جوانمرگ می‌کنند و نمی‌گذارند مسیر رشد خود را ادامه دهد.

معنای رأی مجلس به سه وزیر
رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ترجیع بند سخنان چند ماهه اخیر خود درباره برجام و تأثیرات آن بازگشت و بر ضرورت استفاده از فضای ایجاد شده پس از توافق با ۱+۵ تأکید کرد. روحانی میزان درآمد از دست رفته نفت ایران در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۴ را بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار ارزیابی کرد و افزود: ما این تحریم‌ها را برداشتیم و بعضی‌ها از این مسأله ناراحت هستند. اگر بین صدتا تحریم، سه تا برنداشته شده است تنها همان سه تا را می‌بینند البته دلیل مخالفتشان این است که فکر می‌کنند که دولت از این موفقیت سهم می‌برند درصورتیکه این موفقیت متعلق به ملت ایران است.
روحانی به مسأله رأی اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی خود نیز اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌پرسند که دولت چرا همان سه فردی را قبلاً معرفی کرده بود برای رأی اعتماد معرفی کرد، دولت این کار را کرد تا به مردم نشان دهد اسفندماه ۹۴ شما در انتخابات مجلس دهم گم نشده است و در صندوق صحیح قرار گرفته است.
وی با تشکر از مجلس برای رأی اعتماد به وزاری پیشنهادی گفت: دستاورد جلسه روز سه شنبه تنها اسقرار ۳ وزیر مهم در جایگاه خود نبود، بالاتر از هماهنگی دولت و مجلس و بالاتر از معطل نماندن سه وزارتخانه، دستاورد این جلسه این بود که مشخص شد اتهامات واهی در این مجلس گوش شنوایی پیدا نمی‌کند.
وی با بیان اینکه هرکس کوتاه ترین راه را برای رسیدن به منافع ملی انتخاب کند، انقلابی است، افزود:هرکس دروغ بگوید، تهمت بزند و بدون دقت و تحقیق حرف بزند و تنها داد بزند، انقلابی نیست. کسی که دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند نسبتی با انقلاب اسلامی‌ندارد چرا که انقلاب اسلامی‌ذیل فرهنگ اسلام و فرهنگ اسلام ذیل اخلاق حسنه است.
روحانی با حمله به مخالفان خود تأکید کرد: برای من و امثال من که از آغاز جوانی مان در انقلاب بوده ایم و همه عمر و جوانی مان را برای انقلاب گذاشته ایم، قابل تحمل نیست کسانی نام انقلاب را ناجوانمردانه بدزدند. انقلاب با رشد منفی اقتصادی، تورم افسار گسیخته ۴۵ درصدی و اشتغال ثابت خالص معنا ندارد بلکه انقلاب یعنی توسعه کشور، نشاط و رفاه و اشتغال.
وی با انتقاد از مخالفان و منتقدان خود، آن‌ها را هتاک خواند و گفت: این افراد هتاک به آنهایی می‌مانند که زمان بچگی می‌دیدم افرادی که در کوچه و خیابان هتاکی می‌کنند. یک نفر که نشریه‌ای در اختیار دارد و از صفحه اول تا آخرش هتاکی می‌کند که هنری نکرده است. آنهایی که امروز هتاکی می‌کنند چرا آن روزی که همه دنیا حتی چین و روسیه علیه ما متفق شدند و ما را تحریم کردند حرفی نمی‌زدند؟

لایحه نظام رسانه ای به مجلس می‌رود
رئیس جمهور با تقدیر از فعالیت‌های علی جنتی وزیر سابق ارشاد ، بر اهمیت تلاش‌های دولت در جهت ساده سازی صدور مجوز نشریات،گفت: یکی از اقدامات مهم دولت در این زمینه تدوین  لایحه سازمان رسانه ای کشور است که براساس آن امور صنفی و تخلفات رسانه ای مانند امور صنفی پزشکان و اقشار دیگربه خودشان واگذار می‌شود. این لایحه در کمیسیون‌های دولت درحال بررسی است و بزودی به مجلس ارایه خواهد شد.  وی همچنین بر عزم دولت در جهت تدوین لایحه قانون رسانه‌ای کشور تأکید کرد و گفت: نکته مهم دیگری که باید بر آن تأکید کرد شفافیت اطلاعات و جلوگیری از ایجاد رانت اطلاعاتی است . بعضی وقت‌ها هنوز پرونده در دست بازجوست و رئیس قوه از آن خبرندارد، از همه چیز پرونده خبر دارند و آدم با خود می‌گوید نکند این‌ها اجنه هستند! البته مردم خوب می‌فهمند و اقبال به این رسانه‌ها روز به روز کمتر می‌شود.
روحانی در پایان سخنان خود از دستور به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای جبران عقب ماندگی دولت در پرداخت رایانه مطبوعات خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.